Odborné články Základní vzdělávání Přehledová studie o výuce dějepisu ve vybraných evropských zemích s akcentem na výuku dějin 20. století (na úrovni povinného vzdělávání)
Odborný článek

Přehledová studie o výuce dějepisu ve vybraných evropských zemích s akcentem na výuku dějin 20. století (na úrovni povinného vzdělávání)

19. 8. 2011
Základní vzdělávání
Autor
RNDr. Jan Maršák CSc.

Anotace

Článek informuje o srovnávací analýze, která se zabývala problematikou výuky dějepisu v povinném vzdělávání ve vybraných zemích s akcentem na problematiku výuky dějin 20. století.

Srovnávací analýzy a studie jsou důležitou a neoddělitelnou součástí  řešení různorodých úkolů ve VÚP, zejména koncepční povahy. Zaměřují se na zkoumání vybraných aspektů vzdělávacích systémů, procesů a dokumentů v zahraničních zemích a srovnávají je s odpovídajícími aspekty v České republice. Samotná zjištění a závěry vyvozené na základě uvedených zkoumání a srovnávání jsou důležitým východiskem a podkladem jednak pro rozhodnutí, která se týkají vzdělávacího systému jako celku, jednak pro inovace stávajících dokumentů a jejich vzdělávacích obsahů. Také představují podpůrné argumenty pro rozhodnutí strategického charakteru.

Analýzy a studie tvoří nejen nezbytný kontext pro český vzdělávací systém, ale jsou součástí konkrétních úkolů a okruhů problematiky, kterou řeší. Jedná se například o podněty pro inovace kurikulárních dokumentů, tvorbu různých didaktických a metodických materiálů pro výuku na školách, pro rozvoj mezinárodní spolupráce ústavu s odpovídajícími institucemi v zahraničí apod.

V roce 2010 byla vypracována studie zabývající se výukou dějin především 20. století. S ohledem na obsah zadání byly do výběru zahrnuty z evropských zemí Slovensko, Maďarsko, Skotsko, Švédsko, Finsko, Německo – Berlín a Dánsko. Jedním z kritérií výběru zemí byla i dostupnost kurikula v angličtině, resp. němčině, což bylo vzhledem k vymezenému času pro zpracování důležité.

Přehledová studie[1] byla založena především na analýze kurikulárních dokumentů výše uvedených zemí. Studie je členěna do  pěti hlavních kapitol. V první kapitole je popsáno začlenění dějepisného vzdělávacího obsahu v kurikulárních dokumentech vybraných zemí, tj. zda je dějepisný vzdělávací obsah formulován jako samostatný vzdělávací obor (předmět), a jeho vztah k ostatním vzdělávacím oborům. Další kapitola zachycuje cíle dějepisného vzdělávání, od kterých se následně odvíjí vzdělávací obsah a tematické okruhy s důrazem na dějiny 20. století. Pátá kapitola se zabývá časovou dotací dějepisného vzdělávání, na niž navazuje poslední zásadní část pojednávající o evaluačních standardech, tedy zda jsou stanovena kritéria pro hodnocení žáků v dějepisném vzdělávání. V závěru je srovnáno pojetí dějepisného vzdělávání v kurikulech vybraných zemí s koncepcí a obsahem vzdělávacího oboru Dějepis zpracovaného v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.

Součástí studie je příloha, ve které jsou zpracovány přehledné tabulky, které umožňují orientaci dle výše naznačených sledovaných aspektů v kurikulárních dokumentech vybraných zemí. Studie také obsahuje veškeré odkazy na kurikulární dokumenty příslušných zemí, u nichž byly analýzy zpracovány, které je možno využít i v případných dalších srovnávacích analýzách zaměřených na dějepisné vzdělávání. 



[1] Pojetí dějepisu v kurikulech povinného vzdělávání vybraných evropských zemí s akcentem na dějiny 20. století (přehledová studie). Dostupné z WWW: http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=2397

Autor
RNDr. Jan Maršák CSc.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024