Příspěvek představuje 10 výrazů, ke kterým se váží další slova, slovní spojení, ustálené fráze z komunikační oblasti město. Slova s úvodními texty a komunikačními aktivitami jsou umístěna na deseti pracovních kartách uložených v příloze. Výrazy jsou vybrány s ohledem na využitelnost pro žáka základní školy. Jednoduché texty operují s různými jmennými tvary a dalšími gramatickými strukturami reflektující komunikační záměr. Výrazy pro jednotlivé karty:
Na konci práce s jednotlivými pracovními kartami žák dokáže vyslovit a napsat probírané slovo, rozumí jeho významu, umí ho použít ve vybraných tvarech. Ty byly zvoleny dle frekvence užívání v běžné komunikaci.
Návaznost příspěvku na téma
Příspěvek navazuje na předchozí témata Výlet (dopravní prostředky) a V obchodě (názvy prodejen, sloveso kupovat), Lidské tělo, Komunikace.
Cílová skupina: žáci s odlišným mateřským jazykem, začátečníci
Některé pracovní karty mohou být použity ve vyučovací jednotce jako mluvní cvičení s časovou dotací 20 minut. Pouze karta č. 6. Přechod neobsahuje komunikační aktivitu. Zde je zařazena preaktivita pro následující kartu Křižovatka, totiž výroba hrací kostky. Je možné procházet více (2–3) pracovními kartami v jedné lekci.
Kopírované pracovní karty pro každého žáka. Výuku je vhodné doplnit názornými obrázky k tématu. V některých pasážích si učitel připraví gramatické učivo na tabuli.
Všechny karty kopírují stejné schéma, první stranou lze tedy projít vždy podle stejných metodických doporučení:
Metodická doporučení pro druhé strany karet:
Po vypracování první strany čteme text v horní části druhé strany. Obrázek pod textem znázorňuje náměstí s několika domy jako obchody. Je třeba si nejprve obrázek dobře prohlédnout, připomenout si názvy obchodů (viz téma V obchodě). V textu se objevují tvary ve městě, na náměstí, v další aktivitě žáci použijí tvary genitivu u názvů obchodů. Učitel pomocí obrázku vysvětlí význam v textu uvedených adverbií. Na tabuli jsou dopředu napsány zobrazené názvy obchodů v základním tvaru s vazbou vlevo / vpravo je / jsou a pod ně tvary genitivu sg. spolu s prepozicí vedle.
Otázky – Co je vlevo/vpravo?, Co je vede cukrárny?, Kde jsou květiny? pokládá nejdřív učitel žákům, poté žáci vzájemně.
Po přečtení textu se žáci píší vlastní adresu do připraveného formuláře. Nejmladší žáci-cizinci zpravidla svou adresu neznají nebo si nepamatují číslo domu. Doporučuji adresu zajistit před lekcí. Pokuste se s žáky nakreslit plánek – okolí školy s domy, v nichž bydlí vaši žáci – pokud tomu tak ve skutečnosti je. Nebo nakreslete fiktivní plánek s domy, ve kterých žáci jako bydlí. Popisujte obrázek podobným způsobem, jako jsme popisovali obrázek v předchozí lekci Město. Např.: Nataša bydlí vedle Kolji. Vlevo bydlí Vláďa.
Tato lekce navazuje na předcházející 16. sadu karet V obchodě. Nyní se žáci naučí používat tvary 6. pádu v názvech obchodů. Tato slova učitel přehledně zapíše na tabuli ve slovníkovém tvaru a hned k nim připojí tvary lokálu s předložkami v/ve. Tak je ponechá po celou dobu lekce, aby si je žáci mohli kdykoli připomenout. Poté žáci vypracují cvičení na obrázku. Jedná se o spojování obrázků v doprovodu s otázkou Kde Filip nakupuje? a odpovědí Filip nakupuje v obuvi.
Žáci sepíší seznam všech názvů obchodů, které znají, učitel k nim připojí tvary 6. pádu a se všemi tvary tvoří odpovědi na otázku.
Aktivita vychází z úvodního textu – rozhovoru. Při tomto komunikačním cvičení si žáci upevňují funkci adverbií místa a aktivně je začleňují do vět. Pro toto cvičení doporučujeme práci ve dvojicích, při které si žáci zvykají na slovní intarakti s různými komunikátory. Žáci v každém páru střídavě posunují figurku (vystřihnutý obrázek Filipa) po herní ploše podle šipek a opakují aktualizovaný úvodní rozhovor. Setkávají se zde s rozkazovacím způsobem slovesa jít.
Později je možné žáky seznámit s dalšími exponenty pro dotazování na místo např.: Jak se dostanu na...?, Kudy se jde do....?
Cílem této lekce je tvoření a fixace genitivu u vybraných substantiv. Před zahájením aktivity učitel představí substantiva nádraží, škola, park, nemocnice, obchod v základovém tvaru a následně v genitivu singuláru s vážící se prepozicí na nebo do, přičemž zvýrazní koncovky pro oba pády. Žáci po samostatném vypracování aktivity mohou správně odpovídat na otázku Kam jede Tereza? nebo Kam jede autobus číslo... ?
Zde se žáci seznámí s výrazy jdi, stůj, nechoď a rozhlédni se.
Nejprve učitel demonstruje na obrázku pomocí figurky nebo lépe pomocí obrázku postavy reakci na rozkazy Jdi!, Nechoď!, Stůj!, Rozhlédni se vlevo a vpravo!
Znalost těchto výrazů je nezbytně nutná pro bezpečný pohyb v terénu. Příležitostí, kdy žák tato slova uslyší, bývá během školního roku mnoho. Ještě než se vydáte s žáky-cizinci na výlet nebo do divadla, ubezpečte se, že těmto slovům rozumí. Třeba na školním hřišti, kde si s žáky nakreslíte křídou na zem ulice s přechody pro chodce a vydáte se z bodu A do bodu B.
Aktivita na této pracovní kartě představuje výrobu hrací kostky pro stolní hru Člověče, rozhlédni se! na následující pracovní kartě. Kostku vystřihneme, na tři stěny namalujeme červený puntík a na další tři zelený puntík.
Člověče, rozhlédni se! – pravidla hry
Princip hry je podobný hře Člověče, nezlob se! V každém kole však hráč hází napřed červenozelenou kostkou. Když padne červená, hráč řekne Stůj! a jedno kolo nehraje, když padne zelená barva, řekne se Jdi! a hráč pokračuje ve hře hodem hrací kostkou a posune svou figurku po hracím plánu podle dosažené výše.
Na herním plánu jsou umístěny tři obrázky dopravních prostředků, které vrací figurku na úplný začátek hry.
V textové části jsou slova, která mohou být pro žáka-cizince snadno zaměnitelná. Při čtení vět klademe pozornost právě na drobné odchylky mezi nimi (metro – metru – metrem, je – jde – jede) a přiřazujeme věty k ikoně Filipa na obrázku pod textem.
Pracovní karta žáky seznamuje s výrazy, které používáme při signalizování nějakého nebezpečí. K vysvětlení významu těchto slov a frází slouží obrázek pod textem. Žáci se učí názvy záchranných útvarů a jejich telefonní čísla. Žáci by měli umět říci věty Je mi špatně, Jsem nemocný a z předchozí sady Lidské tělo umět pojmenovat, co je bolí.
V této lekci můžeme procvičit některé slovesné tvary – běhat, cvičit, procházet se, hrát si, hrát něco, skákat, jezdit. Z paradigmatu sloves doporučujeme vybírat postupně jen některé tvary, např. 1. osobu singuláru a pro vyvození otázky 2. osobu singuláru, potom to samé v plurálu atd.
Učitel nabídne žákům venkovní aktivitu skákaní panáka a vysvětlí nebo ukáže jim princip hry. Může jim nabídnout další možnosti, jak si hru zpestřit – obměna políček – písmena abecedy, jména spolužáků, barvy.
Pracovní karty nabízí řadu komunikačních a herních aktivit, které napomáhají zapamatování si nebo upevnění významů slov a frází. Aktivity mohou doplnit výuku ve specializovaném kurzu češtiny pro cizince nebo je mohou použít učitelé češtiny jako individuální práci s žáky-cizinci v hodinách českého jazyka.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu • Čeština pro žáky-cizince: pracovní listy pro začátečníky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: