Odborný článek

Den EU

15. 12. 2011
Základní vzdělávání
Autor
Lenka Frídlová

Anotace

Tento školní projekt je zaměřen na seznámení žáků se zeměmi EU a poznání shod a odlišností jednotlivých členských zemí EU. Úkolem žáků je zjistit co nejvíce informací o daném členském státě EU. Tyto informace pak vytřídit na ty nejdůležitější a nezajímavější a pomocí počítačové prezentace proložené krátkými ukázkami z různých oblastí je předat mladším spolužákům tak, aby jim daný stát co nejvíce přiblížily a oni pak pochopili tento stát v co nejvíce souvislostech, odlišnostech a podobnostech s ostatními státy EU. Projekt se mezipředmětově snaží propojit co nejvíce předmětů – zeměpis, výchovu k občanství, ICT, přírodopis, dějepis, český jazyk, hudební výchovu, tělesnou výchovu, výtvarnou výchovu…

Cíl

Cílem projektu je seznámit žáky s jinými státy EU, informovat je o sounáležitosti Evropanů – co nás spojuje a rozděluje.  Snažit se promítnout zvolené téma co do nejvíce předmětů a naučit tak žáky myslet v souvislostech, vést je ke kreativitě, k rozvoji komunikačních schopností, k samostatnosti, ale i k umění spolupracovat.

Proč je následující ukázka příkladem dobré praxe?

  • protože učí žáky spolupracovat,
  • protože učí žáky respektovat názory spolužáků, ale také chápat odlišnosti různých kultur,
  • protože učí žáky vyhledávat informace a třídit je od podstatných k méně podstatným,
  • protože propojuje technické zpracování prezentace s nácvikem prezentačních dovedností,
  • protože dává možnost ověření účinků prezentací na publikum, pro které byly vytvořeny.
Základní škola Ostrava-Dubina je úplnou školou pavilonového typu. Nachází se v prostředí sídlištní zástavby na okraji Ostravy s vyhlídkou na Beskydy. Byla postavena v roce 1996 a je stále nejnovější školou v Ostravě.

Škola má ve svém ŠVP několik projektových dnů. V těchto dnech neprobíhá výuka klasickým způsobem, ale dochází k propojení několika předmětů najednou. Využívá se několika forem práce a vyučovacích metod. Žáci mohou být rozděleni do jiných skupin, než jsou ve třídách, a pracují na různých stanovištích. Jindy se zase sami podílí na vytváření projektu, jako tomu bylo v tomto případě. Žáci jako třída tvořili jednu společnou skupinu, kdy se pak v rámci této skupiny rozdělili do několika menších skupinek a zpracovávali dílčí podoblasti.

Projekt se realizoval v délce jednoho týdne. Na začátku týdne si zástupci osmých a devátých tříd přišli za koordinátorem Dne EU vylosovat jeden ze členských států EU. Úkolem zástupců bylo sdělit výsledky losování celé třídě a rozdělení spolužáků do jednotlivých skupin. Žáci pak v daném týdnu pracovali na shromažďování informací z různých oblastí – přírodní podmínky, kultura, náboženství, architektura, sport, hudba, osobnosti z oblasti vědy a kultury, jídlo aj. Vyučující se v jednotlivých předmětech snažili do učiva zahrnout co nejvíce informací týkajících se vylosovaného státu a dohlíželi na správné zařazení informací do prezentace. Třídní učitel pak žákům pomáhal s přípravou prezentace v prezentačním programu, který si žáci mohli vybrat, a přípravou praktických ukázek a nácvikem celé prezentace. Žáci se při tvorbě prezentace měli držet určitých pravidel.

Jaká by měla být správná prezentace:

  • srozumitelná,
  • přehledná,
  • obsahovat krátká a výstižná hesla,
  • obsahovat grafické údaje,
  • obsahovat praktické a poutavé ukázky,
  • na konci mít zpětnou vazbu posluchačů (např. krátký kvíz).

Žáci na konci týdne představili své prezentace mladším spolužákům. Většina prezentací byla velmi zdařilá a posluchači je odměnili potleskem a kladným hodnocením.

Reflexe

Příprava projektu probíhala podle plánu, žáci se připravovali celý týden a nic nenechávali na poslední chvíli. 

Do projektu se zapojili všichni žáci, problém nastal, když někteří žáci byli nemocní a měli se zapojit do projektu například až na konci týdne, v tomto případě pomáhali po technické stránce nebo se zpracováním projektu v prezentačních projektech. Ne vždy se v každé skupince všichni žáci podíleli na výsledku stejnou měrou a zajímavé proto bylo pozorovat, jak se žáci snažili motivovat jeden druhého, aby podali co nejlepší výkon.

Osvědčilo se nám, když žáci dostali v den prezentace dostatečný čas na přípravu a vyzkoušení prezentace nanečisto, aby odstranili nedostatky v projevu a v technice.

Tento projektový den se na naší škole osvědčil, a proto jsme se rozhodli uspořádat ho každoročně. V následujících letech byli vždy státy, které byly představeny minulý rok, vyřazeny z losovacího osudí, aby se žáci seznámili s co nejvíce státy EU.

V tomto projektu jsme se snažili, aby se žáci naučili i sebehodnocení, proto byl koordinátorem projektu vypracován krátký dotazník, který pak žáci po skončení projektu vyplnili. 

Nejčastější reakce a hodnocení:

  • Tento projekt se mi líbil a rád jsem se do něj zapojil.
  • Líbilo se mi pracovat ve skupině a motivovat tak jeden druhého.
  • Někteří žáci nepracovali tak, jak bych si představoval.
  • Občas se vyskytly i hádky a nedorozumění.
  • S výsledkem naší práce jsem spokojen. 

Mladší spolužáci naopak hodnotili práci jiných. Měli za úkol vybrat prezentaci, která je nejvíce zaujala. Vítězná třída pak byla odměněna. 

Citace a literatura

Možné zdroje:

Internetová encyklopedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavn%C3%AD_strana

Portály o EU:

http://europa.eu/

http://www.euroskop.cz/

http://eu-eu.euweb.cz/

Příklady prezentačních programů:

Prezi

http://nastroje.knihovna.cz/katalog-nastroju/prezentace-informaci/prezentacni-nastroje/Prezi

Zoho

http://www.tyinternety.cz/sluzby/prace-online-zase-o-neco-snazsi-zoho-se-integruje-do-google-apps-310

Voice Thread

http://odkazy.rvp.cz/odkaz/z/5503/VOICETHREAD.html

Impress

http://www.openoffice.cz/impress

PowerPoint

http://office.microsoft.com/cs-cz/powerpoint-help/

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
717.77 kB
Dokument
Fotodokumentace
Autor
Lenka Frídlová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • tvorba mediálního sdělení
  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Kulturní diference

Nutné pomůcky:

PC, internet, dataprojektor, plátno, prezentační programy (on-line- Prezi, Zoho, VoiceThread, aplikace v počítači - Impress, Photo Story, PowerPoint), ostatní záleží na tvořivosti žáků