Odborné články Speciální vzdělávání Cesta kolem světa za 141 dní
Odborný článek

Cesta kolem světa za 141 dní

3. 7. 2007
Speciální vzdělávání
Autor
Jana Mundilová
Spoluautor
Milena Peteříková

Anotace

Projekt vytvořili učitelé ZŠ a OŠ ve Zbůchu. Škola je určena pro žáky s různým stupněm a druhem mentálního i tělesného postižení. Pro mnohé z nich z celé řady důvodů, ať už zdravotních, rodinných nebo sociálních, nepřichází v úvahu dlouhé a náročné cestování. Projekt se může prolínat všemi vyučovacími předměty a záleží jen na pedagogovi, jakou formu práce a organizace zvolí. Realizace projektu je celoroční. Jeho součástí je i velká hra Hledání pokladu. Vyvrcholením celého projektu je závěrečná besídka v měsíci červnu. Cílem je poznávání okolního světa a utváření si vlastních představ o něm.

Tento zajímavý projekt vytvořili učitelé ZŠ a OŠ ve Zbůchu u Plzně. Je zaměřen na seznámení žáků se zeměpisným, přírodním a společenským uspořádáním světa. Škola je určena pro žáky s různým stupněm a druhem mentálního i tělesného postižení. Pro mnohé z nich z celé řady důvodů, ať už zdravotních, rodinných nebo sociálních, nepřichází dlouhé a náročné cestování v úvahu. Projekt se může prolínat všemi vyučovacími předměty a záleží jen na pedagogovi, jakou formu práce a organizace zvolí. Realizace projektu je celoroční. Jeho součástí je i velká hra Hledání pokladu. Vyvrcholením celého projektu je závěrečná besídka v měsíci červnu. Cílem projektu je poznávání okolního světa a utváření si vlastních představ o něčem nepoznaném, vědomí toho, že na této planetě žije velké množství lidí s rozdílnou barvou pleti, různými zvyky, životním stylem, jídlem i oblečením.

Vazba na průřezová témata

Multikulturní výchova

Žáci mají možnost srovnat naší kulturu, tradice a hodnoty s okolním světem. To vše vede nejen k poznání ostatních kultur, ale zároveň i k lepšímu uvědomění si našich vlastních zvyků a tradic.

Osobnostní a sociální výchova

Žáci mohou poznat příslušníky ostatních komunit, jejich život, koníčky, prostředí, ve kterém se pohybují, ale i jejich vlastnosti a hodnoty, jež upřednostňují.

Environmentální výchova

Žáci mají možnost seznámit se s problematikou životního prostředí ostatních států a kontinentů i s jejich ekosystémy.

Mediální výchova

Žáci se učí využívat média k získávání informací k daným tématům.

Rozvíjení klíčových kompetencí

Kompetence k učení

Žáci se učí vyhledávat a zpracovávat potřebné informace i prezentovat výsledky své práce.

Kompetence komunikativní

Žáci se při práci na projektu učí využívat různé prostředky sdělování informací, vyjádřit své názory a postoje.

Kompetence sociální a personální

Žáci se učí pracovat v týmu, snaží se o společný výsledek (ať už se jedná o získání informací nebo zhotovení výrobku).

Kompetence pracovní

Žáci vyrábějí rukodělné výrobky, malují výkresy, vytvářejí dekorace na nástěnku, koláže, kostýmy, připravují různé pokrmy...

Realizace

Projekt byl rozdělen do tří částí:

  • shromažďování informací, zpracování daného tématu, výrobků
  • velká hra Hledání pokladu
  • besídka - vyvrcholení projektu
První část - Příprava na cestu

Vždy po měsíci nebo dvou jsme vyhlásili nové téma - kontinent. Třída měla možnost vybrat si jednu zemi, celý kontinent nebo jen určitou oblast či téma - např. historie, móda, kultura, fauna, flóra, zeměpisné a přírodní zajímavosti, města, architektura, průmysl, technika, známé osobnosti, sport, jídlo, nápoje.

Všichni zúčastnění obdrželi slepou černobílou mapu, na kterou po uplynutí daného období lepili barevné kousky mapy s vyznačenou trasou k pokladu. Dílky získávali za příspěvky do projektu, za zpracování tématu, výrobky apod. Počet získaných dílků závisel na aktivitě a originalitě třídy.

Formy prezentace:

  • rukodělné výrobky, výkresy, puzzle
  • výrobky a dekorace na besídku
  • vlastní časopis
  • deník
  • výpisky z knih, fotografie
  • koláž z výstřižků z časopisů
  • obaly od výrobků
  • národní pohádky
  • typická jídla pro danou oblast
  • hudba, písničky, tance
  • typické sporty
  • práce s internetem (vyhledávání obrázků, článků, vytváření prezentací apod.)
  • ukázky platidel, státní symboly, suvenýry
Druhá část - Hledání pokladu

Po naplnění mapek nastal čas na hledání pokladu. Celá akce se uskutečnila v areálu Zoologické zahrady v Plzni. Všichni žáci za doprovodu pedagogů vyrazili podle mapy k cíli, každá třída šla jinou trasou. Cestou byl pochopitelně ještě prostor pro poznávání zvířat i kontinentů, ze kterých pocházejí. A tak si žáci mohli upevnit vědomosti získané během práce na projektu. Na konci cesty vyznačené v mapce čekala každou třídu odměna za celoroční práci v podobě různých sladkostí, knížek a CD.

Třetí část - Cesta kolem světa

Tím však projekt ještě nekončil. Vyvrcholením našeho celoročního snažení byla školní besídka, která se nesla v duchu cestování kolem světa. Začátkem června se naše tělocvična proměnila na palubu letadla, z něhož mohli cestující zahlédnout to nejzajímavější a nejtypičtější z každého kontinentu. V hlavních rolích se opět představili žáci. Bez ohledu na různé druhy postižení se vžili do svých úloh a vytvořili přehlídku rozličných kultur, zvyků, památek a oděvů za doprovodu reprodukované hudby.

Zhodnocení projektu

Cíle projektu se podařilo splnit. Žáci si prostřednictvím získaných informací udělali obrázek o kontinentech a zemích naší planety. Při shánění podnětů i výrobě příspěvků do projektu spolupracovali se svými spolužáky, naučili se pracovat s encyklopediemi i internetem. Výsledky své práce - v podobě výstav výrobků i přehlídek krojů a místních oblečení - prezentovali před žáky ostatních ročníků.

Projekt může sloužit jako námět pro další aktivity s multikulturní problematikou. Lze jej upravit pro různé možnosti, podmínky i schopnosti jiných škol a podobných zařízení.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jana Mundilová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence sociální a personální
  • má povědomí o základních mravních hodnotách v rodině i ve společnosti
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence komunikativní
  • vyjadřuje své názory a postoje a umí vhodnou formou obhájit svůj názor
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k učení
  • využívá vhodné naučené metody, strategie učení včetně mnemotechnických pomůcek a jiné pomocné techniky

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Environmentální výchova
  • Základní podmínky života
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Multikulturní výchova
  • Lidské vztahy

Mezioborove presahy:

  • Základní vzdělávání
  • Matematika a její aplikace 1. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Exkurze, Školní třída, Specializovaná učebna