Anotace
Čtvrtý praktický článek ze seriálu Práce se slovníkem v hodinách angličtiny pro 8. a 9. ročník ZŠ. Rozšiřování slovní zásoby pomocí slovníku patří k základním dovednostem, ke kterým by žáci na ZŠ měli být v rámci práce s cizojazyčným slovníkem vedeni. Aktivity nabízené v tomto článku dávají několik tipů, jak si efektivně zapisovat novou slovní zásobu, jak pracovat s idiomy nebo kolokacemi, a poukazují na fakt, že v angličtině existují výrazy, které jsou v americké a britské angličtině rozdílné.
Rozvoj slovní zásoby
Překlad článků seriálu Dictionary skills in English Lessons for the 8th and 9th grades – Práce se slovníkem v hodinách angličtiny pro 8. a 9. ročník ZŠ – vznikl na žádost učitelů dalších cizích jazyků (nejen angličtiny). Metodika výuky cizího jazyka může být přínosná také pro učitele jiných cizích jazyků, pro které je anglický text nepřístupný. Pracovní listy, které jsou součástí praktických článků, zůstanou však v originále a slouží jako inspirace pro tvorbu pracovních listů v daném jazyce.
Jednou ze základních součástí výuky práce se slovníkem je naučit žáky efektivně využít informace již jednou vyhledané. Aktivity v tomto článku nabízejí několik tipů, jak si novou slovní zásobu zapisovat, jak používat slovníky k vyhledávání idiomů, kolokací a také výrazů, které jsou odlišné v britské a americké angličtině.
1. SLOVO MĚSÍCE
čas
|
5 minut v každé hodině
|
cíl
|
Podpora vizuální paměti a asociace, představit žákům jednu možnost, jak si zapisovat novou slovní zásobu
|
pomůcky
|
Větší papír na plakát
|
Popis aktivity
- Žákům vysvětlíme, že v hodinách budeme tvořit nástěnný plakát se slovní zásobou, a ukážeme jim plakát s nápisem SLOVO MĚSÍCE. V hodině pokračujeme jako obvykle, pouze před koncem hodiny se žáků zeptáme na alespoň jedno nové slovo, které se v dané hodině naučili. Vybereme jedno nebo dvě, které pro žáky považujeme za užitečné, a napíšeme je na plakát.
- Na začátku další hodiny zapsaná slova zopakujeme, např. je použijeme ve větě nebo je pouze přeložíme. Takto pokračujeme každou hodinu v průběhu celého měsíce, přidáváme nová slova.
- Poté, co jsme na plakát zapsali dostatek slov, připravíme kartičky buď s jejich definicemi nebo překladem a každému žáku dáme jednu kartičku. Ti musí na kartičku připsat správné anglické slovo.
- V hodinách se snažíme nová slova opakovat tak často, jak to je možné a na začátku nového měsíce připravíme nový plakát.
Komentář
Tato aktivita žákům pomohla uvědomit si, jak je důležité si novou slovní zásobu zapisovat. V 9. ročníku byli žáci dokonce sami schopni si nová slovíčka zapisovat, aniž bych jim to musela připomínat – osvojili si dovednost, která je užitečná zejména pro budoucí žáky středních škol.
2. TEMATICKY ZAMĚŘENÁ SLOVNÍ ZÁSOBA
čas
|
30 minut
|
cíl
|
Rozvoj slovní zásoby, pravopis
|
pomůcky
|
Slovník pro každého žáka
|
Popis aktivity
- Žákům vysvětlíme, že budou ve slovnících vyhledávat slova, která budou patřit k určitému tématu. Nakreslí si tabulku s 9 čtverci.
- Požádáme žáky, aby vyjmenovali témata, která je zajímají, a napíšeme je na tabuli. Žáci si je přepíší do své tabulky – všichni žáci budou mít devět stejných témat.
- Každému žáku přiřadíme jiné písmeno abecedy a vysvětlíme, že mají vyhledat jedno nebo dvě nová slova začínající na určené písmeno a spojená s daným tématem. Dáme jim čas na vyhledání slov ve slovnících.
- Poté, co vyhledali slova, utvoříme dvojice. Žáci ve dvojicích nyní porovnávají svá slova a vysvětlují si jejich význam (česky nebo anglicky). Žáci si mohou zajímavá slova navzájem připisovat do svých tabulek. Utvoříme nové dvojice a aktivita se opakuje.
Komentář
Tato aktivita žákům ukázala, jak se mohou učit tematicky zaměřenou slovní zásobu. Variantou mohou být myšlenkové mapy – všem žákům jsem zadala stejné téma, ale jiná počáteční písmena a jejich úkolem bylo vyhledat alespoň tři nová slova patřící k danému tématu na dané počáteční písmeno. Slova měli zapisovat ve formě myšlenkové mapy. Po chvíli svá slova prodiskutovali ve skupinkách a vybrali jsme patnáct nejzajímavějších slov z daného tématu.
Poznámka: Tato aktivita je upravena z [6], str. 95.
3. MYŠLENKOVÉ MAPY
čas
|
30 minut
|
cíl
|
Rozvoj slovní zásoby, pravopis, procvičení slovních druhů
|
pomůcky
|
Slovník pro každého žáka
|
Popis aktivity
- Vytvoříme skupiny po 3–4 žácích.
- Každé skupině zadáme jedno téma (zvířata, jídlo, budovy a podobně) – každá skupina má jiné téma, které ostatní skupiny neznají.
- Žákům řekneme, že budou hledat nová slova spojená s jejich tématem a musí najít alespoň dvě podstatná jména, dvě přídavná jména a dvě slovesa. Mohou hledat i jiné slovní druhy. Slova budou zapisovat ve formě myšlenkové mapy, aby si osvojili další způsob zapisování nové slovní zásoby. (Ve skupině každý žák tvoří svou myšlenkovou mapu.)
- Žákům dáme 20 minut na to, aby vyhledali nová slova.
- Po časovém limitu vytvoříme nové skupiny. V ideálním případě by v každé nové skupině měl mít každý žák jiné téma.
- Žáci si v nových skupinách navzájem diktují nebo hláskují nová slova. Ostatní členové skupiny hádají téma a zapisují si nová slova.
Komentář
Tato aktivita byla užitečná nejen z pohledu učení se nové slovní zásoby, ale byla i dobrým poslechovým cvičením. Žáci měli tendenci vybírat obtížná slova, takže jsem jim občas musela pomoci při jejich vyhledávání ve slovníku.
4. AUKCE
čas
|
20 minut
|
cíl
|
Rozvoj tématické slovní zásoby
|
pomůcky
|
Slovník pro každého žáka, hrací peníze (příloha 1)
|
Popis aktivity
- Žákům řekneme, že jsou účastníky aukce. V případě potřeby vysvětlíme, co znamená aukce.
- Třídu rozdělíme nejméně na dvě skupiny. Vysvětlíme pravidla aukce: učitel zadá téma, např. jídlo. Žáci mají 30 sekund na to, aby si vzpomněli na co nejvíce slov spojených s tímto tématem. Mohou vyhledat nová slova ve slovnících a zapsat si je.
- Po 30 sekundách se zeptáme na nejvyšší nabídku – každá skupina tajně napíše počet slov, která mají zapsána, a částku, kterou jsou ochotni vsadit, např. 20 slov / £10. Poté učitel posbírá nabídky. Skupina s nejvyšším počtem správných slov vyhrává stejnou částku, jakou vsadili. Ostatní skupiny musí učiteli vsazenou částku zaplatit.
- Můžeme opět zadat nové téma a aukce pokračuje.
Komentář
V průběhu aukce žáci začali vykřikovat své nabídky dříve než po uplynutí 30 sekund a aktivita byla více soutěživá. Žáci mohou začínat s nižším počtem slov a mohou přihazovat podle počtu slov ostatních skupin. To přiblížilo aktivitu více ke skutečné aukci.
5. PŘEDÁVÁNÍ INFORMACÍ – IDIOMY NA TÉMA BARVY
čas
|
30 minut
|
cíl
|
Rozvoj slovní zásoby, procvičení vyhledávání idiomů ve slovníku
|
pomůcky
|
Slovník pro každého žáka, kopie pracovního listu (příloha 2)
|
Popis aktivity
- Žáky rozdělíme do dvojic a každá dvojice obdrží pracovní list pouze s definicemi. Vysvětlíme význam slova IDIOM. Necháme žákům čas projít si definice a vyhledat neznámá slova ve slovníku.
- Kolem třídy rozmístíme kartičky s idiomy. (Můžeme udělat před hodinou.)
- Žákům vysvětlíme aktivitu – jeden žák ze dvojice vybíhá ze svého místa, aby si přečetl a zapamatoval jeden idiom z kartiček umístěných po třídě. Pak se vrací zpět do lavice a diktuje idiom svému partnerovi. Společně se snaží přiřadit definici k idiomu. Pokud se jim toto nedaří, pouze si idiom poznačí a druhý žák vybíhá, aby zjistil další idiom. Aktivita pokračuje tak dlouho, dokud si žáci nezapíší všechny idiomy.
- Pokud žáci narazí na idiom, kterému nerozumí, mohou jej vyhledat ve slovníku. Následuje společná kontrola s celou třídou a žáci mohou přidat české ekvivalenty.
Komentář
Někteří žáci slyšeli slovo IDIOM v této aktivitě poprvé. Pohyb po třídě žáci mají rádi a vzájemné diktování idiomů bylo také dobrým poslechovým cvičením.
6. JSI BRIT, NEBO AMERIČAN?
čas
|
30 minut
|
cíl
|
Uvědomit si rozdíly mezi britskými a americkými výrazy a jejich rozlišení ve slovníku
|
pomůcky
|
Slovník pro každého žáka, kopie pracovního listu (příloha 3), pastelky
|
Popis aktivity
- Zeptáme se žáků, zda rozeznají, kdy lidé mluví britskou, americkou nebo například australskou angličtinou. Vysvětlíme, že rozdíl není jen v přízvuku a výslovnosti, ale také v pravopisu a významu některých slov. Ukážeme to například na slově colour (barva), psáno v britské angličtině, ale color v americké angličtině, nebo rozdílná výslovnost slova city. Žákům ukážeme, jak jsou britské a americké výrazy ve slovníku označeny.
- Žákům rozdáme pracovní listy a necháme je vybarvit. Každá dvojice slov by měla být vybarvena jednou barvou.
Komentář
Žáci 8. a 9. tříd si rozdílů v britské a americké angličtině již všimli, ale prozatím nerozlišují, co je britská a co americké angličtina. Díky této aktivitě si tento problém začali více uvědomovat.
7. KOLOKACE – NAJDI SVÉHO PARTNERA
čas
|
10 minut
|
cíl
|
Uvědomit si kolokace
|
pomůcky
|
Slovník pro každého žáka, karty s polovinami kolokací (příloha 4)
|
Popis aktivity
- Na tabuli napíšeme příklad jednoduché kolokace, např. fish and chips. Vysvětlíme význam slova kolokace.
- Pracovní list rozstříháme na jednotlivé kartičky a každému žáku dáme jednu kartičku – polovinu kolokace se sportovní tematikou. Jejich úkolem je najít druhou část. Pokud si žáci nejsou kolokací jisti, mohou použít slovník. Jeden žák má název sportu (nebo sloveso, které tento sport popisuje) a druhý žák má název místa, kde tento sport můžeme praktikovat.
Komentář
Tato aktivita žákům ukázala, že jedno české slovo (v tomto případě HŘIŠTĚ) má v angličtině několik výrazů a tyto výrazy jsou použity v různých spojeních.
8. KOLOKACE – HRA
čas
|
30 minut
|
cíl
|
Uvědomit si kolokace
|
pomůcky
|
Slovník pro každého žáka, hrací karty s polovinami kolokací (příloha 5)
|
Popis aktivity
- Žákům připomeneme význam slova kolokace a požádáme je, aby vyjmenovali několik kolokací, které znají.
- Na tabuli napíšeme druhé části kolokací (druhá část pracovního listu). Žáci si je přečtou a říkají první části kolokací – buď je znají nebo je vyhledají ve slovníku.
- Nyní žáci mohou začít hrát hru. Žáky rozdělíme do skupin po 4 žácích. Každý žák dostane jednou hrací kartu (s prvními částmi kolokací) a každá skupina dostane sadu druhých částí kolokací (žáci si tyto karty uloží na hromádku na lavici, slovy dolů).
- Jeden žák vezme jednu kartu z hromádky a přečte ji. Žák, který má na své hrací kartě část patřící danému výrazu, si tuto kartu vezme a přiloží ji na hrací kartu – zakryje první část kolokace. Poté si vezme další kartu a postup opakujeme. Vítězem se stává první žák, který získá všechny druhé části kolokací.
Komentář
Žákům se tato hra líbila. Po ukončení hry jsme dále pokračovali v procvičování – žáci na svých hracích kartách vidí pouze druhé části kolokací a jejich úkolem bylo zopakovat celé spojení. Opakování můžeme ztížit tím, že si žáci své hrací karty vymění, takže mohou uvádět nová spojení.
Literatura a použité zdroje
[1] – Collins Cobuild New Student’s Dictionary. 4. vydání. Glasgow : HarperCollins Publishers, 2000. 754 s. ISBN 0003750949.
[2] – Cambridge Learner’s Dictionary – worksheets. Cambridge : Cambridge University Press, 2001. 14 s.
[3] – Oxford Advanced Learner’s Dictionary. 7. vydání. Oxford : Oxford University Press, 2005. 1780 s. ISBN 0194316491.
[4] – HAIS, Karel; HODEK, Břetislav. Praktický slovník anglicko-český, česko-anglický. 1. vydání. Voznice : Leda, 2003. 664 s. ISBN 8085927241.
[5] – FRONEK, Josef. Anglicko-český, česko-anglický slovník. 1. vydání. Voznice : Leda, 2003. 1277 s. ISBN 8085927489.
[6] – WRIGHT, Jon. Dictionaries. Oxford : Oxford University Press, 1998. 172 s. ISBN 0194372197.