Cíle vyučovacího bloku:
Dosažení cílů:
Časové rozvržení vyučovacího bloku:
Asi 135 minut.
Pomůcky:
Slovník cizích slov, prstové barvy (nebo vodové barvy nebo tempery), čtvrtka formátu A3, výtvarné potřeby, příloha – karty se situacemi, papír a psací potřeby, tabule, křídy.
Učitel vysvětlí pravidla této jednoduché hry, kterou si zároveň ověří, zda žáci dobře vidí a slyší. Je to důležité pro další činnost.
Pravidla:
Po vysvětlení pravidel si učitel ověří, zda jim opravdu rozumí všichni žáci. Hra může začít. Učitel říká: „Najdi a dotkni se …. zelené. / Najdi a dotkni se …. modré. / Najdi a dotkni se …. červené. / Najdi a dotkni se …. žluté. / Najdi a dotkni se ….. fialové. / Najdi a dotkni se ….. černé. / Najdi a dotkni se …. hnědé.“ Po ukončení hry vyhodnotíme hráče s nejvyšším počtem bodů a pochválíme žáky za to, že dodrželi pravidla.
Tento jednoduchý test slouží učiteli především k tomu, aby si zmapoval situaci ve třídě, kdo ze žáků je spíše extrovert a kdo naopak introvert. Pomůže mu to soustředit se během didaktické hry Trénink asertivity na méně průbojné žáky, kteří si tuto dovednost musejí lépe osvojit.
Žákům samozřejmě tento záměr prozrazovat nebudeme. Nabudíme je nenásilně na tuto činnost, aby ji byli schopni provádět uvolnění, a připravili se tak na hlavní hru Trénink asertivity. Můžeme jim říci, že když tak pěkně zvládli hru „Najdi a dotkni se“, navážeme na ni a trochu si pohrajeme s barvami.
Cíl:
Pomůcky:
Prstové barvy (nebo vodové barvy nebo tempery), čtvrtka formátu A3, pracovní oblečení, hadr na utření, kelímek s vodou, podložka.
Instrukce pro žáky:
Psychologická interpretace kresby:
Při tomto testu by si měl učitel všímat, jaký přístup žák zaujímá k materiálu a k barvě. Závěry jsou ovlivněny tím, jakým způsobem dotyčný žák ke zpracování materiálu přistupuje. Barva vypovídá o sklonech autora.
Extrovert: Používá mnoho barev, které jsou jasné.
Introvert (tj. člověk se zábranami): Omezuje se na jednu nebo dvě barvy. Depresivní a málo se prosazující jedinci malují ve smutných, ponurých odstínech.
Význam barev:
Při interpretaci barev je však nutné přihlížet k mnoha dalším faktorům, jako jsou kulturní vlivy, móda, linie a formy, kombinace barev, jež naznačuje konflikt mezi dvěma tendencemi. Stabilní subjekt, který je dobře sociálně adaptován, používá zpravidla čtyři až šest barev. V interpretaci kresby nemá barva absolutní hodnotu, ale všeobecně vzato jasné, teplé barvy svědčí o vyrovnanosti, zatímco tmavé barvy ukazují na tendenci ke smutku, úzkosti, případně odpor k někomu nebo něčemu. Bledé odstíny vyjadřují citovou nevyrovnanost nebo špatný zdravotní stav.
Tento „Test barev“ analyzuje povahu dítěte při jednom sezení ze tří až osmi obrazů. Proto při použití tohoto testu, tak jak je výše popsán, nedělejte striktní závěry. Tato aktivita slouží učitelům především pro orientaci, aby věděli, na jaké žáky se mají při tréninku asertivity více zaměřit a jakým způsobem na ně působit. Pro žáky je tato aktivita pouze uvolněním a odstraněním zábran při tréninku asertivního chování.
Tento test použitý ve vyučovacím bloku nelze považovat za odborně provedený psychologický rozbor osobnosti.
Činnost učitele:
Činnost žáků:
Cíl hry:
Pomůcky:
Slovník cizích slov, karty s popisem situací (viz příloha).
Pravidla pro žáky:
Popis hry:
Žáci nejprve dostanou prostor k tomu, aby vysvětlili význam slova asertivita, asertivní chování. V případě, že žáci netuší, co slovo znamená, vyhledají slovo cizího původu ve slovníku a učitel jeho vysvětlení napíše na tabuli. Učitel rozdělí žáky do menších skupin (3–4). Pro každou skupinu má učitel nachystanou situaci, která nastane, postavy, které budou vystupovat, a prostředí, ve kterém se scénka bude odehrávat (viz příloha). Scénku předvádí vždy jen jedna skupinka hráčů a ostatní sledují a hodnotí správnost chování v dané modelové situaci. Po odehrání scénky následuje vždy diskuze a žáci se pokoušejí hledat ta nejvhodnější řešení situace. Do dění vstupuje nenásilně i učitel, který směřuje žáky k volbě nejvhodnějšího řešení.
Příklad:
Situace: Dostal jsi nové kolo, které sis moc přál, a kamarád ze sousedství si ho chce půjčit, ty ale víš, že by se rodiče zlobili.
Názory žáků na řešení:
Do hry vstoupí učitel a položí otázku: „Mohli bychom kamarádovi odmítnout půjčit kolo, aniž bychom ho urazili? Jak mu to takticky řekneme?“
Řešení: „Nezlob se, ale kolo ti půjčit nemohu, je nové a já na něj musím opatrný. Ale zeptám se rodičů a když budou souhlasit, kolo ti zítra rád půjčím.“
Poznámka:
Výběr scének a situací vybíráme s ohledem na přiměřenost k věku žáků.
Žáci napíšou vypravování o osobně prožité situaci, která jim byla nepříjemná. Uvedou průběh zážitku, jak se zachovali, a uvedou, jak by se zachovali ve stejné situaci dnes. Svoje vypravování mohou doplnit o vlastní kresbu.
Učitel může v dalších hodinách pracovat se slohovými pracemi žáků, na které může reagovat. Zároveň si tak ověří, zda žáci pochopili význam pojmu "asertivní chování" a zda se v jejich slohových pracích objevil. Učitel může nácvik asertivity zařazovat i v dalších hodinách. Otázkou však zůstává, zda se žáci dokážou asertivně zachovat i v reálných životních situacích.
Asertivita: Je to způsob komunikace a jednání, kterým člověk přiměřeně vyjadřuje a prosazuje své myšlenky, pocity, názory a postoje, přitom neporušuje svá práva (není pasivní) ani práva jiných (není agresivní). Znalec asertivity má umět přirozeně projevit své emoce. Má dokázat spontánně reagovat, má umět dávat najevo svá přání a požadavky. Má dokázat sdělit své jasné stanovisko, nemluvit mlhavě a jen napovídat chytrému. Umí oponovat. Říká "ne" na nepřijatelné požadavky.
Desatero základních asertivních práv:
Během realizace tohoto vyučovacího bloku se mi podařilo splnit všechny výše uvedené cíle. Hned na začátku jsem žáky úspěšně nabudila hrou "Najdi a dotkni se". Mladší děti stále vyhledávají jakoukoliv aktivitu, kde se mohou pohybově projevit, proto je hra bavila a výborně je tak naladila na další aktivitu – Test barev. Žáci se při této činnosti uvolnili a spontáně si pohrávali s připravenými barvami. Jelikož většinu dětí ve své třídě znám, nebylo pro mne příliš těžké odhadnout, zda jednotlivci tíhnou spíše k introverzi, či extroverzi. Na vytvořených kresbách se toto krásně projevilo. Introvertní žáci skutečně použili minimum barev a volili spíše tmavší vybledlé odstíny, někteří dokonce použili netradiční kombinaci barev, která ve finále působila celkem depresivně. Všechy žáky jsem bez výjimek pochválila, abych i nadále udržela uvolněnou přátelskou atmosféru. Připravená didaktická hra Trénink asertivity byla pro tento vyučovací blok stěžejní. Žáci se do ní s chutí zapojili, dokonce i žáci méně průbojní a ostýchaví uváděli své vlastní zážitky o komunikaci, která jim byla nepříjemná. Problém nastal při samotném hraní scének, kde se měli žáci projevit. Méně aktivní a neprůbojné děti jsem musela více povzbuzovat ke spolupráci s ostatními. Nakonec ale i tito žáci napsali zajímavé slohové vypravování, kde se dané téma (asertivní chování) objevilo. Žákům se vyučovací blok velmi líbil a já jsem byla spokojená s celkovým výsledkem své práce. Přeji proto i ostatním pedagogům, aby se jim realizace tohoto vyučovacího bloku povedla a měli z ní dobrý pocit.
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Dětská kresba z pohledu psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
RAMPAS, P. S. O. S. scr NP Psychologie: Psychologická témata: "Asertivita. Desatero asertivity podle Andrewa Saltera" [online] [cit. 2011-04-04 12:31]. Dostupné z www: http://www.npsos.estranky.cz/clanky/Psychologie.html
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.