Odborné články Gymnaziální vzdělávání Obraz jako prostředek k získávání kompetencí - 1. část
Odborný článek

Obraz jako prostředek k získávání kompetencí - 1. část

21. 5. 2007
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Věra Uhl Skřivanová

Anotace

Příspěvek přináší informaci o úsilí německých kolegů vymezit specifický termín obrazová kompetence, který má stěžejní význam pro vytvoření vzdělávacího standardu předmětu Umění v Německu. Zároveň klade otázku, zda a do jaké míry žákům zadávané výtvarné úkoly na několika sledovaných bavorských gymnáziích korelují s navrhovaným pojetím dílčích kompetencí kompetence obrazové.

Význam slova obraznost, obrazivost, obrazotvornost v překladech do němčiny

Pokud budeme hledat významy slova "obraznost", případně významy anglického slova "imagery" v jazyce německém, nalezneme až pět možných překladů:

  1. Die Bildhaftigkeit - obraznost ve smyslu reflexe reality, ale také její vázanost do formy obrazu jako produktu. Toto slovo poukazuje jednoznačně na pevnou vazbu mezi skutečností a obrazem. Více než aktivní práce s obrazem je tedy akcentována tato vazba na realitu jako na zdroj obraznosti. Význam slova "die Bildhaftigkeit" bychom mohli do češtiny překládat také jako určitou "záruku a vazbu obrazu k realitě, závazek a odpovědnost obrazu, až uvěznění v obraz". Jako synonymum k tomuto slovu najdeme v některých slovnících také slovo die Anschaulichkeit, které překládáme jako názornost.

  2. Die Vorstellungskraft - síla představivosti, schopnost si představovat. Význam tohoto slova poukazuje na intenzitu představivosti. Jedná se o aktivní práci s obrazy, obrazotvornost, která je závislá na psychosomatické úrovni subjektu.

  3. Die Imagination - synonymum ke slovu die Vorstellungskraft, slovo přejaté z angličtiny - neboli imaginace, obrazotvornost, fantazie, představa, pomysl.

  4. Die Phantasie - představivost, ale také nápaditost, která může mít až příznak snění, blouznění, smyšlení skutečnosti, přeludotvornosti.

  5. Das Einbildungsvermögen - schopnost si představovat, síla nebo moc domýšlet si, avšak význam tohoto slova odkazuje na určitou klamnou obrazotvornost, tedy schopnost namýšlet si klamné představy, být domýšlivý, ba dokonce ješitný.

Sledujeme-li však současné diskuse v oboru tzv. umělecké pedagogiky v Německu, je sice s těmito pojmy pracováno, avšak jako stěžejní termín, který se týká rozvoje obrazivosti německých žáků, tedy rozvoje jejich schopnosti aktivně pracovat s vizuálně obraznými znakovými systémy, je chápán termín obrazové kompetence, případně kompetence obraznosti, tedy die Bildkompetenz.

Termín "kompetence obraznosti" a vzdělávací standard v SRN

Po šoku, který v roce 2000 přinesly německému školství negativní výsledky mezinárodních PISA průzkumů, bylo na zasedání Stálé konference ministrů KMK jednáno o potřebě vytvořit vzdělávací standard pro jednotlivé předměty jako nástroj vymezení a přezkoušení očekávaných výsledků, který by byl společný pro veškeré spolkové země. Cílem tohoto standardu má být podpora spolkových zemí při dosahování vyšší kvality vyučování na školách, zajištění lepší prostupnosti a srovnatelnosti mezi jednotlivými spolkovými republikami a dosahování srovnatelných výkonů s jinými státy. Standard by se tak měl stát nástrojem externí a interní evaluace, nástrojem, jenž by vymezil jasná měřítka.

Zavedení vzdělávacího standardu do školství přestavuje především snahu změnit cíle vzdělávání, orientovat výuku na dosahování žákovských kompetencí. Nejde již o úzce pojaté vyučování nadbytečných znalostí, ale o získávání schopností a dovedností, které žák dokáže v určité situaci uplatnit. Jde o to, dokáže-li volit různá řešení a zda zvládne propojovat veškeré své znalosti a zkušenosti, aby je využil pro hledání správného řešení, porozuměl-li souvislostem v daném oboru.

Vzdělávací standard konkretizuje očekávání, jež jsou zakotvena ve vzdělávacích cílech, a to tím, že stanovuje žákovské kompetence, jichž musí žáci do určitého data dosáhnout. V centru pozornosti standard stojí samotné jádro oboru a požadované kompetence jsou zakomponovány do obsahů jednotlivých předmětů. Jde však o takové kompetence, které je možné v rámci jednotlivých oborů přezkoušet. Standardy Stálé konference ministrů jsou vystavěny následujícím způsobem: jako první je definován přínos oboru ke vzdělání, následuje popis kompetencí, které má obor rozvíjet, a nechybí ani příklady úkolů, které mají za úkol přispívat k větší srozumitelnosti standardu.

Standardy některých vzdělávacích předmětů již vstoupily v platnost od roku 2004/2005. Situace v oboru "umění" je však jiná. V průběhu zasedání Stálé konference ministrů se zpočátku ani neuvažovalo o vytvoření vzdělávacího standardu pro školní předmět umění, posléze však byla předána tato zodpovědnost jednotlivým spolkovým zemím, aby se pokusily o vytvoření vlastního standardu. Vzdělávací standard pro předmět Umění se podařilo vytvořit například spolkové zemi Bádensko-Württembersko a společné kurikulum mají spolkové země Berlín, Braniborsko, Sasko-Anhaltsko. V Bavorsku však raději požadované kompetence nevymezovali zvlášť v rámcových programech, ale vtělili požadované kompetence do souvislého textu nových učebních plánů tak, aby alespoň formou připomínaly učitelům učební plány původní a učitelé si pomalu zvykali na novou orientaci oboru "umění".

Jak je zřejmé, je situace v SRN názorově nejednotná a vzdělávací standard, který by byl platný pro předmět umění pro veškeré spolkové republiky, ještě asi několik let nevznikne. Problémová se jeví, pokud jde o obor "umění", také otázka prověřování nabytých žákovských kompetencí. Nepůjde opět především o testy zaměřené na znalosti z dějin umění, případně o analýzu a interpretaci obrazů či prověřování výtvarných dovedností? Tyto a jiné otázky jsou předmětem žhavé až revoluční oborové diskuse, která v Německu právě probíhá. Přesto však lze již teď vysledovat určité tendence, jakou cestou se tvorba standardu v jednotlivých zemích ubírá, popřípadě, které pojmy jsou pro tvorbu celoněmeckého standardu klíčové. Jedním z těchto velmi často diskutovaných termínů je právě specifický termín "kompetence obraznosti".

Berlínské kurikulum pro předmět výtvarné umění - vyššího stupně gymnázia (11. a 12. roč.) definuje obrazovou kompetenci, popř. kompetenci obraznosti jako centrální kompetenci v oboru výtvarné umění. Pod pojmem "obraz" se myslí nejen dvou-, ale i také třídimenzionální objekty, artefakty, vizuální informace, procesy a situace vizuální zkušenosti. Jedná se o získané poznatky a dovednosti z oblastí produkce, recepce, reflexe a prezentace "obrazů". Získání obrazové kompetence předpokládá aktivitu žáků. Pod pojmem kompetence jsou rozuměny získané schopnosti, které odpovídají požadavkům společnosti a jsou podkladem pro celoživotní učení.


Navazující části:
Obraz jako prostředek k získávání kompetencí
- 2. část, 3. část


Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Věra Uhl Skřivanová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Výtvarný obor