Odborné články Základní vzdělávání Příručka Klíčové kompetence v základním vzdělávání
Odborný článek

Příručka Klíčové kompetence v základním vzdělávání

23. 2. 2007
Základní vzdělávání
Autor
VÚP Praha

Anotace

Ukázky z nově vydané publikace, jež je využitelná i na nižších stupních víceletých gymnáziích.

Výzkumný ústav pedagogický v Praze vydal publikaci, ve které můžete nalézt jeden z možných způsobů rozpracování klíčových kompetencí. Klíčové kompetence jsou rozpracovány do hladin na úrovni 5. a 9. ročníku. Vše je doplněno praktickými ukázkami a příklady konkrétních činností žáků ve vyučování i v mimovýukových aktivitách, které ukazují, jakým způsobem je možné definované hladiny klíčových kompetencí naplňovat.

Příručka představuje jednu z možností, jak lze s klíčovými kompetencemi pracovat, jak je pochopit a úspěšně rozvíjet u žáků během vzdělávacího procesu. Materiál může zároveň sloužit jako inspirativní zásobník formulací při "rozbalování" klíčových kompetencí.

Příručka byla vydána v rámci systémového projektu Pilot Z a je spolufinancována z Evropského sociálního fondu.


Ukázky z publikace:

Hladiny klíčových kompetencí s ilustrativními příklady

Kompetence občanská
5. ročník 9. ročník
Pravidla
5.5
  • s pomocí dospělého vytváří a formuluje pravidla soužití jednotlivého společenství (třídy, kroužku), pravidla dodržuje nebo přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení; ve sporech se dovolává pravidel
Na začátku každého ročníku spolu s druhými (na výzvu učitele) reviduje dosud platná pravidla. Sám navrhuje podle dohodnutých sankcí, čím napraví svůj přestupek proti společným pravidlům. Obrací se při sporu k pravidlům třídy, která si vytvořili, a vysvětluje, co z nich bylo v dané situaci porušeno.
  • se skupinou vrstevníků vytváří a formuluje pravidla potřebná pro danou situaci, v případě potřeby tvorbu pravidel sám navrhuje; pravidla dodržuje nebo přijímá důsledky vyplývající z jejich nedodržení; ve sporu se dovolává pravidel
Před společným výletem dohodne s druhými organizační role a kdo bude co mít na starost během výletu, příspěvek do společné kasy. Uzná, že při nesplnění svého úkolu na výlet nepojede.

 

Aktivní pomoc
5.9
  • pomáhá spolužákům, i když nejsou kamarádi, učiteli, rodičům, bližním; pod vedením dospělých promýšlí možnosti pomoci druhým a zapojuje se do podpory vzdálených lidí
Přidává se k akcím školy na podporu dětí v chudých oblastech nebo do hnutí Stonožka apod.
  • aktivně pomáhá slovem i činem spolužákům i spoluobčanům, podle svých možností se zapojuje do obecně prospěšných akcí na místní i širší úrovni
Navrhuje akce, které prospějí obci, sousedům, třídě a škole, v kulturním životě nebo v péči o životní prostředí. Vyzývá druhé k podpoře ušlechtilých aktivit celosvětových, např. fair trade, "adopce na dálku".
Samostatné jednání
5.11
  • za pomoci učitele žák ve skupině posuzuje, zda má dost informací k tomu, aby se mohl rozhodnout
Učitel nechává na žácích, aby samostatně sbírali informace, a pomáhá jim k samostatné úvaze poznámkami typu "Nezapomněli jste taky na...", "formulovali jste zatím pět věcí proti, a jen jednu pro" apod.
  • samostatně posuzuje, zda už má dost informací, aby se mohl rozhodovat; zvažuje pro i proti v daném problému, odmítá zaujmout konečné stanovisko, pokud neměl dost času k rozvaze
Při rozhodování o věcech třídy (ve výuce, v pořádku, v aktivitách mimo výuku) vyžaduje, aby si před hlasováním o věci řádně porozprávěli.

 

Respekt k právům jednotlivce
5.12
  • nad návrhy ostatních o společných záležitostech uvažuje a neodmítá je rovnou, podává své osobní návrhy k diskusi a zvážení, neodmítá realizovat přijatá řešení, i když nejsou jeho, netrucuje
Při návrhu sportovní akce žák nezapomíná, že hoši by možná chtěli jiný druh aktivity než dívky, a ptá se druhé skupiny na jejich přání. Vyptává se více než jednoho spolužáka.
  • při rozhodování o společných záležitostech hledá a prosazuje řešení přijatelné pro všechny, hlasování přijímá jen jako východisko z nouze, i když dojde k hlasování, snaží se, aby se přehlasovaná menšina necítila při realizaci řešení špatně; v diskusi připomíná, že většinová vůle nemá ukřivdit názorové menšině ani znemožnit soužití s ní


Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
91.8 kB
PDF
Ukázková lekce - Anežka
Autor
VÚP Praha

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Klíčové kompetence