Odborné články Základní vzdělávání Hodnocení žáků - zkušenosti z USA
Odborný článek

Hodnocení žáků - zkušenosti z USA

7. 12. 2004
Základní vzdělávání
Autor
Gabriela Baladová

Anotace

Příklad z USA poodkrývá možnosti v hodnocení výkonu žáků. Výstupem nejsou pouze známky, ale i hodnotící věty.

Pojem hodnocení pro většinu odborné i laické veřejnosti představuje především známky, méně pak písmena, která se užívají v některých zemích, a jen nemnohým se pod tímto pojmem vybaví také slovní komentář k výkonům žáků.

Příznivců má slovní hodnocení mnoho, nikoliv však z řad učitelů. Nelze se tomu divit. Vždyť tíha tvorby tohoto "slohového cvičení" dopadne výhradně na jejich bedra. Mnozí z nich se tak mohou uchýlit k napsání několika předloh, jichž budou s minimálními obměnami využívat.

Subjektivita

Slovní hodnocení je subjektivní. Jestliže učitel napíše: "Žák se aktivně zapojuje do činnosti ...," nastává problém s interpretací slova aktivně. Význam tohoto slova je vnímán odlišně každým učitelem i rodičem.

Známkování na tom není lépe. O tom, kde se nachází dělicí čára např. mezi výborně a chvalitebně, rozhodují požadavky učitele. Stejný výkon žáka může být na různých školách a různými učiteli hodnocen odlišně.

Subjektivitě se nevyhneme, je to dáno lidskou přirozeností. Jak tedy hodnotit objektivně? Jak uspokojit zastánce známek i příznivce slovního hodnocení?

Arizona

Jako příklad možného řešení předkládám zkušenosti z Arcadia High School, Phoenix, Arizona, USA. Zde užívaný způsob hodnocení v sobě snoubí klady slovního komentáře i známkování. Navíc učitele zbytečně nezatěžuje a žák si může aktuální stav hodnocení aktivně vylepšovat.

Součástí každého hodnocení musí být stanovení kritérií a podmínek k dosažení jednotlivých stupňů hodnocení. Kritéria musí platit pro všechny žáky a každý s nimi musí být seznámen. Učitel stanoví, za co všechno budou žáci hodnoceni.

Slovní hodnocení

V průběhu pololetí (čtvrtletně, měsíčně nebo v šestitýdenních intervalech - záleží na dohodě učitelů) jsou žáci a jejich výkon hodnoceni slovně, o čemž jsou rodiče obeznámeni písemně nebo prostřednictvím internetu. Mohou tak sledovat, zda se výkon jejich dítěte zlepšuje či zhoršuje.

Učitelé v seznamu svých žáků začerní kroužek s písmenem, které odpovídá hodnocení v tabulce. Výsledkem počítačového zpracování takovýchto hodnocení je zpráva, která obsahuje hodnotící věty. Ty jsou formulovány tak, aby z nich jasně vyplynulo kladné/negativní hodnocení, mírný/rapidní pokrok/zhoršení, vhodné/nevhodné chování, zájem/nezájem žáka o předmět, vztahy k ostatním a podobně.

Volba vět a jim odpovídajících písmen je na dohodě učitelů a musí být jednotná na celé škole. Stejně tak je stanoven minimální a maximální počet komentujících vět. Rodiče se tak průběžně dovídají o prospěchu žáka a v případě potřeby mohou požádat učitele o konzultace (popř. učitel si vyžádá návštěvu rodiče), na kterých společně dohodnou prospěch žáka a další postup.

Ukázka hodnotících vět
  • Nadměrná absence a pozdní příchody.
  • Nevypracovává domácí úkoly.
  • Musí odevzdat školní a domácí úkoly v náhradním termínu.
  • Ruší své spolužáky při vyučování.
  • Hrozí nebezpečí propadnutí.
  • Poslední varování před hrozbou propadnutí.
  • Kontaktujte učitele a domluvte si schůzku.
  • Náhlý pokles výkonu a zhoršení výsledků.
  • Nevhodné chování.
  • Chodí nepřipraven na hodiny.
  • Potřebuje si zlepšit studijní návyky.
  • Prospělo by doučování nebo konzultace.
  • Zlepšuje se.
  • Pracuje v rámci svých schopností.
  • Přispívá k náplni hodiny.
  • Je radost ho/ji mít ve třídě.
  • Prokazuje vůdčí schopnosti.
  • Je zdvořilý/á k spolužákům a vyučujícím.
  • Výborné chování a spolupráce.
  • Má velký zájem.
  • Vykazuje nadprůměrný výkon.
  • Má vědomosti nad rámec požadavků.

Je na učitelích školy a jejím vedení, pro jakou formulaci vět a jejich počet se rozhodnou. Obsah vět by měl vystihnout škálu možných výkonů, kvalitu výstupů, přístup k práci, podíl na výuce, chování apod. Může obsahovat také doporučení pro další postup. Věty mohou být rozděleny do kategorií (např. chování, schopnost učit se, kvalita znalostí, aktivita atd.), z kterých by učitelé vybírali po jedné větě.

Procenta

Hlavní zárukou objektivity hodnocení je procentuální vyjádření výkonu. U testů, prověrek a diktátů se snadno spočítá podle sledovaných bodů, u slohových prací a ústního projevu se hodnotí procentuální úspěšnost dosažení stanoveného cíle.

Výkon je tedy hodnocen v procentech úspěšnosti, někdy i s využitím bodů (0 až 10, přičemž 10 znamená 100 %). Bodové hodnocení má výhodu v tom, že se nemusí "hrát" s malými procenty, tj. přemýšlet, zda ústní nebo písemný výkon byl na 86 % nebo 87 %. U testů je situace jiná, a v případě bodového hodnocení je pak lepší zaokrouhlovat (např. výkon na 86 % nebo 87 % by byl zaokrouhlen na 8,5 bodu, výkon na 82 % na 8 bodů).

Celý systém lze vylepšit možností "mimořádných zisků". Žáci tak mohou, nezávisle na testech/zkoušení učitelem, svou aktivitou vylepšit své skóre - za práci navíc (předem vymezenou učitelem), za výjimečný výkon, za aktivitu při hodině jim učitel připíše 20 % (2 body); za nedodržení termínu odevzdání domácí práce, odbočení od tématu nebo jeho nesprávné pojetí, za nepozornost nebo aktivitu narušující průběh hodiny (opět předem vymezeno učitelem) 20 % (2 body) ztrácí.

Např. dopad nepovedené písemné práce do hodnocení má možnost žák svou zvýšenou aktivitou neutralizovat. Zapomene-li si napsat úkol - může ho přinést druhý den, ale z jeho ohodnocení se 20 % odečte.

Léta "provozu" ukázala, že ten, kdo zájem o předmět nemá, se ani nesnaží o získávání bonusů. Komu na předmětu záleží, toho metoda bonusů motivuje k tomu, aby napravil svůj dílčí neúspěch, který by jinak ovlivnil jeho celkovou známku na vysvědčení.

Známky

Průměr z procentuálně vyjádřených žákovských výkonů se na vysvědčení převede podle následujícího klíče:

Dosažený průměr Hodnocení
90 - 100 % A
80 - 89,99 % B
70 - 79,99 % C
60 - 69,99 % D
0 - 59.99 % F

Výsledkem je stupeň hodnocení, pomocí kterého mohou žáci srovnávat své výkony v jednotlivých předmětech, případně ho porovnávat s ostatními spolužáky. Lze vypočítat průměr známek na vysvědčení, což bývá hlavním argumentem zastánců známkování.

Tři roviny hodnocení

Když výše uvedené shrneme, vidíme tři roviny hodnocení žáka v daném předmětu:

  • Procentuální vyjádření okamžitého výkonu.
  • Známkou označené dosažení úrovně, kterou lze srovnávat s předchozím obdobím.
  • Slovní popis žákovy participace na hodině.

Takovéto hodnocení se zdá být dostatečně objektivní, uspokojí příznivce i odpůrce slovního nebo klasického hodnocení, motivuje žáka k dosahování lepších výkonů a vzbuzuje v něm pocit, že si známku "modeluje" sám.

Autor
Gabriela Baladová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024