Ve výuce německého jazyka zařazuji občas písně dnešní mládeže. Jednou z hudebních skupin je i německá rocková skupina Die Toten Hosen. Nenásilnou formou opakujeme typologii cvičení při tréninku dovednosti, poslech s porozuměním a zároveň se soustředíme na tematickou a žánrovou oblast písní, která stojí v současné době v popředí zájmu mládeže. Cílem je diskuse nad danou problematikou, zaujmutí vlastního názoru a hledání možných východisek, která by mohla vést k možnému zlepšení probírané problematiky.
Do tohoto příspěvku jsem zařadila i vyučovací metodu Papiertheater, kterou jsem podrobně popsala v pracovní listě (viz příloha). Jedná se o rozvoj řečových dovedností, podpořených prací s obrázkem, dramatizací a hlavně týmovou spoluprací. Volba obrázku pak rozhoduje, jakému tématu se budeme v hodinách dále věnovat, jednou z mnoha variant je využití této metody za účelem respektování odlišných systémů a hodnot. Svojí nenáročností přispívá na jedné straně k odbourání zábran při mluvení v cizím jazyce, na druhé straně nenásilně uvádí do problémů současného světa. Tato metoda i tematika podporují především průřezové téma Multikulturní výchova, se kterým se setkáváme ve výuce cizího jazyka velmi často a aktivita Papiertheater je pro jeho naplňování velmi vhodná.
Na základě různých metod, které podporují rozvoj jazykových dovedností, se žáci seznamují s jinými kulturami, tradicemi a hodnotami. Nemusí jít vždy hned o uvědomění si kulturní identity, či boj s předsudky.
Aktivitu Papiertheater lze realizovat jako samostatnou vyučovací hodinu v rámci výuky německého jazyka. Integruje některé tematické okruhy Multikulturní výchovy a Osobnostní a sociální výchovy.
Popis aktivity:
Reflexe probíhá ústně v plénu a žáci se vyjadřují k následujícím otázkám:
Aktivita je určena žákům 8. - 9. ročníků ZŠ, gymnáziím, na jazykové úrovni A2, B1.
Příloha:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.