Odborné články Předškolní vzdělávání Právo dítěte - Nikdo Ti nesmí ubližovat!
Odborný článek

Právo dítěte - Nikdo Ti nesmí ubližovat!

27. 2. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Alena Zajíčková

Anotace

Záměry integrovaného bloku: Cílem tohoto tématu je osvojení si základních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování kontaktů k druhým, seznamovat se s pravidly chování ve vztahu k druhému, rozšiřovat slovní zásobu.
Očekávané výstupy:
  • vyjadřovat se o tom, co je nám příjemné, nepříjemné, vcítění se do druhého
  • bránit se projevům násilí
  • chovat se obezřetně při setkání s neznámými osobami

  • Časové vymezení: dva týdny
    Věk dětí: 5-6 let

    Záměry integrovaného bloku: Cílem tohoto tématu je osvojení si základních poznatků, schopností a dovedností důležitých pro navazování kontaktů k druhým, seznamovat se s pravidly chování ve vztahu k druhému, rozšiřovat slovní zásobu.
    Očekávané výstupy:

  • vyjadřovat se o tom, co je nám příjemné, nepříjemné, vcítění se do druhého
  • bránit se projevům násilí
  • chovat se obezřetně při setkání s neznámými osobami

  • Časové vymezení: dva týdny
    Věk dětí: 5-6 let

    Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, činí všechna potřebná zákonodárná, správní, sociální a výchovná opatření k ochraně dětí před jakýmkoli tělesným či duševním násilím, urážením nebo zneužíváním, včetně sexuálního zneužívání, zanedbáváním nebo nedbalým zacházením, trýzněním nebo vykořisťováním během doby, kdy jsou v péči jednoho nebo obou rodičů, zákonných zástupců nebo jakýchkoli jiných osob starajících se o dítě.
    Úmluva o právech dítěte, čl. 19 odst. 1

    Výše uvedený text lze prakticky shrnout do dítěti srozumitelného sdělení: "Nikdo ti nesmí ubližovat, nikdo tě nesmí tělesně ani duševně týrat." Náš integrovaný blok je příspěvkem k dosažení jednoho z cílů úmluvy.

    1. den

    Motivace

    Vyprávění příběhu "O zlém čaroději", který unesl princeznu do svého hradu hluboko v černém lese. Princezna byla moc krásná a čaroděj si ji chtěl vzít za ženu, ona se však zamilovala do milého a hodného prince ze sousedního království. Čaroděj jim lásku nepřál, a tak princeznu proti její vůli držel spoutanou v černé věži, kde nebylo jediné okénko. Nechával ji tam samotnou bez jídla a pití, jen jednou za den ji donesl trochu vody a kousek suchého chleba. Princezna plakala, prosila, aby ji pustil, ale čaroděj jen křičel a vyhrožoval, že pokud se nestane jeho ženou, bude zbytek života trávit ve věži s pavouky, potkany a jinou havětí...(improvizované vyprávění učitelky).

    Činnosti dětí

    • poslech příběhu;
    • charakteristika čaroděje, hodnocení jeho chování;
    • dovyprávění příběhu (princeznu zachrání princ);
    • pohybová činnost "Jdeme vysvobodit princeznu": cesta plná překážek (střídání běhu, chůze, plazení, vylézání na žebřiny - dle slovního pokynu učitelky, která vypráví, kudy princ musel jít);
    • kresba čaroděje (kopírovací technika - sklo natřené tiskařskou barvou, položený papír na něj, kresba tužkou).
    2. den

    Motivace
    Připomenutí příběhu.

    Činnosti dětí

    • převyprávění příběhu dětmi;
    • modelování hradu z hlíny;
    • rozhovor "Jak se cítila princezna" - využití padáku, jak se cítíme (tma, malý prostor...);
    • rozhovor "Čeho se bojím?";
    • vše dobře dopadlo, byla svatba a "Princeznička na bále, poztrácela korále" - motivované cvičení s míčky.
    3. den

    Motivace
    Pohybové aktivity a hry na téma: "Čáry máry ententýky, poletíme do světa lidí" - s využitím padáku "létající koberec".

    Činnosti dětí

    • hudební činnosti "Kolik je na světě moří";
    • pohybová činnost: hra "Na barevná auta";
    • "Může být ve světě lidí také někdo tak moc ošklivý, jako byl čaroděj? Koho by mohl věznit?" - vymýšlení příběhů, variant řešení, kdo může pomoci, nebezpečná místa;
    • pozorování chování lidí, vztahy mezi lidmi;
    • skupinová prostorová práce - stavba města.
    4. den

    Motivace

    V loupežnické škole
    V brdských lesích byla jedna škola a do té chodili všichni synkové loupežníků okolních lesů. Bylo jim právě 10 let a nastal čas, aby se začali učit loupežnickému řemeslu. Všichni byli urostlí mládenci, jen jeden z nich byl o hlavu menší. Ve škole měli hodinu loupení, přepadávání, strašení, střílení a hlavně se učili obratnosti. Takový loupežník, musí být obratný, aby se mohl rychle ukrýt, dostat se třeba do nehlubší rokliny, vylézt na skálu, a to třeba i v noci, kde ukrývají svoje lupy. Jednou měli plnit hodně těžký úkol. Museli prolézt dlouhou tmavou jeskyní, vylézt na vysokou skálu a v noci přejít po úzké kládě nad propastí. Nejmenší z učňů (jmenoval se Hubert, po tatínkovi, ale ostatní mu říkali jen strašpytel) neměl takové úkoly rád, nebyl tak rychlý jako ostatní a opravdu se trochu bál, a tak měl již dopředu z takového úkolu veliký strach, protože věděl, že se mu budou všichni zase posmívat. A co víc, ještě mu vymýšlet naschvály.

    Činnosti dětí

    • hodnocení příběhu, popis charakteru, pocitů;
    • dovyprávění příběhu;
    • pohybové činnosti - překážková dráha (plníme stejný úkol jako loupežníci = prolézání strachového pytle, lezení na žebřiny, chůze po lavičce se zavřenýma očima s přidržováním se lana, popř. dopomocí...);
    • porovnávání větší x menší - děti mezi sebou, pracovní listy (loupežníci, loupežnické klobouky, pytle zlaťáků...).
    5. den

    Motivace
    Připomenutí příběhu. Zahrajeme si také na loupežnickou školu.

    Činnosti dětí

    • výroba loupežníků - střihání a lepení textilu, koudele na tvrdý karton (předem vystřižené postavy loupežníků, pohyblivé ruce, nohy = patenty);
    • dramatizace příběhu o loupežnících (skupinová představení dětí);
    • hodnocení postav - "Jak jsme se cítily v dané roli";
    • hledání řešení pomoci.
    6. den

    Polodenní výlet do lesa pod Krkavec. Stopovačka - "hledání pokladu uloupeného loupežníky".

    7. den

    Motivace

    Pokračování příběhu o loupežnické škole
    Jednou se Hubertův otec, velký a uznávaný loupežník, dozvěděl, jak se vlastně jeho synkovi ve škole vede, zaslechl, jak si o tom povídala zvířátka v lese. Starý loupežník se hrozně rozzlobil, nechtěl mít za syna bačkoru, a když se vrátil malý Hubert ze školy, strašně moc mu nasekal na zadnici, a ne jednou, ale mockrát. Hubert plakal, prosil, aby tatínek přestal, ale nic nepomáhalo. Když konečně výprask skončil, měl chudák tělíčko úplně zmožené a opuchlé. A to se opakovalo často a kvůli všemu. Mamka loupežníková se synka sice zastávala, ale sama se starého loupežníka bála, a tak raději čekala, až bude po všem, a pak mu přikládala bylinkové obklady, aby ulevily od bolesti.

    Činnosti dětí

    • hodnocení příběhu - vyjadřování vlastních názorů;
    • podle čeho soudíme, hodnotíme kamarády, lidi okolo nás (rozhovor);
    • vyprávění vlastních zkušeností (za co se rodiče zlobí, jak nás trestají...);
    • rozhovor o tom, co rodiče můžou, nemůžou a kde hledat pomoc;
    • výtvarné činnosti "Naše rodina" kolorovaná kresba tuší.
    8. den

    Motivace

    Malý Hubert se už ani netěšil domů, ani do školy. Doma byl bit od tatínka a ve škole mu ubližovali spolužáci, brali mu svačinu od maminky, podráželi mu nohy atd. Jediné místo, kde mu bylo dobře, bylo v lese, kde měl své kamarády zvířátka a s nimi si hrál.

    Činnosti dětí

    • pohybové činnosti: veveří házená - házení různě velkých míčů, hra s pravidly "Škatulata, hejbejte se";
    • rozhovor o tom, jací byli Hubertovi spolužáci, jací jsme my kamarádi, jak se zachovat, jak pomoci...(naučit děti pravidlo: Kdo vidí, jak se někomu ubližuje, a sám nepomůže, jako by ubližoval sám!);
    • děti sedí v kruhu a posílají klubíčko některému z dětí - vzájemné propojování a vytváření pavučiny přátelství;
    • říkadla, básničky, písničky o zvířatech z lesa;
    • modelování z modelíny "Můj nejlepší kamarád".
    9 - 10. den

    Činnosti dle reflexí ze strany dětí, podle jejich zájmu a potřeb - co je zajímá, co by si chtěly zopakovat.

    Autor
    Alena Zajíčková

    Hodnocení uživatelů

    Článek nebyl prozatím komentován.

    Váš komentář

    Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

    Článek není zařazen do žádného seriálu.

    RVP do 2024

    Klíčové kompetence:

    • Předškolní vzdělávání
    • Sociální a personální kompetence
    • při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
    • Předškolní vzdělávání
    • Komunikativní kompetence
    • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
    • Předškolní vzdělávání
    • Činnostní a občanské kompetence
    • uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu

    Organizace řízení učební činnosti:

    Skupinová

    Organizace prostorová:

    Školní třída, Vycházka do přírodního prostředí