Výuka německého jazyka u začátečníků je nesmírně náročná a zodpovědná. Učitel musí své žáky vhodně, pozitivně, a pokud možno dlouhodobě motivovat a během prvních let výuky u nich vytvořit co nejkvalitnější a nejpevnější základ pro dlouhodobý proces osvojování si cizího jazyka. Čím je začátečník mladší, tím obtížnější úkol před učitelem stojí.
Před problematikou systematické a dlouhodobé výuky cizích jazyků od 4. ročníku ZŠ jsme stáli po roce 1990. Obtíže, které bezprostředně nastaly, byly způsobeny nejen nedostatkem aprobovaných učitelů jazyků, ale také skutečností, že učitelé aprobovaní, kteří dosud vyučovali na II. stupni, byli postaveni před úkol vyučovat jazyk žáky mladšího školního věku. Metody a postupy užívané na II. stupni ZŠ se ukázaly velmi často jako nevhodné, neefektivní a neúčinné a ani dokonalá jazyková vybavenost učitele nepřinášela pozitivní výsledky. Ukázalo se totiž, že výuka devítiletých žáků vyžaduje zcela specifický přístup, pestrou škálu hravých a věku přiměřených forem a metod práce, citlivé a nenásilné hodnocení odpovídající motivačnímu období výuky. Přesto se mnoho žáků ve 4. ročníku setkalo s výukou, kterou pamatuje již nejedna generace. Čtení a překládání článků z učebnice, doplňování cvičení v pracovním sešitě, za domácí úkol zadaná slovíčka, která je nutno zapsat a naučit se zpaměti. Není nutné dlouho přemýšlet o výsledcích uvedených postupů. Zklamání původně nadšených a dychtivých žáků, nechuť hlásit se a prezentovat cokoliv, strach z písemných prací, testů a zkoušení i důsledek špatné známky.
Přestože v uplynulém období došlo k řadě pozitivních změn, přestože se velké množství učitelů zapojilo do vlny dalšího vzdělávání zaměřeného právě na specifiku výuky jazyka ve 4. a 5. ročníku, není současná situace ani zdaleka ideální. A právě v tomto období se začínáme připravovat na další výraznou změnu, jíž určitě bude možnost vyučovat cizí jazyk i v období od 1. do 3. ročníku ZŠ. Jestliže úspěšnost výuky ve 4. ročníku závisela na specifických metodách práce, výuka u žáků ještě mladších bude vyžadovat další krok k jejich rozpracování na zcela elementární úroveň.
Je zcela zřejmé, že žáci, kteří jsou na počátku složitého procesu zvládání techniky čtení a psaní v mateřském jazyce, se nebudou moci opřít o psaný text. Učitel nebude moci počítat s tím, že si žáci doma učivo přečtou, opíší, naučí zpaměti, ale naopak bude muset hodiny promýšlet tak, aby těžiště výuky bylo pro žáka skutečně ve vyučovací hodině. Středem zájmu potom budou zcela logicky ty řečové dovednosti, jejichž osvojování bude pro žáky přijatelné, přirozené a současně efektivní - poslech s porozuměním a mluvení.
Vyjdeme-li ze Společného evropského referenčního rámce a následně z výstupních požadavků formulovaných Evropským jazykovým portfoliem pro jazykovou úroveň A 1, máme před sebou jasně načrtnuté základní cíle výuky:
Volba vhodných, moderních a efektivních metod při rané výuce cizího jazyka s orientací na výše uvedené řečové dovednosti bude základním předpokladem úspěšnosti. Tyto metody se budou muset bezpochyby řídit i následujícími kritérii:
Z uvedených bodů vyplývá, že mnozí učitelé budou muset při výuce jazyka velmi radikálně změnit své postupy a návyky. Samozřejmostí se bude muset stát:
Vyjdeme-li ze skutečnosti, že se výuka žáků v 1. - 3. ročníku bude zaměřovat velmi výrazně zejména na rozvoj poslechu s porozuměním (Hörverstehen) a následné mluvení (Sprechen), je zcela zřejmé, že výcvik žáků v poslechu začne s první vyučovací hodinou. Učitel musí být vybaven kvalitní výslovností a schopností pomoci žákům porozumět mluvenému projevu prostřednictvím gest, mimiky, obrázků a řady pomůcek. Nezbytné bude i pravidelné a systematické využívání kvalitních a daným cílům odpovídajících audionahrávek (spojených s nezbytným obrazovým materiálem). Využití by zde rozhodně našla např. kvalitní audionahrávka k I. a II. dílu učebnicového souboru Ene mene.
Tyto drobné ukázky jsou dokladem toho, že učitel může od prvních minut výuky německého jazyka vést žáky k porozumění a téměř současně k mluvení. Předpokladem jsou ale důkladně promyšlené jednotlivé fáze vyučovacích hodin, které musí na sebe logicky navazovat, současně musí být rozmanité a pestré, neustále aktivizující a podněcující činnosti žáků. Učitel se musí vyhnout takovým aktivitám, které vyžadují obšírný komentář, který je v češtině nežádoucí a v němčině pro žáky nesrozumitelný. Žáci musí mít trvale pocit, že se v hodinách mluví německy, že rozumějí a umí stále více sami vyjádřit. Jsou-li splněny tyto podmínky, podaří se ve třídě vytvořit jednak přirozené cizojazyčné prostředí, jednak dělnou a současně hravou atmosféru, která nedovolí žádnému jednotlivci zůstat stranou, být pasivní a tím i neúspěšný. Odpadnou tak také problémy s žáky s poruchami učení, kteří budou mít podmínky odpovídající jejich potížím.
Celková úspěšnost žáků v této počáteční etapě výuky cizího jazyka bude samozřejmě vysoká a mnohdy bude moci být i vyšší než v ostatních předmětech. Učení založené na poslechu usnadněném vizuální podporou i pohybovými projevy, nápodobě, hrách a písničkách nemůže být téměř pro žádného žáka nezajímavé a také neúspěšné. Hodnocení žákovských výkonů se nemusí omezovat pouze na známky, ale učitel si může vytvořit vlastní systém hodnocení, které může mít formu krátkodobé či dlouhodobé soutěže - žáci získávají za své výkony body, kuličky, obrázky, za "náročnější" a dlouhodobější výkony malé medaile s hodnocením (Toll! Sehr gut! - spojení s obrázkem).
Je zcela zřejmé, že výuka německého jazyka v 1. - 3. ročníku ZŠ bude vyžadovat od učitelů mimořádně tvořivý, netradiční a aktivní přístup, stálé hledání a nacházení nových postupů, materiálů, využívání nejrůznějších učebnic, příruček a časopisů. Buďme optimisty a věřme, že tento důležitý krok konečně pomůže posunout úroveň jazykové vzdělanosti českých žáků ZŠ na požadovanou a skutečně evropskou úroveň.
Literatura:
Nürnberger Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen, München 1996.
Evropské jazykové portfolio, Nakladatelství Fraus, Plzeň 2002.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.