Název projektu: Podzim plný jablíček
Typ projektu: krátkodobý, ročníkový
Integrace předmětů: Čj, M, Pr, Hv, Pv, Tv
Ročník: 2. ročník na základní škole praktické
Realizace: téma vhodné na podzim, kdy probíhá hodně proměn přírody (barevné listí, dozrávání jablek a jejich zpracování), možné je využití i v jiném období během školního roku.
Použité metody: projektové vyučování, skupinová práce, multisenzor. přístup, činnostní učení, prvky dramatiky.
Popis vyučovací jednotky: (den) – 4 vyučovací hodiny
Motivace: Zazvonil u nás listonoš a přinesl mi tento dopis z jablíčkového světa (velká barevná obálka s obrázkem jablka). Podíváme se, co se v něm píše. V dopise je příběh o malém Martínkovi, který jezdil ne venkov k babičce, kde byl obrovský jabloňový sad. Není to obyčejný dopis – je plný zajímavých úkolů, her a hádanek, které Martínek plnil. Zkusíme to také?
1. Martínkova rozcvička na rozvoj smyslů (multisenzor. přístup, viz Montessorri)
U žáků s mentálním postižením je vhodné snažit se při výuce zapojit co největší počet smyslů. Tento způsob jim napomáhá snadnějšímu osvojení a zapamatování si podoby písmen.
Tři velká jablka představují 3 smysly – zrak, sluch, hmat.
Zrak: rozdělení žáků po třech do skupin: košík plný papírových jablíček různé barvy a velikosti – rozdělit do správných skupin a správně spočítat počet prvků, porovnání méně-více (rozvoj zrakového vnímání a zrakové diferenciace – třídění podle barvy a velikosti).
Sluch: žáci položí hlavu na lavici, učitel říká různé druhy ovoce a zeleniny – Probudí nás jablíčko... (rozvoj fonematického vnímání, soustředění se na poslech slov).
Hmat: jablka s vyříznutými písmeny, číslicemi – viz fotografie z akce (žáci jsou vedeni k rozvoji hmatového vnímání, učí se poznávat písmena za využití co největšího množství smyslů).
2. Čtenářská rozcvička s Martínkem
Jednou ráno Martínek vyběhl na zahradu a měl radost, že ovoce už dozrálo. Sedl si doprostřed zahrady a začal číst. My to zkusíme také. (Žáci čtou na koberci v kruhu, pak v řadě žebříčky z tabule /motivační materiál/).
Rozvoj automatizace čtení slabik a slov, sledování textu, vyhledávání slov.
3. Martínkova hra ve skupinách
Jablíčka rozdělíme podle barvy (červená a zelená) do dvou řad daleko od sebe. Na červených kartičkách jsou slova napsaná tiskacím písmem, na zelených psacím. Žáky rozdělíme do dvou družstev. Střídavě zástupci skupin přenášejí jablíčko k druhé skupině a přiřazují je ke stejnému slovu. Druhá skupiny kontroluje. Vítězí skupina, která správně přiřadila nejvíce jablíček (rozvoj kooperace a společné kontroly, činnostní učení).
4. Píšeme společný dopis
Martínek měl za úkol napsat dopis na veliké linkované jablko, teprve pak si mohl hrát s kamarády. Moc se mu to nepodařilo (jablíčko s chybným textem – žáci opraví). My to určitě zvládneme lépe.
Žáci jsou vedeni k rozvoji grafomotorických schopností, úkolem je správný opis krátkého textu.
5. Relaxační chvilka s Martínkem
Po napsání úkolu byl Martínek unavený, a tak si šel zacvičit. Kdo bude cvičit se mnou?
Žáci cvičí v barevných jablíčkách, které si při pracovním vyučování sami vytvořili ze zbytků tapet na zemi.
Relaxační chvilky jsou při výuce žáků s mentálním postižením nutným předpokladem k načerpání nových sil a mají význam pro lepší koncentraci pozornosti žáků v další výuce.
6. Počítáme s jablíčky
Jednou v sadě řádila obrovská vichřice a rozfoukala výsledky od příkladů, které už předtím Martínek správně přiřadil. Některá čísla se úplně ztratila, a tak je musíme doplnit.
Červená jablíčka – příklad, zelená jablíčka – výsledek.
Na druhé straně červených jablíček je uveden správný výsledek, žák ho může otočit teprve tehdy, když přiřadí všechna zelená jablíčka. Je tak veden k sebekontrole, sebehodnocení a dodržování společných pravidel.
7. Příprava matematického kompotu
Když se Martínek vrátil domů, babička už připravovala ovoce na kompot. Zkusíme si naše jablíčka také správně roztřídit.
5 sklenic od kompotů označených číslicemi 1–6.
Zařazení příkladu do správné sklenice:
Každý žák dostane 10 příkladů na jablíčkách, úkolem je vhodit příklad do správné sklenice dle výsledku. Jablíčka jsou z druhé strany označeny razítkem – značkou žáka, aby bylo možné zkontrolovat, kdo vhodil chybný příklad. Žáci se pohybují po celé třídě, což je důležité k překonání únavy a snížené soustředěnosti (společná kontrola, oprava chyb).
8. Zdravá svačinka
Je čas udělat si chvilku přestávku. Dnes mám pro vás malé překvapení. Uděláme si zdravou svačinku, při které si budeme i trochu hrát.
Ochutnávka různých druhů ovoce a zeleniny se zavázanýma očima, nejvíce je různých druhů jablek (rozvoj chuťového vnímání).
9. Hra „Na pravdu“ (opakování učiva prvouky – ovoce a zelenina)
Odpoledně v sadě prudce svítilo sluníčko, Martínek si tedy vzal papírovou čepici a šel si hrát s kamarády. My si vezmeme čepici také a zahrajeme si hru „Na pravdu“.
Otázky z tématu ovoce a zelenina (ano – čepice na hlavě, ne – čepici sundám).
Příklady otázek:
Rozvoj soustředění a myšlení.
10. Předčítání v jablíčkovém světě
Martínek byl velmi rád, když mu babička večer četla pohádky. Dokázal celou dobu poslouchat a zapamatovat si obsah pohádky. Myslíte, že to dokážeme také?
Kniha „Hrajeme si s pohádkami“ – pohádka „Jablíčková královna“.
Žáci jsou vedeni k rozvoji sluchové paměti, k slovnímu vyjadřování obsahu děje pomocí jednoduchých vět.
11. Příprava jablíčkové dobroty
Všechny Martínkovy úkoly se nám podařilo splnit, a proto půjdeme do kuchyňky a připravíme si něco dobrého.
(Žáci byli před zahájením práce poučeni o bezpečnosti práce při zacházení s nožem a se struhadlem.)
Příprava jablkového mřížkového koláče
Krájení jablek na křížaly
Při těchto činnostech jsou žáci vedeni k rozvoji manuálních schopností při práci v kuchyňce, k vzájemné spolupráci ve skupinách, což má význam pro jejich přípravu na praktický život.
12. Pobyt venku s jablíčky
Než nám koláč vychladne, půjdeme si zahrát ven.
Rozvoj pohybové aktivity a schopnosti dodržování pravidel.
Uvádím ještě další úkoly (náměty pro učitele), kterými se mohou tyto činnosti obměnit:
Český jazyk
Matematika
Prvouka
Pracovní vyučování
Ke zpestření výuky používáme různé hravé formy školní práce. Forma krátkodobého projektu je vítána především žáky, ale i učiteli, kteří jsou ochotni udělat pro své žáky něco navíc. Charakteristickým rysem je vzájemné prolínání učiva z různých předmětů a oblastí, které spolu souvisejí. Žák se tak učí poznávat věci a jevy ve vzájemných vztazích. Jedná se o výuku silně motivovanou (prostupným příběhem), která napomáhá udržovat zájem i pozornost žáků. Motivační příběh musí být vybrán s ohledem na věk a schopnosti žáků.
V uvedené praktické ukázce se jedná o procvičování učiva z českého jazyka, prvouky a matematiky ve druhém ročníku na základní škole praktické. Částečně jsou využity i prvky z hudební výchovy a pohybové aktivity. Spojení školy se životem je nastíněno v činnostech z pracovního vyučování.
Projektový den byl realizován na podzim, tomu odpovídá i výběr motivačního příběhu. Celá tato činnost trvala 5 vyučovacích hodin. Zařadila jsem ji v podzimním období poslední den v týdnu, a tak byla pro nás i jistou formou relaxace. Žáci byli klidní, s nadšením se zapojili do jednotlivých úkolů. Důležitá je pestrost úkolů, střídání jednotlivých činností, což umožňuje žákům s lehkou mentální retardací udržet pozornost po delší dobu.
Záleží na učiteli, kolik činností vybere a jak je uspořádá za sebou.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: