FOTO vlajka: Dneska se společně podíváme do jedné z největších zemí světa. Tato země se nachází na světadílu Asie a jmenuje se Indie. Než se ale do Indie vypravíme, společně si něco vyzkoušíme a zahrajeme.
Pomůcky:
Postup:
Abychom si s dětmi na úvod lekce zopakovali, co jsou to domácí práce, zahrajeme si společně pantomimu. Postupně jim předvádíme jednotlivé činnosti (utírání prachu, žehlení, vysávání, vytírání, mytí oken, …) a děti se je pokoušejí uhodnout. Pokud mají děti další nápady, mohou si vyzkoušet úlohu mima a vystřídat se v předvádění dalších aktivit svým kamarádům.
Pomůcky:
Postup:
Děti se rozdělí do dvou družstev. Na šňůru pověsíme dva ručníky – první z každého družstva ručník sundá ze šňůry a poskládá do koše. Další pak ručník znovu pověsí. Takto pokračujeme, dokud se nevystřídají všechny děti. Tým, který se rychleji prostřídá, vítězí.
Pomůcky:
Postup:
Nejprve vedeme diskusi o tom, kdo doma dělá jaké domácí práce (maminka – pere, žehlí, vaří, …, tatínek – vysává, opravuje, …). Poté dětem ukážeme kokosový ořech a vysvětlíme jim, že má „kouzelnou moc“ – umí odemknout zamčené pusinky. Proto když si je všechny děti na vyzvání zamknout, mluvit může jen to dítě, které právě drží kouzelný ořech. Všem položíme stejnou otázku – s čím pomáháš doma ty? Když dítě odpoví, podá kokos kamarádovi sedícímu vedle něj. Když se všichni vystřídají, můžeme celé povídání shrnout. Využít k tomu můžeme následující aktivitu, která se nám bude hodit i při následujícím povídání o dětské práci.
Pomůcky:
Postup:
Dětem rozdáme vršky od PET lahví a v prostoru rozmístíme obruče. Postupně dětem ukazujeme obrázky či předměty symbolizující domácí práce a necháme děti, aby pokud tuto činnost někdy vykonávaly, položily k němu jeden vršek. Postupujeme od běžných úkonů (umývání nádobí, vynesení koše, nakupování, …) až po méně možné (práce na poli, v továrně, …). Poté společně s dětmi výsledek hlasování shrneme.
FOTO pracující děti: Některé děti doma nepomáhají maminkám a tatínkům jenom s maličkostmi, ale místo do školy musí chodit do práce. Brzo ráno vstávají a pak celý den pracují, aby jejich rodina měla dost peněz na to, aby si mohla koupit dostatek jídla a všechny ostatní věci nutné k životu. Dřív musel chodit pracovat i chlapeček jménem Jamal. Celý den postával na chodníku a čekal, až kolem půjde někdo, kdo si od něj nechá vyčistit boty (při této příležitosti se můžeme dětí zeptat, zda si ony samy někdy vyzkoušely vyčistit si boty). To víte, že by si Jamal raději hrál nebo chodil do školy a našel si tam kamarády. Naštěstí se jednoho dne podařilo jeho tatínkovi najít si lepší práci. Díky tomu už vydělá dost peněz a Jamal může místo práce chodit do školy. A když přijde ze školy domů, udělá si úkoly a než si jde hrát ven, vždycky s něčím pomůže své mamince, protože ví, že má taky spoustu práce a udělá jí tak velkou radost.
Pomůcky:
Postup:
Dětem do malých skupinek rozdáme rozstříhané fotografie ukazující život v Indii. Až je děti poskládají, povíme jim o životě v Indii něco víc (jídlo, jak lidé vypadají, domy, fakíři, …). Pokud si toho děti nevšimnou, upozorníme je na zvláštnosti, jako jsou turbany, sárí či tečky na čele vdaných žen – připravíme si k ilustraci více fotografií. Zároveň máme připraveny pomůcky, aby si děti mohly všechno vyzkoušet.
Pomůcky:
Postup:
Připravíme si několik barevných dlouhých pruhů látky. Postupně umožníme všem děvčatům vyzkoušet si indické sárí. Postup pro jeho oblékání je následný. Zhruba 1/3 z látky poskládáme do klasické harmoniky. Horní část takto poskládané řady upevníme za pas kalhot či sukně. Zbylé 2/3 pruhu přehodíme zepředu dozadu přes rameno, čímž zakryjeme hruď a za zády vytvoříme závoj.
Pomůcky:
Postup:
Připravíme si dlouhé barevné šátky či šály, z nichž, jak se nám to povede, umotáme na hlavách všech chlapců turban. Abychom navodili zcela indickou atmosféru, můžeme si vyzkoušet namalování typické indické tečky na čele. Vysvětlíme dětem, že v Indii ji nosí všechny vdané ženy (maminky, babičky, …). Při významných událostech jako jsou svatby a narození dětí si takovou tečku malují i některé děti a muži. A protože takové vyprávění si o Indii je zvláštní příležitostí, můžeme si ji všichni namalovat. Můžeme k tomu použít fix či barvy na tělo.
Pomůcky:
Postup:
Vybereme si dítě, které má stále ještě na hlavě turban a společně ostatním předvedeme práci fakíra. Jako kulisu můžeme použít buď píšťalku či flétnu nebo hudební nahrávku. Ostatním dětem můžeme rozdat provázky, aby s nimi zkusily na hudbu kroutit jako s hadem.
FOTO kráva: V Indii lidé věří, že existuje posvátné zvíře. K takovému zvířeti se všichni chovají moc hezky a s úctou. Pokud si třeba lehne doprostřed cesty, všechna auta se zastaví a prostě počkají, než si to zvíře zase rozmyslí, zvedne se a uhne jim. Víte jaké zvíře je v Indii posvátné? Abyste to měli jednodušší, napovím vám hádankou:
Kravička
(básnička dostupná na internetových stránkách Dětské hry.com - URL: http://cs.detske-hry.com/kravicka-12487.htm)
Strakatý kabátek,
dva růžky k tomu,
na pastvu chodívá,
večer zas domů.
Ve chlévě postojí,
s telátkem spinká,
než ji pán podojí,
zvonečkem cinká.
Děti se díky výše uvedené lekci seznámí s problematikou dětské práce a získají tak možnost zamyslet se nad tím, jak obtížný a odlišný život mají jejich vrstevníci v rozvojových zemích. Zároveň toto téma poskytuje možnost znovu otevřít téma domácích prací a toho, jak i děti mohou pomáhat svým rodiům s drobnými činnostmi nezbytnými pro chod domácnosti.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Globální rozvojové vzdělávání pro MŠ.
Ostatní články seriálu: