Odborný článek

Od pramene ku prameni

14. 3. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Iveta Hudzietzová

Anotace

Projektový den na 1. stupni ZŠ, který se věnuje znalostem a dovednostem ze vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět formou soutěže. V projektu se realizují mezipředmětové vztahy, je zde zakomponováno PT Environmentální výchova a dochází také k utváření a rozvoji klíčových kompetencí.
Obsah projektu

Během realizace projektu si všichni zúčastnění procvičují, doplňují a prohlubují znalosti i dovednosti z oblasti Člověk a jeho svět (některé otázky i úkoly určené ke splnění nejsou zahrnuty v očekávaných výstupech daného oboru - např. rozlišit druhy dřevin podle destiček z nich vyrobených, druhy sov).

Charakteristika

V projektu se soutěžícími stávají žáci 2. - 5. r. ZŠ, kteří také tvoří hlídky na jednotlivých stanovištích. Hlídek se účastní všichni žáci z celých tříd jednotlivých ročníků (tato soutěž proběhla na půdě kmenové školy a soutěže se zúčastnili nejen žáci 2. - 5. r. dané školy, ale i celé třídní kolektivy ZŠ ve městě). Proč klademe důraz na celé třídní kolektivy? Pedagogové nemusí vybírat ze své třídy pouze jednu pětičlennou hlídku a nemusí zajišťovat pro vybranou hlídku doprovod i dozor, soutěží všichni žáci. Porotci se stávají převážně žáci 4. a 5. r. ZŠ, doplňuje je výpomoc dospělých odborníků (ornitologů, myslivců, lesníků atd.) Výběr stanovišt je na možnostech organizátorů a schopnostech hlídek (cca 30 stanovišť).

Metody a postupy

Přípravná fáze:

  • časová, prostorová, organizační a finanční příprava pedagogů pro soutěž (výběr prostoru i úkolů, zajištění osob pro hlídky, příprava bodovacích tabulek, plakátů pro propagaci, tabulky pro zápisy soutěžících družstev, tabule soutěžících s výsledným bodováním, příprava místnosti a občerstvení pro doprovodné pedagogy, sestavení pravidel pro hodnocení soutěže, výběr prostoru pro volný pohyb žáků, kteří již soutěž ukončili, doporučení - připravit i plakát s názvy stanovišť a jmény porotců);
  • tvořivá činnost s žáky, kteří tvoří hlídky na jednotlivých stanovištích - příprava úkolů pro soutěžící, výběr pomůcek a materiálů, sestavení pravidel pro hodnocení jednotlivých úkolů na stanovištích;
  • objasnění organizačních pravidel pro jednotlivá stanoviště i pravidel morálního jednání při hře (soutěži) jednotlivých porotcům.

Vlastní soutěž:

  • objasnění organizačních i morálních pravidel chování a jednání v soutěži jednotlivým soutěžícím (možnost volného výběru stanovišť, nezáleží na množství ani pořadí);
  • rozdělení do skupin (po 4-5), výběr vedoucího skupiny;
  • zápis na tabuli - vzor - tabulka č. 1:

    číslo
    družstva
    škola, vedoucí družstva součet
    bodů
    pořadí
  • volný vstup do vymezeného prostoru pro soutěž;
  • po ukončení sběru bodů z jednotlivých stanovišť návrat na start, odevzdání bodovací tabulky - vzor - tabulka č. 2:

    Škola, třída, družstvo:
    Stanoviště č. Body Stanoviště č. Body Stanoviště č. Body
  • žáci, kteří již skončili v soutěži, se dále zdržují ve vymezeném prostoru (např. fotbalové hřiště), kde čekají na ostatní spolužáky, kteří ještě soutěží;
  • celé třídní kolektivy odcházejí spolu se svým dozorem zpět do svých škol, tříd.

Vyhodnocení a zhodnocení soutěže:

  • po ukončení soutěže se spočítají získané body jednotlivých skupin soutěžících;
  • soutěžící na 1. - 3. místech získávají cenu;
  • vedoucí soutěže spolu s porotci zhodnotí průběh soutěže, zda se naplnil předpokládaný cíl, zaměří se na úspěšná a neúspěšná místa při realizaci soutěže;
  • tvorba výstupu - zprávy ze soutěže (uveřejnění v místním tisku).
Organizační zajištění

Při organizování projektu je třeba zajistit:

  • vedoucího organizátora soutěže,
  • tým spolupracovníků - dospělých,
  • porotce - jsou jimi žáci i odborníci,
  • soutěžící - žáci 2. - 5. r. libovolných ZŠ (viz charakteristika), třídní kolektivy jsou rozděleny do skupin,
  • materiály, pomůcky,
  • prostředí,
  • finance.
Témata úkolů na jednotlivých stanovištích
  1. Manuální zručnost: origami - skládání novinového papíru (přírodnina, materiál, výrobek, recyklace).
  2. Manuální zručnost: stavba bobří hráze - postavit z 15 kostek pyramidu s očima zavázanýma šátkem.
  3. Manuální zručnost: sběr potravy - roztřídit zrnka rýže, čočku, hrách, fazole, těstoviny se zavázanýma očima.
  4. Čichové, zrakové vnímání - poznávání vůni sušených bylin (kopřiva, meduňka, heřmánek, lípa, sedmikráska).
  5. Určování 5 druhů živočichů podle obrázků (datel černý, strakapoud velký, mlok skvrnitý, skokan zelený, užovka obojková).
  6. Dle vlastního výběru říci názvy 2 pohádek a 3 písniček, ve kterých se objevují zvířata.
  7. Rostliny a barvy jejich květů - určování barev květů rostlin (zvonek okrouhlolistý - modrá, vlčí mák - červená, sedmikráska obecná - bílá, blatouch bahenní - žlutá, smetanka lékařská - žlutá, pomněnka lesní - modrá, kopretina bílá - bílá, jetel luční - fialová, violka vonná - fialová, jetel plazivý - bílá).
  8. Rozlišení nemoc - úraz, poskytnutí první pomoci při povrchovém zranění, důležitá telefonní čísla (Policie ČR, Městská policie, Záchranná služba, Požární ochrana, linky tísňového volání).
  9. Určit názvy rostlin, rozhodnout, zda-li se jedná o rostliny jedlé, nejedlé, jedovaté (rulík zlomocný, vraní oko čtyřlisté, bez černý, brusnice borůvka, maliník obecný, lýkovec jedovatý, brusnice brusinka, kaštanovník jedlý, líska turecká, jírovec maďal).
  10. Pexeso - obrázky rostlin nebo obrázky živočichů (doporučení: 2 družstva hrají proti sobě, kdo vyhraje, získá body).
  11. Rozšifrování tajného písma: k vymyšleným znakům (tajné písmo) přiřadit písmena latinky (abecedy), tajným písmem napsáno: mandelinka bramborová.
  12. Určování končetin ptáků, ptačí druh + končetina.
  13. Otázka a odpověď - odpovědět na hádanky o přírodě.
  14. Určit názvy hřibů z přeházených, různě velkých písmen.
  15. Otázka a výběr správné odpovědi ze 3 možných.
  16. Potravní řetězec - podle obrázků zjistit 3 posloupnosti potravního řetězce (např. List - housenka - pták).
  17. Určit destičky dřevin - z jakého stromu pocházejí.
  18. Obrázky sov + texty, úkolem je přiřadit texty k druhům sov.
  19. Určit horniny a nerosty (např. černé uhlí, hnědé uhlí, křemen (pazourek), žula, slída, vápenec, pískovec, síra, grafit, sůl kamenná).
  20. Sestavit názvy živočichů z rozházených písmenek.
  21. Poskládat tělo živočicha z dílků obrázku (možný časový limit).
  22. Chmataná - v pytlíku je 10 druhů přírodnin, žáci si postupně všichni "chmátnou" do pytlíku a pak společně sestaví názvy 10 přírodnin.
  23. Kimovka - pod šátkem je schováno 10 přírodnin, které se volně vyskytují v místě probíhající soutěže, porotce odkryje na minutu šátek, po minutě jej opět vrátí na přírodniny a žáci musí přinést 10 přírodnin, které pod šátkem viděli (časový limit).
  24. Obrázky 10 přírodnin s čísly od 1 - 10 volně rozvěšené např. na plotě, úkolem je zapamatovat si posloupnost všech obrázků a odříkat jejich názvy.
  25. Rozlišení modelových situací - zdraví bezpečné a nebezpečné, dramatizace.
  26. Určení různých předmětů a jejich materiálů.
  27. Třídění odpadů (sklo, papír, plast, nebezpečný odpad, kovy, vše ostatní).
  28. Stanoviště pro odborníka - myslivce (kynologie, chov psů a péče o ně, druhy psů a jejich význam v životě člověka).
  29. Stanoviště pro odborníka - myslivce (myslivost, myslivecká mluva, ochrana divokých zvířat, výskyt divokých zvířat v místní lokalitě); předložené úkoly i jejich plnění na stanovištích 28 i 29 byly řízeny odborníky - myslivci.
  30. Stanoviště pro odborníka - ornitologa.
Fotodokumentace soutěže
1.

 


2.

 

3.

 

4.

 

5.

 


 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Iveta Hudzietzová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence pracovní
  • přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy
  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí
  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Základní podmínky života

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

Záleží na volbě jednotlivých úkolů.