Srovnávací analýzy a studie jsou důležitou a neoddělitelnou součástí řešení různorodých úkolů ve VÚP, zejména koncepční povahy. Zaměřují se na zkoumání vybraných aspektů vzdělávacích systémů, procesů a dokumentů v zahraničních zemích a srovnávají je s odpovídajícími aspekty v České republice. Samotná zjištění a závěry vyvozené na základě uvedených zkoumání a srovnávání jsou důležitým východiskem a podkladem jednak pro rozhodnutí, která se týkají vzdělávacího systému jako celku, jednak pro inovace stávajících dokumentů a jejich vzdělávacích obsahů. Také představují podpůrné argumenty pro rozhodnutí strategického charakteru.
Analýzy a studie tvoří nejen nezbytný kontext pro český vzdělávací systém, ale jsou součástí konkrétních úkolů a okruhů problematiky, kterou řeší. Jedná se například o podněty pro inovace kurikulárních dokumentů, tvorbu různých didaktických a metodických materiálů pro výuku na školách, pro rozvoj mezinárodní spolupráce ústavu s odpovídajícími institucemi v zahraničí apod.
Srovnávací analýza Zakotvení matematického vzdělávání ve vzdělávacích systémech vybraných zemí a jejich reakce na výsledky mezinárodních výzkumů byla zpracována v roce 2010 s cílem seznámit pedagogickou veřejnost na příkladu vybraných evropských zemí (ČR, Anglie, Skotsko, Irsko, Finsko, Slovensko a Belgie – vlámská komunita) s postavením a koncepcí povinného matematického vzdělávání v jejich národních kurikulárních dokumentech. Analýza srovnávala zařazení matematického vzdělávání v systému kurikula, časové dotace matematického vzdělávání, jeho cíle, obsah, jeho způsoby evaluace, kvalifikace učitelů matematiky v primárním vzdělávání a reakce jednotlivých vybraných zemí na výsledky mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS.
Cílem analýzy bylo postihnout současné trendy ve vzdělávání v oblasti matematiky ve vybraných evropských zemích a porovnat je se současným stavem matematického vzdělávání u nás.
Srovnávací analýza [1] byla vypracována na základě zadání MŠMT a byla prezentována na odborném semináři MŠMT k matematickému vzdělávání, který se konal v dubnu 2010[2]. (Hlavním tématem semináře byla východiska koncepce matematického vzdělávání, zejména z pohledu výsledků českých žáků ve výzkumech TIMSS a PISA.)
Při práci na analýze bylo získáno mnoho konkrétních zahraničních informačních zdrojů, které jsou k dispozici v oddělení koncepce všeobecného vzdělávání. Zdroje byly využity i při práci na dalších úkolech, především úkolu týkajícího se problematiky gramotností ve vzdělávání.
[1]Zakotvení matematického vzdělávání ve vzdělávacích systémech vybraných zemí a jejich reakce na výsledky mezinárodních výzkumů. Dostupné z WWW: <http://www.vuppraha.rvp.cz/matematika-nejsou-jen-pocty>.
[2] Odborný seminář MŠMT k matematickému vzdělávání . Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/search.php?action=results&query=Odborn%C3%BD+semin%C3%A1%C5%99+k+matematick%C3%A9mu+vzd%C4%9Bl%C3
%A1v%C3%A1n%C3%AD&x=6&y=11>.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.