Cílem lekce je rozvoj kreativity a čtenářské gramotnosti, rozvoj kritického čtení a myšlení v kontextu životních situací.
Rozdělíme žáky do skupin. Pro rozdělení můžeme využít obrázek čerta (obrázek, který bude obsahovat příloha A). Obrázek nejprve namnožíme na barevné papíry (podle počtu skupin) a následně rozstříháme podle počtu žáků (počet žáků ve skupině).
Žáci se pohybují prostorem třídy a hledají zbývající části skládanky. Složením obrázku čerta vzniknou skupiny.
Vyzveme žáky k zamyšlení nad obrázkem čerta. Žáci sdělují ostatním vše, co se jim vybaví při pohledu na obrázek.
Sdělíme žákům, že se dozvíme o tomto čertovi více z následujícího příběhu.
Přečteme úvodní část příběhu Poslední čert:
„Na světě zbyl malý, zbytečný čert z dob, kdy se ještě věřilo v peklo...
...nastavoval nohy a snaživě vyplazoval jazyk.“
Lederbuchová L.; Beránková E. Čítanka 6 pro ZŠ a VG UČ. Plzeň : Fraus, 2003. Scheinpflugová O. Poslední čert, str. 197
Diskuze:
Vyzveme žáky k zamyšlení:
Rozdělíme žákům text pohádky.
Každá skupina obdrží jednu část, zkušenější čtenáři mohou pracovat s textem celé pohádky (rozděleným značkami na jednotlivé úseky).
Žáci ve skupině si přečtou text.
Doporučené rozdělení textu:
Po přečtení textu rozdáme žákům přílohu A.
Žáci budou diskutovat ve skupině o obsahu úryvku.
Následně vyzveme žáky:
„Pokuste se zformulovat jednu nejdůležitější otázku, kterou si náš čert pokládá v jednotlivých částech příběhu.“
Každá skupina přiblíží obsah přečteného úryvku ostatním.
Pro tuto aktivitu použijí jednu z metod dramatické výchovy, tzv. živé obrazy.
Úkolem každé skupiny je vybrat tři nejdůležitější dějové body, které charakterizují obsah části příběhu.
Členové skupiny zaujmou postoj v roli určitých postav, svým výrazem ilustrují pocity postavy v daném okamžiku. Nehybně stojí, na určený signál (např. tlesknutí) se rychle přeskupí do dalšího obrazu.
Závěrečný obraz doplní vyřčená otázka, kterou skupina zformulovala v aktivitě C.
Prezentace živých obrazů.
Žáci hodnotí práci ostatních. Sledují čitelnost sdělení a výstižnost zformulované otázky.
Shrnutí obsahu a myšlenky příběhu.
Dočteme příběh.
Závěr:
„Kdekdo se zastavil, usmál se, vešel dovnitř... ...Objednávek na čerty přibývalo a poslední chlupáček byl šťasten.“
Najdi a vysvětli rčení.
V textu pohádky žáci vyhledávají lidová rčení, se kterými se čert na své cestě setkává.
Vysvětlí jejich význam.
Děj příběhu zpracují žáci formou komiksu. Vyberou klíčové uzly děje a vytvoří k nim ilustraci.
Do komikových „bublin“ zapíší text, který je v dané situaci nejdůležitější.
Jednotlivé skupiny mohou zpracovat celý děj, nebo jen tu část příběhu, se kterou pracovaly.
Lekce byla realizována s žáky 6. ročníku v rámci tematického bloku Moderní pohádka.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: