Doplnit teoretické učivo přírodopisu praktickou činností. Poukázat na krásu a rozmanitost přírody.
Dílčí cíle:
žáci zjistí, že houbu netvoří jen plodnice
žáci si povšimnou estetické stránky plodnic, jejich rozmanitosti
žáci rozeznají dva rozdílné druhy plodnic podle rouška
žáci se procvičí v pozorování a biologické kresbě
Žáci 6. třídy, kteří se učí podle učebnic ekologického přírodopisu, začínají tématem les a již koncem září se dostanou k tématu houby. Téma je výborné v tom, že lehce umožňuje aktivizaci žáků a žáci mohou plodnice hub pozorovat nejen v atlase, ale i přímo a potom se je sami pokusit vytvořit. I v případě, že je suchý podzim, najdeme v okolí školy nějaké nejedlé plodnice, například dřevokazných hub.
1. vyučovací hodina – motivace a osvojování učiva
Učitel před vyučováním utrhne alespoň jednu plodnici houby se zbytkem podhoubí, v ideálním případě jednu do každé lavice. Plodnici s žáky pozoruje lupou, poté pracuje s učebnicí (Ekologický přírodopis, kapitola Houby), sešitem a mikroskopem. Přečtou si text a zodpoví některé otázky, nakreslí do sešitu houbu a přidají zápis, pozorují trvalý preparát (rouško houby) mikroskopem. Na závěr hodiny je vhodné, aby žáci sami plodnici podélně rozřízli a znovu pojmenovali její části. Některou z otázek v učebnici zadáme v případě potřeby za domácí úkol.
Milimetrový proužek plodnice s rouškem si mohou žáci odříznout a dát sušit na noviny. (Čerstvá plodnice prosákne sešitem přes několik listů).
2. vyučovací hodina – procvičování a upevňování vědomostí
Teoretická část vyučovací hodiny (20 min): Učitel rozdá žákům pracovní list k tématu houby. Žáci čtvrt hodiny samostatně pracují, poté pracovní list společně zkontrolujeme.
Praktická část vyučovací hodiny (20 min): Žáci vezmou na lavice podložky, špendlík a Petriho misku s vodou. Učitel rozdá modelovací hmotu. Každý má za úkol vymodelovat hřib a muchomůrku nebo jinou houbu dle domluvy. Učitel musí určit místo, kam dají žáci hotové výrobky sušit.
Žáci si vlepí do sešitu pracovní list a proužek plodnice usušený z minulého týdne.
3. vyučovací hodina – dokončení estetického dojmu
V průběhu některé další vyučovací hodiny věnujeme deset minut barvení hub.
Pomůcky:
Postup:
Žáci dobře rozeznávají základní jedlé a jedovaté plodnice hub, také stavbu těla plodnice znají obstojně z přírodovědy. Zaměřila jsem se hlavně na stavbu těla, chtěla jsem, aby si uvědomili, že houba není jen plodnice, ale především vlákna podhoubí, a že je to unikátní živý organismus.
V době výuky nématu nebyla zrovna houbařská sezona, proto jsme k posuzování krásy a rozmanitosti plodnic využili více atlasy a modely hub.
Práce s plodnicemi, lupou, mikroskopem a modelínou žáky aktivizuje, ale pro učitele je mnohem obtížnější udržet ve třídě kázeň.
Žáci šesté třídy nejsou příliš zběhlí v biologické kresbě, je nutné jim před prací sdělit základní pravidla.
Při vyplňování pracovního listu si žáci zopakují stavbu těla a výživu hub a v praktické části tyto znalosti využijí. Bohužel zažité stereotypy se jen těžko narušují, proto i přes zopakování tématu polovina žáků automaticky modeluje jen plodnice bez náznaku podhoubí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.