Rámcový vzdělávací program nás vede k tomu, abychom v předškolním vzdělávání uplatňovali integrovaný přístup. Cestou k integrované výuce je i projektová metoda, která se nám osvědčila a kterou jsme uplatnily i v projektu Opička GOGO. Pracovaly jsme se skupinou starších dětí. Jako vhodný se nám jevil krátkodobý projekt, který nakonec z podnětu dětí a jejich přirozeného zájmu o téma, ale i z našeho podnětu, přerostl ve střednědobý.
Motivace
Tygříkův kamarád opička GOGO vypráví dětem o svých kamarádech, pro které chystá společnou oslavu. Požádá děti o pomoc, pedagog navrhne sestavit myšlenkovou mapu.
Metodické poznámky
Zaznamenáváme všechny asociace, které se dětem vybaví v souvislosti s námětem. Děti přemýšlí a graficky zaznamenávají všechno, o čem by se chtěly zmínit. Spojnicemi naznačujeme souvislosti. O jednotlivých nápadech diskutujeme, připomínáme centrální myšlenku. Neodbíháme příliš od hlavní myšlenky? Formulujeme nejasnosti i otázky, na které hledáme odpověď.
Otázky: Co nás opička může naučit? Pro koho chystá opička oslavu? Co budeme potřebovat? Koho pozveme? Co se dělá na oslavách? Co všechno musíme připravit? Co se chceme naučit? Kolik talířků bude opička potřebovat pro hosty? Jak můžeš pomoct? Jak se budeme chovat na oslavě?
GOGO nás bude učit
Úspěšnost projektové metody závisí také na schopnosti učitelky naslouchat dětem, reagovat na jejich potřeby a zájmy, respektovat je, i vycházet z individuálních znalostí jedinců.
Didakticky zacílené činnosti připravené učitelkou:
Využití motivace k
Opice
(A. Palatinová)
Ve dne v noci cvičí
na bambusové tyči,
na každého zamává,
kotrmelce ovládá.
Děti vytleskávají slova básně, hrají „Na ozvěnu“. Pedagog nejdřív vytleská slovo anebo sousloví a děti jako ozvěna to opakují. Můžeme použít i rytmické nástroje (ozvučná dřívka, bubínek, činelky). Necháme děti vymýšlet nová slova, která se do textu hodí, např. počítání, kreslení, zpívání ovládá…
Jednotažky – obtahování prstem
(JOŠT, J. Cviky zábavné Jednotažky. Praha : Fortuna, 2005, str. 19)
Opička píše
Zkusíme napodobit, co napsala opička. Budeme se po opičce opičit. To, co opička napsala, jsou klikyháky, ale přesto musíte dávat pozor, abyste nakreslily stejné tvary jako opička.
Pedagog fixuje správné držení těla i správný úchop tužky.
Po skončení práce si děti-včeličky vymění a vzájemně provedou opravu.
Práce s příběhem GOGO má narozeniny, vyprávění učitelky
Dnes má GOGO narozeniny! Ještě je doma sama, ale brzy přijdou její přátelé. Hurá, už právě přišel tygr. „Teď už jsme dva!“ zvolala opička. Potom přichází klokan. Přinesl ve své kapse i malého klokánka. Kolik zvířátek je teď v domečku? Tygr Lumpík zapomněl svůj dárek, proto odběhl pryč. Kolik zvířátek je teď v domečku? Lumpík potkal cestou pana nosorožce a paní nosorožcovou a vzal je k opičce. „Přivedl jsem kamarády!“ zavolal tygr Lumpík. „Pojďte dál,“ řekla opička a otevřela dveře. Zanedlouho přišla žirafa Bětka, krokodýl Eda. Zkusme spočítat, kolik je tam zvířátek. Přichází slon a malá myška. Teď jsou konečně všichni a oslava narozenin může začít. „GOGO, přejeme ti všechno nejlepší!“ zvolala zvířátka.
Děti jmenují zvířátka, určují, které přišlo první, které poslední, kdo zapomněl svůj dárek, koho potkal tygr.
Při výtvarné činnosti děti kreslí zvířátko, které si pamatují z příběhu, vybarvují dort pro opičku.
Další náplň činnosti upravujeme na základě pozorování a hodnocení, dialogem, diskusemi s dětmi, průběžným hodnocením, získáváním zpětné vazby. Projektová metoda pomáhá vidět věci v souvislostech. Probouzí v dětech přirozený zájem o poznávání a využívá dosavadních zkušeností dětí, jejich představ i fantazii.
Vyhodnocování projektu a zpětnou vazbu provádíme i analýzou dětských prací, zkoumáme, co se povedlo, co se dětem líbilo, co by chtěly zopakovat apod.
Projektová metoda děti aktivizuje a motivuje. Díky úzkému vztahu s reálným životem děti tento způsob vzdělávání baví, stávají se spolutvůrci projektu, učí se vidět věci v souvislostech, zapojovat smyslové vnímání. Děti prožívaly radost z každé nové dovednosti, kterou získaly, radost z pohybu, z oslavy, z jednoduché říkanky, z vyprávění příběhu i volné hry s maňáskem. Bylo zajímavé, že děti si příběh pamatovaly velmi podrobně, při poslechu byly velmi pozorné a vnímavé.
Projektová metoda nám umožnila individualizaci, práci se skupinou i s celou skupinou dětí. Pomohla nám navodit cílenou vzdělávací činnost a udržet zájem dětí po celou dobu vzdělávání.
Konkrétní náhled k přímé práci s dětmi nabízí přílohová prezentace.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: