Jsou parametry v činnosti školy, které lze změřit, posoudit, zhodnotit. Například procento úspěšných přihlášek na vysokou školu, procento přihlášených adeptů na střední školu vzhledem k počtu předpokládaných míst, průměrný prospěch v jednotlivých předmětech či třídách nebo letech, počet absolvovaných seminářů DVVP. Jedním z parametrů, jejichž měřitelnost či jen posouzení je nesnadné, je kvalita vlastní pedagogické práce - hlavní činnosti, ve které by se měly všechny podmiňující faktory v práci učitele promítnout. Tento příspěvek se pokusí zhodnotit desetileté zkušenosti se zapojením žáků školy do autoevaluace, nastíní naše zkušenosti s pohledem žáků na průběh pedagogického procesu.
Metoda je běžná na vysokých školách, přednášející je po semestru informován o názorech žáků na průběh přednášky či semináře. Před deseti lety jsme se na Gymnáziu v Uherském Hradišti poprvé zeptali žáků, jak hodnotí práci svých učitelů v jednotlivých předmětech. Po několika prvních pokusech jsme pravidla tzv. Studentského pohledu ustálili na následujících zásadách:
V průběhu celých deseti let samozřejmě probíhaly četné diskuse na téma, zda má žák střední školy právo vyjádřit se k průběhu výuky a zda má jeho pohled dostatečnou vypovídající hodnotu. Po mnohaletých zkušenostech můžeme odpovědně konstatovat, že na obě otázky lze rozhodně odpovědět - ANO. Žáci velmi odpovědně a kriticky hodnotí práci pedagogů a jejich názory se v mnohém shodují s poznatky ředitele školy. Jejich pohled kladně hodnotí náročné, důsledné a obětavé pedagogy, naopak nezájem o spolupráci s žáky či neschopnost zaujmout se vždy projevil v hodnocení negativním.
Nyní představíme text formuláře nazývaného Studentský pohled. Na dvou stranách A4 je dvanáct odstavců pro jednotlivé předměty, za každým odstavcem je místo na doplňující komentář. Každý odstavec má stejný text rozlišený pouze názvem předmětu. K názorné ukázce nám poslouží text pro Český jazyk.
Český jazyk - vyučující: _____________________ | ||
1. schopnost vytvořit pracovní prostředí a atmosféru spolupráce | a b c d e | |
2. odborná připravenost vyučujícího k výuce předmětu | a b c d e | |
3. schopnost vysvětlit látku | a b c d e | |
4. styl výuky a kultura projevu | a b c d e | |
5. korektnost při zkoušení a celkovém hodnocení žáka | a b c d e | |
6. trvalost poznatků a hloubka porozumění předmětu | a b c d e |
Škála odpovědí na otázku je popsána na začátku textu:
Odpovědi na otázky: | a | výborný/á | jsem nadšen/a | |
b | velmi dobrý/á | jsem velmi spokojen/a | ||
c | dobrý/á | jsem spokojen/a | ||
d | slabý/á | nejsem spokojen/a | ||
e | velmi slabý/á | jsem velmi nespokojen/a |
K jakým poznatkům jsme dospěli po deseti letech, v nichž jsme každoročně získali od sto padesáti žáků zhruba 6000 známek?
K jakým číselným údajům jsme zhodnocením odpovědí žáků dospěli? Nejdříve velmi zajímavý údaj z prvního roku realizace Studentského pohledu:
Ve školním roce byl průměrný prospěch všech žáků školy 1,69. Naopak Studentský pohled, tj. "zhodnocení" práce učitelů žáky, mělo celkový průměrný výsledek 1,68. Téměř stejné hodnoty svědčí o vyrovnanosti pohledů. A celkový výsledek Studentského pohledu na úrovni 1,68 svědčí ze dvou třetin o stavu jsem velmi spokojen a z jedné třetiny o stavu jsem nadšen. Tuto skutečnost považujeme za velmi pozitivní hodnocení práce školy. Již o čtyři roky později, ve školním roce 2000/2001, se hodnota Studentského pohledu "snížila" na 2,02 a následující tabulka jednotlivých předmětů svědčí o tom, že nikoliv náročnost předmětů, ale kvalita vyučujících jednoznačně ovlivňuje spokojenost žáků gymnázia.
Hodnocení předmětů: | Škola celkem: | |||||
Matematika | 1,5 | jsem nadšen | 2117 | |||
Biologie | 1,62 | jsem velmi spokojen | 1799 | |||
Dějepis | 1,67 | jsem spokojen | 1099 | |||
Fyzika | 1,91 | nejsem spokojen | 393 | |||
Tělesná výchova | 1,95 | jsem velmi nespokojen | 114 | |||
Chemie | 2,14 | Průměr | 2,02 | |||
Anglický jazyk | 2,23 | |||||
Francouzský jazyk | 2,24 | |||||
Základy společenských věd | 2,25 | |||||
Český jazyk | 2,27 | |||||
Německý jazyk | 2,34 | |||||
Zeměpis | 2,54 |
Dalším hlediskem pro zamyšlení se nad výsledky pedagogické práce učitele je hodnocení jednotlivých otázek. Rozdílnost ve výsledcích učitelů při šesti stanovených otázkách má velkou vypovídací hodnotu a rozdíly mezi výsledkem v kritériu odborná připravenost a schopnost vytvořit atmosféru spolupráce je v extrémních případech opět až kolem dvou stupňů.
Deset let zkušeností se Studentským pohledem na naší škole nás vede k doporučení obdobného postupu i na jiných školách, je však třeba upozornit na potřebu dodržení všech výše uvedených zásad. Pokus jedné sousední školy, kdy měli žáci text jeden den doma a rodinná rada řešila hodnocení učitelů, jehož výsledky byly poté vyvěšeny ve sborovně, není možné akceptovat a nadělají ve škole mnohem více škody než užitku.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.