Překlad článků seriálu Dictionary skills in English Lessons for the 8th and 9th grades – Práce se slovníkem v hodinách angličtiny pro 8. a 9. ročník ZŠ – vznikl na žádost učitelů dalších cizích jazyků (nejen angličtiny). Metodika výuky cizího jazyka může být přínosná také pro učitele jiných cizích jazyků, pro které je anglický text nepřístupný. Pracovní listy, které jsou součástí praktických článků, zůstanou však v originále a slouží jako inspirace pro tvorbu pracovních listů v daném jazyce.
Aktivity v tomto článku se zabývají nejen obecnými problémy souvisejícími s výběrem správného významu slova v daném kontextu, ale také procvičují schopnost porozumět tomu, co žáci ve slovníku našli, a rozvíjejí dovednost najít vztahy mezi slovy.
čas |
15–20 minut |
cíl |
Vybrat správný význam běžných slov v daném kontextu |
pomůcky |
Kopie pracovního listu (příloha 1), slovník |
Popis aktivity
Komentář
Většina žáků není příliš dobře obeznámena s faktem, že slova mohou mít více významů, a obvykle použijí pouze první význam daného slova, který ve slovníku naleznou. Tato aktivita jim pomohla si tuto skutečnost uvědomit. Pokud učitel považuje anglické definice z pracovního listu za příliš obtížné, je vhodnější je uvést v češtině.
Tato aktivita je variantou aktivity Slova s více významy I. Rozdíl je v provedení pracovního listu (příloha 2).
Poznámka: Tato aktivita je upravena z [6], str. 82.
čas |
15–20 minut |
cíl |
Naučit žáky přiřazovat slova k tématům |
pomůcky |
Kopie pracovního listu (příloha 3), slovník pro každou dvojici, velký papír |
Popis aktivity
Komentář
Žáky tato aktivita bavila, zejména vymýšlení neznámých slov pro daná témata. Dle mé zkušenosti je ale lepší připravit seznam témat předem, protože několik dvojic mělo stejný nápad (hudba, sport, …). Pár tipů je připojeno v příloze 3.
Poznámka: Tato aktivita je upravena z [6], str. 73.
čas |
15–20 minut |
cíl |
Procvičení vysvětlování významu slov |
pomůcky |
Slovník pro každou dvojici |
Popis aktivity
1. Na tabuli napíšeme slovo pero a žákům předložíme tři definice tohoto slova – jednu pravdivou, dvě nepravdivé, např.:
Zeptáme se žáků, která definice je správná.
2. Žáky rozdělíme do dvou týmů a každému týmu dáme pět slov, která pravděpodobně neznají. Žáci vyhledají význam slova ve slovníku a následně vymýšlejí jednu pravdivou a dvě nepravdivé definice. Pokud skupiny nejsou dostatečně silné, aby mohly definice vymýšlet, nabídneme jim jednojazyčný slovník – pro vymyšlené definice mohou použít libovolnou definici ze slovníku. Pokud takový slovník k dispozici nemáme, žáci mohou využít slovníky on-line. Pokud je třeba, připomene užitečné fráze: Je to osoba, která… Je to věc, kterou používáme pro… Je to druh … Je to jako … Děláš to, když… Je to místo, kde… Je to podstatné jméno / přídavné jméno / sloveso… Znamená to… Atd.
3. Žákům vysvětlíme, že budou hrát hru, kdy se týmy střídají v definování slov. Každá správná odpověď je ohodnocena bodem.
V první verzi této aktivity žáci definice vymýšleli sami bez slovníku, ale pro žáky 8. ročníku to bylo příliš náročné – nebyli schopni vymyslet vhodné definice a to hru pokazilo. V 9. ročníku to takové potíže nepůsobilo, přesto byla hra trochu pomalá. Proto jsem tuto aktivitu upravila a žáci mohli používat jednojazyčný slovník.
čas |
20 minut |
cíl |
Naučit se lépe pracovat s informacemi, které slovníky poskytují |
pomůcky |
Kopie pracovního listu (příloha 4), slovník pro každou dvojici |
Popis aktivity
Komentář
Žákům se pohyb po třídě a vyhledávání slov líbilo. Používám tuto aktivitu na začátku hodiny – řeknu žákům slovo, které pravděpodobně znají, a požádám je, aby ve slovníku vyhledali novou informaci, kterou o daném slově nevěděli.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Práce se slovníkem v hodinách angličtiny pro 8. a 9. ročník ZŠ .
Ostatní články seriálu: