Odborné články Základní vzdělávání Osvícenský absolutismus v Rakousku aneb Lepší časy pro nevolníky
Odborný článek

Osvícenský absolutismus v Rakousku aneb Lepší časy pro nevolníky

22. 2. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Eva Špačková

Anotace

Čtená dramatizace textu ukáže situaci 2. poloviny 18. století, vylepšení postavení nevolníků a zavedení povinné školní docházky.

Článek je součástí cyklu Dějiny jako hra.


Příspěvek předkládá příklad motivační aktivity formou zdramatizované ukázky. Žáci se seznámí se situací v českých zemích v dobách habsburské monarchie v 2. polovině 18. století. Ústředním motivem této dramatizace je vylepšení podmínek pro nevolníky za Josefa II. a zavedení povinné školní docházky za Marie Terezie. Zaveden je též pojem osvícenství.

Informační zdroje:

České země v době osvícenství (edice Dějiny v obrazech)
Čornej, P.: Dějiny českých zemí. Vlastivěda pro 5. ročník, Alter.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
48.83 kB
PDF
Scénář
Autor
Eva Špačková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Oděv (např. kabát pro drába, košile, kalhoty, sukně, šátek pro nevolníky), motyčka, bramborový koš, proutek, obrázky obličejů Marie Terezie a Josefa II, mapa Francie, klobouk pro Josefa II.