Očekávané výstupy (obecné):
Uváděné náměty k činnostem nejsou záměrně řazeny chronologicky. Každá učitelka si je může seřadit dle vlastní potřeby, a tak je přizpůsobit určité skupině dětí.
Exkurze
Děti pozorují zaměstnance pekárny (pekaře i prodavačku), vnitřní uspořádání vlastní pekárny i prodejny. Zkušenosti následně využívají v námětové hře v MŠ.
"V pekárně"
Postřehy z pekárny zachytíme v kresbě tuší, kolorujeme bretonovými barvami.
Námětová hra "Na pekaře"
Vytvoření hracího koutku "pekárna". Předem připravím a dětem nabídnu koš plný překvapení přikrytý utěrkou. Postupně vyndaváme předměty, pojmenováváme, hledáme mezi nimi souvislost a vyvozujeme téma týdne - "PEKAŘ". Společně vytvoříme hrací koutek pomocí trouby z kuchyňky, stolečku (prodejní pult), Polikarpovy stavebnice (police na zboží). Děti mají k dispozici utěrky, zástěry, nákupní tašky, košíky a ošatky, pokladny, dětské peníze, plastové pečivo apod. (viz foto).
![]() |
|||
1. Obrázek
|
"Pojmenuj pečivo"
Obrázky na zemi v prostoru herny otočené lícem dolů (počet obrázků je shodný s počtem dětí), děti na signál otočí obrázky, vyhledávají se děti se shodným obrázkem, vytvoří skupiny. Pečivo pojmenují, vytleskají slabiky názvu. Obrázky použijeme v pekárně jako nabídku zboží.
Vymýšlíme další názvy druhů pečiva - rozvoj slovní zásoby dětí, děti se mohou pokusit pečivo nakreslit (vystižení podstatných znaků).
"Odkud jsi, chlebíčku?"
Poznávání a pojmenování surovin pro přípravu pokrmů. Skutečné suroviny děti zkoumají hmatem, chutí (chuťové hádanky - cukr, sůl, mouka...), čichem (droždí).
Inspirovala jsem se publikací Svět předškoláka, dle které jsem překreslila obrázky, jež se tematicky vázaly k průběhu výroby pečiva (zrno, klas, kombajn, pytel mouky, vejce, mouka, mléko a cukr připravené na zpracování těsta, různé druhy pečiva).
Společně jsme s dětmi řadili obrázky podle časové posloupnosti výroby pečiva.
Od zrníčka ke chlebíčku vede dlouhá cesta.
Ví to každé malé dítě z vesnice i z města.
Grafomotorická cvičení, uvolnění ruky
Koláče i s rohlíkem
mákem si je posypem.
"Kimovy hry"
Na utěrku položíme několik předmětů patřících do pekárny, např. vařečka, miska, rohlík, zástěra (množství předmětů volíme podle konkrétní skupiny dětí). Jedno dítě si zakryje oči (otočí se ke stolu zády). Učitelka nebo určené dítě odebere jeden předmět. První dítě - hadač si odkryje oči a určuje, který předmět to byl.
Třídění předmětů, vytváření skupin, pojmenování významových kategorií
Můžeme třídit předměty v pekárně nebo druhy pečiva (ze slaného těsta nebo moduritu). Vyhledáváme shodné i rozdílné vlastnosti předmětů. Jednotlivé skupiny můžeme dále třídit (např. koláče podle náplně) a řadit (vařečky podle velikosti). Všechny činnosti děti slovně komentují, zdůvodňují svá rozhodnutí.
"Co do police nepatří?"
K tématu "V pekárně" jsem pro děti připravila pracovní list, ve kterém byly skupiny pekařských výrobků, mezi které byl vložen jiný výrobek než pekařský. Děti v pracovním listu vyhledávaly odlišný prvek, který vybarvily nebo zaškrtly. Tato činnost následovala po praktickém procvičování se skutečnými předměty. Např.: Ve skupině rohlíků se nacházelo mléko, mezi chleby bylo umístěno jablko.
Poslech lidových písní tematicky spojených s projektem z CD nebo MC, využití ke spontánní pohybové improvizaci nebo při zdravotních a uvolňovacích cvičeních.
"PEKAŘ PEČE HOUSKY"
Lidové říkadlo obohatíme hrou na tělo, využijeme dětské rytmické nástroje. Lze přednášet také jako dialog - první část chlapci, druhou dívky - nebo se pokusit o jednoduchou melodizaci. Říkadlo také využijeme ke hře se slovy a k vytváření jednoduchých rýmů:
Pekař peče chleba, všude ho je třeba.
Pekařka mu pomáhá, pečou chleba oba dva.
Pekař peče vdolky, pro kluky a holky.
Pekařka mu pomáhá, pečou vdolky oba dva.
Pekař peče rohlíčky s makovými zrníčky.
Pekařka mu pomáhá, mákem sypou oba dva.
Pekař peče koláče, jsou jich plné pekáče.
Pekařka mu pomáhá, pěkně pečou oba dva.
"JEDNA, DVĚ, HONZA JDE", "PEC NÁM SPADLA"
Zpěv písní s pohybem, hra na tělo a dětské hudební nástroje. Konkrétní zpracování záleží na učitelce a skupině dětí (dosavadní zkušenosti, dovednosti).
"KOLO, KOLO MLÝNSKÝ"
Hudebně-pohybová hra.
"ŽIVÁ PEKÁRNA"
Pohybová hra - děti ve skupinách ohraničených obručí a označených obrázkem jednoho druhu pečiva. Motivace: "Pečivo v miskách v pekárně v noci ožívá, ale pekař jej nesmí uvidět." Běh po skupinách, reakce buď na slovní pokyn učitelky nebo na zrakový signál - obrázek s pečivem. Na sluchový pokyn "Pozor, pekař!" rychlý a tichý návrat do své "misky".
"PEKLA VDOLKY"
(Kulhánková, E.: Písničky a říkadla s tancem, Praha: Portál, 1999, s. 56)
3. Obrázek
Prohlížení a "čtení" knížek:
Během celé realizace mají děti k dispozici knihy se vztahem k tématu, individuálně si je prohlížejí, diskutují nad ilustracemi, slovně popisují obrázky:
S rodiči jednoho z dětí jsem předem dohodla termín návštěvy u nich na statku a během pobytu venku jsme nasbírané pečivo zanesli hospodářským zvířatům. Tatínek dětem ukázal domácí zvířata, děti si je mohly nakrmit a některá i pohladit. Pozor na zajištění bezpečnosti dětí!
Během celého bloku zařazujeme při všech činnostech, režimových momentech a před odpočinkem básně, říkadla a hádanky na téma pekaři.
Hádanky:
Když ho v létě sklidí, bídu v zimě neuvidí.
OBILÍ
Běloučký tam vejde, červeňoučký vyjde.
CHLÉB
Má to dva rohy, ale netrká.
ROHLÍK
Lesklý je, tvrdý je a chlebíček krájí.
NŮŽ
Měsíčku můj, srpku malý, jak to, že ses octl tady?
V noci jsi byl na nebíčku, ráno si tě slupnu k mlíčku.
ROHLÍK
Nejkrásnější ze všech vůní jde z pekařské pece.
A i když ho denně jíme, nepřejí se přece.
CHLÉB
Zlatá zrnka, zlaté vlasy, copak je to, děti, asi?
Ať je pátek nebo svátek, mlynář mouku vymílá.
Z té mouky pak pekař peče, pečivo nám posílá.
Co je to?
KLAS OBILÍ
K poslední hádance můžeme dětem nabídnout omalovánku Zlatá hádanka, sešit "Léto pro 3 - 5leté děti", s. 28 (viz použitá literatura).
Básně a říkadla:
Pečivo z modelíny
Vytváříme různé druhy pečiva - využijeme obrázky, různé druhy zpracování hmoty (válce, zploštěná koule, spojování do celků...).
Práce se slaným těstem nebo moduritem
Vytváření rohlíků, housek a koláčů ze slaného těsta nebo moduritu, sušení, případně vaření nebo pečení a kolorování barvami. Hotové pečivo využijeme pro námětovou hru "V pekárně", třídění.
Pečeme koláče z kynutého těsta - vyvrcholení celého projektu
Průběžně od rána zkoumáme všemi smysly suroviny na přípravu těsta i náplně, čteme recept. Připravujeme kvásek a zaděláváme těsto (děti velice zaujalo pozorování kynutí). Po vykynutí těsto rozdělíme na díly, vytváříme několik větších koláčů a poklademe náplň (např. tvaroh a marmeláda). Společně požádáme kuchařky ve školní kuchyni o upečení. Všechny děti se postupně ve větší nebo menší míře zapojily do činností spojených s pečením (míchání a válení těsta, vytvoření tvarohové nádivky, potření mašlovačkou, žmolenka atd.) - motivace pohádkou "O slepičce". Po upečení koláč rozdělíme na větší počet dílů, ochutnat dostanou nejen děti, ale i paní kuchařky! Každé dítě si odneslo jeden díl i domů na ochutnání rodičům společně s okopírovaným receptem. Pro tuto činnost je důležité mít připravený dostatek pomůcek - zástěry, vařečky, misky atp., aby se všechny děti mohly zapojit. Během celé práce je třeba důsledně dodržovat hygienu, mýt si ruce!
![]() |
4. Obrázek |
Evaluační postupy jsem použila již při přípravě a realizaci projektu - projekt volně navázal na předcházející téma, průběžně jsem porovnávala plán s požadavky RVP PV i ŠVP, myšlenková mapa byla průběžně rozvíjena a doplňována podle situace.
Kromě průběžné evaluace, která poskytovala okamžitou zpětnou vazbu, bylo provedeno hodnocení závěrečné.
Po dokončení projektu jsem vyhodnotila skutečný přínos pro děti, jak byly naplněny cíle apod. Všechny tyto poznatky (kladné i záporné) využíváme při další práci.
Během celého projektu jsme společně s dětmi průběžně hodnotili, co nového se dozvěděly. Děti projevovaly stálý zájem o nové činnosti. Velice hezky se (i díky exkurzi) rozvinula námětová hra. Silný citový prožitek z pohádky "O slepičce" se odrazil při pečení koláčů. Všechny děti se při pečení aktivně zapojily, nikdo nezůstal v roli pozorovatele. Rodiče byli po celou dobu informováni o průběhu realizace projektu a vřele s námi spolupracovali. Přínosem pro děti byla i návštěva na statku, kde si uvědomily potřebu šetrného zacházení s jídlem a jeho další možné využití.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.