Cílem projektu je seznámit žáky s jinými státy EU, informovat je o sounáležitosti Evropanů – co nás spojuje a rozděluje. Snažit se promítnout zvolené téma co do nejvíce předmětů a naučit tak žáky myslet v souvislostech, vést je ke kreativitě, k rozvoji komunikačních schopností, k samostatnosti, ale i k umění spolupracovat.
Proč je následující ukázka příkladem dobré praxe?
Škola má ve svém ŠVP několik projektových dnů. V těchto dnech neprobíhá výuka klasickým způsobem, ale dochází k propojení několika předmětů najednou. Využívá se několika forem práce a vyučovacích metod. Žáci mohou být rozděleni do jiných skupin, než jsou ve třídách, a pracují na různých stanovištích. Jindy se zase sami podílí na vytváření projektu, jako tomu bylo v tomto případě. Žáci jako třída tvořili jednu společnou skupinu, kdy se pak v rámci této skupiny rozdělili do několika menších skupinek a zpracovávali dílčí podoblasti.
Projekt se realizoval v délce jednoho týdne. Na začátku týdne si zástupci osmých a devátých tříd přišli za koordinátorem Dne EU vylosovat jeden ze členských států EU. Úkolem zástupců bylo sdělit výsledky losování celé třídě a rozdělení spolužáků do jednotlivých skupin. Žáci pak v daném týdnu pracovali na shromažďování informací z různých oblastí – přírodní podmínky, kultura, náboženství, architektura, sport, hudba, osobnosti z oblasti vědy a kultury, jídlo aj. Vyučující se v jednotlivých předmětech snažili do učiva zahrnout co nejvíce informací týkajících se vylosovaného státu a dohlíželi na správné zařazení informací do prezentace. Třídní učitel pak žákům pomáhal s přípravou prezentace v prezentačním programu, který si žáci mohli vybrat, a přípravou praktických ukázek a nácvikem celé prezentace. Žáci se při tvorbě prezentace měli držet určitých pravidel.
Jaká by měla být správná prezentace:
Žáci na konci týdne představili své prezentace mladším spolužákům. Většina prezentací byla velmi zdařilá a posluchači je odměnili potleskem a kladným hodnocením.
Příprava projektu probíhala podle plánu, žáci se připravovali celý týden a nic nenechávali na poslední chvíli.
Do projektu se zapojili všichni žáci, problém nastal, když někteří žáci byli nemocní a měli se zapojit do projektu například až na konci týdne, v tomto případě pomáhali po technické stránce nebo se zpracováním projektu v prezentačních projektech. Ne vždy se v každé skupince všichni žáci podíleli na výsledku stejnou měrou a zajímavé proto bylo pozorovat, jak se žáci snažili motivovat jeden druhého, aby podali co nejlepší výkon.
Osvědčilo se nám, když žáci dostali v den prezentace dostatečný čas na přípravu a vyzkoušení prezentace nanečisto, aby odstranili nedostatky v projevu a v technice.
Tento projektový den se na naší škole osvědčil, a proto jsme se rozhodli uspořádat ho každoročně. V následujících letech byli vždy státy, které byly představeny minulý rok, vyřazeny z losovacího osudí, aby se žáci seznámili s co nejvíce státy EU.
V tomto projektu jsme se snažili, aby se žáci naučili i sebehodnocení, proto byl koordinátorem projektu vypracován krátký dotazník, který pak žáci po skončení projektu vyplnili.
Nejčastější reakce a hodnocení:
Mladší spolužáci naopak hodnotili práci jiných. Měli za úkol vybrat prezentaci, která je nejvíce zaujala. Vítězná třída pak byla odměněna.
Citace a literatura
Možné zdroje:
Internetová encyklopedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana
Portály o EU:
Příklady prezentačních programů:
Prezi
http://nastroje.knihovna.cz/katalog-nastroju/prezentace-informaci/prezentacni-nastroje/Prezi
Zoho
Voice Thread
http://odkazy.rvp.cz/odkaz/z/5503/VOICETHREAD.html
Impress
http://www.openoffice.cz/impress
PowerPoint
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025