Protože tématem hodiny je Slovenská republika, bylo by dobré zařadit jednotku do období, ve kterém se probírají sousední státy ČR (5. ročník).
Žáci by měli být schopni pracovat samostatně i ve skupinách. Předpokládá se čtení s porozuměním a znalost alespoň nějakých informací o Slovensku, aby bylo na čem stavět.
Základní informace o SR.
Určitě bude potřeba mapa SR a okolních států, text o Slovensku (např. z učebnice).
Nejprve žáky motivujeme a snažíme se zjistit, co vše již o Slovensku vědí a na co tedy můžeme navazovat při další práci. Snažíme se, aby docházelo ke vzájemnému předávání vědomostí mezi žáky, na což navážeme v úplném závěru lekce. V průběhu hodiny informace sumarizujeme a třídíme.
Následuje čtení textu metodou INSERT a opětovné vzájemné porovnávání individuální práce při závěrečné prezentaci ("autorské čtení"), kdy mají žáci přečíst, co by doporučili svému kamarádovi, který se chystá na Slovensko. Žáci by si měli uvědomit, co je na Slovensku zajímavého (osobně pro každého žáka).
Úvodní motivace: skládání rozstříhané slepé mapky Slovenska - práce ve dvojicích.
Zadání úkolu: Ve dvojicích složte rozstříhanou mapku a určete, jak se jmenuje stát, jehož hranice je vyznačena červenou barvou. (5 minut)
Potom každý žák dostane papír a samostatně píše: "Co vím, nebo si myslím, že vím o Slovensku?"
Čtení textu o Slovenské republice (viz Chalupa, P. a kol: Zeměpis - Světový oceán/Evropa. Všeň: Alter, 1996, s. 32) - metoda INSERT.
Žáci mohli používat tyto značky (značky byly nakresleny i s popisky na tabuli):
♦ - Již jsem věděl/a.
+ - Nevěděl/a jsem, že... (nová informace)
? - Chtěl/a bych vědět více (nejasnosti).
Zadání úkolu: Představ si, že tvůj kamarád/kamarádka chce jet na Slovensko. Co bys mu/jí o Slovensku řekl, doporučil navštívit? Napiš mu, co ti připadá zajímavé na této zemi.
Žáci shrnuli zajímavé informace pro kamaráda např. takto:
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla) .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025