Obor Geologie je na naší škole (Gymnázium Jana Opletala, Opletalova 189, Litovel) integrován do výuky zeměpisu převážně v prvním ročníku (kvintě) gymnaziálního vzdělávání. Hlavním důvodem této integrace byl obsahový překryv jednotlivých témat oboru Geologie s tématy předmětu zeměpis. Zeměpis je těmito tématy navíc vhodně doplněn a obohacen, zejména v kapitolách z fyzické geografie.
Konkrétně je obsah oboru Geologie začleněn do témat Složení a struktura Země, Geologické procesy v litosféře, Člověk a anorganická příroda a Voda.
Ukázka zařazených témat oboru Geologie do předmětu zeměpis v ŠVP GV:
Vyučovací předmět: Zeměpis Ročník: 1. ročník, kvinta |
|||
Téma: | Očekávaný výstup - žák: | Učivo: | (PT, TO, INT, PRO) |
PŘÍRODNÍ PROSTŘEDÍ |
|
fyzickogeografická sféra
|
|
SLOŽENÍ A STRUKTURA ZEMĚ |
|
zemské sféry
|
GEOLOGIE (INT) |
|
litosféra
|
PT: Environmentální výchova TO: Člověk a životní prostředí (INT) |
|
GEOLOGICKÉ PROCESY V LITOSFÉŘE |
|
magmatický proces
|
GEOLOGIE (INT) PT: Environmentální výchova TO: Člověk a životní prostředí (INT) |
ČLOVĚK A ANORGANICKÁ PŘÍRODA |
|
antropogenní vlivy na litosféru
|
GEOLOGIE (INT) PT: Environmentální výchova TO: Člověk a životní prostředí (INT) |
|
atmosféra
|
PT: Environmentální výchova TO: Člověk a životní prostředí (INT) |
|
|
|
PT: Environmentální výchova TO: Člověk a životní prostředí (INT) |
|
VODA |
|
povrchové vody
|
GEOLOGIE (INT) PT: Environmentální výchova TO: Člověk a životní prostředí (INT) |
GEOLOGICKÉ PROCESY V LITOSFÉŘE |
|
pedosféra
|
GEOLOGIE (INT) PT: Environmentální výchova TO: Člověk a životní prostředí (INT) |
|
biosféra
|
PT: Environmentální výchova TO: Člověk a životní prostředí (INT) |
|
3. ročník, septima | |||
TERÉNNÍ VYUČOVÁNÍ |
|
terénní geografická výuka, praxe a aplikace
|
Během 1. až 3. ročníku bude zařazena geografická a geologická exkurze integrace GEOLOGIE |
Vysvětlivky: PT - průřezové téma, TO - tematické okruhy, INT - integrace, PRO - projekt
Důležitou součástí integrace je školní geografická a geologická exkurze, která se uskuteční v průběhu třetího ročníku. Její náplň a obsahové vymezení by mělo žákům nabídnout možnost prohloubení učiva a dovedností. V rámci geologie bude kladen důraz na mineralogii, zejména na výstup metody identifikace minerálů, dále na praktické ukázky v terénu demonstrující působení vnitřních a vnějších geomorfologických sil, zaměříme se i na působení člověka na litosféru a krajinu jako celek. Do náplně exkurze bude začleněno i zpracování připravovaných projektů zaměřených právě na geologická témata.
Díky integraci získal předmět zeměpis vyšší hodinovou dotaci. Ze dvou týdenních hodin ve dvou ročnících došlo ke zvýšení na dvě týdenní hodiny ve třech ročnících. Diskuzi vyvolalo zařazení témat obsahujících mineralogii a petrografii. Zde se naskytla možnost jejich zařazení do jiných, obsahově souvisejících předmětů chemie nebo biologie. Po konzultacích s kolegy, kteří vyučují tyto předměty, byla upřednostněna kompletní integrace Geologie do zeměpisu, aby se zabránilo "roztříštění" jejího obsahu.
Určité riziko takové integrace lze spatřovat v eventuálním podcenění a až přílišném zjednodušení obsahu oboru Geologie ze strany vyučujícího i žáků. Až konkrétní výstupy ukáží, zda je tato obava na místě.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.