Použité aktivizující metody
Práce ve skupinách
Práce ve dvojicích
Diskuze
Hra v roli, etudy
Dějepis 9. ročník
Průřezové téma: osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova
Literatura: Tera Fabiánová. Ačhil'om Romňi / Jsem pořád Romka (povídka)
Klíčové kompetence: kompetence občanské, sociální, k řešení problémů
Výstupy:
Žáci časově a místně zařadí děj povídky.
Žáci srovnají život v romské osadě v rozmezí deseti let.
Žáci zjistí příčiny útěku slovenské Romky do Čech.
Žáci zhodnotí chování neromů k Romce.
Žáci vyjmenují problémy vyplývající ze smíšených manželství.
Povídku je třeba číst po částech, aby si žáci uvědomili, kde a kdy se děj odehrává.
Vyučující napíše na tabuli osnovu. Pro žáky připraví text povídky a tabulku, do které budou po přečtení zapisovat své poznatky.
Obraz tabule:
Tera Fabiánová: Jsem pořád Romka
Romská osada na Slovensku po 2. světové válce
Život v Čechách
Návrat do romské osady po 10 letech
Srovnej život v romské osadě v rozmezí deseti let:
Dříve: |
Po deseti letech: |
Domy
|
|
Pracovní příležitosti muži/ ženy |
|
Dodržování tradic (zásnuby, svatba) |
|
Žáci si připraví odpovědi na následující otázky a společně o nich budou diskutovat:
1. Vysvětli, co podle tvého názoru mělo vliv na změny v romské osadě.
Bylo to ku prospěchu Romů? Pokud ano, uveď, v čem to bylo lepší.
….......................................................................................................................................
…........................................................................................................................................
2. Hlavní hrdinka povídky Romka Marjenka utekla z rodné osady do Čech. Uveď alespoň dva důvody, proč to udělala:
…........................................................................................................................................
…........................................................................................................................................
3. Jak bys řešil/a tuto situaci ty?
…......................................................................................................................................
Vytvořte skupiny po pěti a diskutujte o svých řešeních. Potom jedno vyberte a zahrajte jako etudu. Ostatní přihlížejí. Následuje diskuze o zhlédnutých řešeních.
4. Zhodnoť chování lidí v Čechách k Marjence:
sedlák – matka Franty – Franta
a/ Které z výše uvedených osob k ní zaujaly nepřátelský postoj? Měly k tomu důvod?
…..................................................................................................................................
…..................................................................................................................................
b/ Kdo svůj postoj změnil a co ho k tomu vedlo?
…..................................................................................................................................
5. Smíšená manželství / nerom–Romka / nebyla příliš častá. Někdy se překážkou stal nový způsob života, jiná kultura, jindy nepřátelský postoj většinové společnosti.
Napiš, jak se Romka Marjenka musela změnit, aby obstála v nové společnosti:
vlasy ........................................................................................................
užívání jazyka …...................................................................................................
písně ….....................................................................................................
oblečení ….....................................................................................................
6. Myslíš si, že se člověk má vzdát své vlastní rodiny, tradic a zvyků, aby lépe splynul s novou /většinovou/ společností?
Jaký je tvůj názor na to, že by se Romka Marjenka na nátlak svého muže měla vzdát své romské rodiny?
Zakroužkuj jednu z možností. Napiš k tomu zdůvodnění.
a/ ano, bylo to správné …..................................................................................................
b/ nevím …..................................................................................................
c/ ne, nebylo to správné ….................................................................................................
6. Nyní napiš Marjence dopis, ve kterém jí z pozice matky, kamaráda/kamarádky, souseda/sousedky, dědečka, babičky, bratra, sestry apod. (roli si zvol sám) radíš, co má dělat a proč. Tyto dopisy učitel po časovém limitu sesbírá a přečte je. Dopisy jsou anonymní.
7. Závěrečná diskuze na téma Romové a majoritní společnost.
Slovníček pojmů: Rom – příslušník romského etnika
nerom – příslušník většinové společnosti
vajda – starosta v romské osadě, muž požívající vážnost a autoritu
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.