Již od dětství si (nejenom) děti rády hrají a formou poznatků a zkušeností nabytých v těchto hrách si také "odnášejí" nejrůznější vědomosti a ponaučení, která později dále (ať už přímo, či v různých obměnách dle jednotlivých situací) využívají v běžném životě. Tak např. při hře člověče, nezlob se se člověk učí trpělivosti, při hraní dámy potom strategickému myšlení a při hře pexeso si procvičuje paměť. Přihlédneme-li pak ještě ke cvičení logického myšlení, vymýšlení taktiky a hlavně učení se přijímat porážku, pak je hra tou nejideálnější pomůckou učení.
Tyto skutečnosti vedou k myšlence, že formou hry lze žákům nejen oživit výklad (jinak mnohdy nudný), ale také zopakovat probíranou látku. Žáci si mohou i zasoutěžit a výsledek může být eventuálně také známkově ohodnocen. Hra má zapojit žáka do výuky jeho aktivní činností s vědomím, že jde nejenom o procvičení a zdokonalení vlastních znalostí, ale také o možnost výhry (ať již se jedná o soutěživost mezi žáky nebo o "odměnu" formou pochvaly nebo dobré známky). Hraním těchto znalostně-soutěživých her se také cvičí a prohlubuje komunikativnost, spolupráce, respektování druhých, prosazování vlastního názoru a v neposlední řadě i soutěživost. Jinými slovy: žák získává všestranné znalosti a dovednosti pro svůj život a to vše se děje nenásilně hravým způsobem výuky.
Pravidla hry
K dispozici je hrací plocha ve tvaru pyramidy (obr. 1) s 28 otázkami, které jsou skryty v očíslovaných šestiúhelnících. První skupina začíná volbou libovolné otázky.
![]() |
1. obr |
Po kliknutí na příslušné číslo na pyramidovém poli (obr. 2) se zobrazí snímek s příslušnou otázkou.
![]() |
2. obr |
Kliknutím na tlačítko "Pyramida" se vrátíte zpět na snímek s pyramidou. Šestiúhelník se automaticky zbarví na šedou barvu.
Pokud hráči odpoví správně, učitel může měnit barvu šestiúhelníku na pyramidě po kliknutí na vnitřní pole šestiúhelníku mimo čtverec s číslem otázky (obr. 3). Barva se mění z šedé na červenou, z červené na zelenou a ze zelené zpět na šedou. Barvy volí učitel tak, aby správně zodpovězená otázka byla zbarvena barvou skupiny, které správná odpověď náleží.
![]() |
3. obr |
Nezná-li hráč odpověď, má možnost odpovídat protihráč. Pokud protihráč odpověd na otázku též nezná, nebo na ni odpovídat nechce, zůstává barva šestiúhelníku šedá. Poté je k dispozici ještě náhradní otázka, na kterou učitel přejde po kliknutí na políčko "Náhradní otázka". Neví-li hráč správnou odpověď ani na náhradní otázku, políčko získává protihráč.
Vítězí ta skupina hráčů, které se jako první podaří propojit všechny tři strany pyramidy.
Učitel má při této hře roli moderátora a rozhodčího.
Příklad zpracování pomocí prezentace viz. příloha.
Pravidla hry
Tato varianta je (jak již bylo zmíněno výše) určena pro učitele, jež nemá k dispozici počítač s dataprojektorem. Pak lze využít zpětného projektoru, folie s herním plánem (obr. 1) a hrací políčka. Otázky učitel čte z připravených materiálů.
![]() |
4. obr |
Neví-li hráči odpověď, má možnost odpovídat protihráč. Pokud protihráč neví odpověď na otázku, nebo na ni odpovídat nechce, zůstává barva šestiúhelníku šedá. Poté je k dispozici ještě náhradní otázka, na kterou učitel přejde po kliknutí na políčko "Náhradní otázka". Neví-li hráči správnou odpověď ani na náhradní otázku, poté políčko získávají protihráči.
Chce-li některá ze skupin získat políčko s šedou barvou, má možnost odpovídat na náhradní otázku. Pokud tuto otázku nezodpoví správně, políčko připadá soupeři.
Vítězí ta skupina hráčů, které se jako první podaří propojit všechny tři strany pyramidy.
Učitel zde má funkci moderátora a rozhodčího.
Pedagogovým posláním je učit, naučit a všemožně žáky podporovat a pomáhat jim v jejich zdolávání pomyslného žebříčku poznání, aby mohli vystoupat až na samý vrchol a splnit si tak svůj nejvyšší cíl, se kterým poprvé vstupovali na půdu té které školy.
Hra "Uhlovodíková pyramida" by mohla být pomůckou pro odlehčení nesnadného učiva chemie, plného prvků, sloučenin, vzorců a zákonů. Věříme, že tato forma učení (tedy pomocí her) se bude žákům líbit. Nyní již stačí pouze popřát mnoho úspěchů při hraní této hry a příjemnou zábavu!
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025