Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Netlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině
Odborný článek

Netlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině

20. 1. 2012 Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Jaroslav Reichl

Anotace

Kmitavý pohyb je důležitou součástí fyziky, a proto by žáci měli chápat jeho fyzikální i matematický popis. Zaznamenáme-li časový průběh okamžité výchylky tělesa kmitajícího na pružině pomocí dataloggeru firmy Vernier, je možné zaznamenaná data velmi jednoduše analyzovat. Tato analýza přitom pomůže žákům ujasnit základní popis kmitavého pohybu.

S kmitavým pohybem se žáci mohou setkat nejen v hodinách fyziky a dalších, většinou odborných předmětů (elektrotechnika, zvuková technika, …), ale také v praxi (tlumiče automobilů a jízdních kol, různé dekorativní kmitající předměty či hračky, …). Proto je nutné, aby dobře pochopili základní fyzikální veličiny, které tento pohyb popisují, a jejich vzájemné souvislosti.

Jednoduchý experiment lze provést s pružinou a tělesem, které na ni zavěsíme a rozkmitáme. Okamžitou výchylku kmitajícího tělesa lze proměřit pomocí dataloggeru a čidla polohy firmy Vernier, které jsou na českém trhu dostupné a s nimiž se velmi jednoduše pracuje.

Vlastní popis experimentu a jeho vyhodnocení je uvedeno v připojeném souboru ve formátu PDF. Při psaní článku byly totiž využity matematické vztahy a jejich číslování a tyto prvky textu by ve formátu webové stránky nezůstaly v takové podobě, v jaké byly napsány.

Literatura a použité zdroje

[1] – Firma Vernier v České republice. [cit. 2012-01-20]. Dostupný z WWW: [http://www.vernier.cz/].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
429.69 kB
PDF
Netlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jaroslav Reichl

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
20. 1. 2012
Velmi efektivní spojení fyzikálního experimentu s digitálními technologiemi.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pružina, těleso vhodné hmotnosti, datalogger a čidlo polohy firmy Vernier, program LoggerPro (resp. LoggerLite)