Na základě Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 26. 6. 2007 (č.j. 15523/2007-22) se s účinností od 1. 7. 2007 změnil Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Z tohoto důvodu jsou některé informace obsažené v tomto článku již neplatné. Aktualizovanou verzi článku najdete zde.
3. ZŠ v Litvínově dříve realizovala předmět Volba povolání. Na základě školské reformy a požadavků na tvorbu nových ŠVP se škola zamyslela, jak je možné vhodně zařadit tento předmět do ŠVP. Náplň a zaměření původního předmětu Volba povolání se nejvíce promítá do tematického okruhu Svět práce, který je součástí vzdělávací oblasti Člověk a svět práce. Z této vzdělávací oblasti musí škola do ŠVP povinně zařadit tematický okruh Svět práce, dále vybírá z nabídky RVP ZV minimálně dva další tematické okruhy. Časová dotace pro tuto vzdělávací oblast je na druhém stupni 4 hodiny. Jako nejvhodnější se jeví zařazení tohoto předmětu do osnov pro osmý a devátý ročník ZŠ, kdy žáci stojí před volbou svého dalšího profesního či studijního zaměření.
Předmět Volba povolání se výrazně podílí na utváření a rozvíjení dovedností žáků plánovat si významné životní kroky, stanovovat si alternativní životní cíle, nacházet efektivní způsoby dosahování zvolených cílů a konstruktivně se vyrovnávat s osobním neúspěchem. Volba povolání je předmět, který žákům základních škol poskytuje prostor pro poznávání sebe sama, pro kvalifikované rozhodování o svém budoucím povolání a zároveň je vybavuje dovednostmi, jež budou moci využívat v celém svém životě. Pokouší se překročit horizont pouhého rozhodování žáků o volbě profesního zaměření tím, že jim poskytuje návody na uplatnění rozhodovacích procedur i v životních situacích nesouvisejících s volbou povolání. Pomáhá tak žákům při budování a upevňování jejich širší životní orientace. Spolu s tím rozvíjí komunikativní dovednosti žáků, upevňuje jejich schopnost autoprezentace potenciálním zaměstnavatelům a zvyšuje kulturu jejich osobního projevu.
Předmět Volba povolání si klade za cíl vypěstovat u žáků dovednosti nezastupitelné při rozhodování o důležitých životních krocích a při plánování vlastní budoucnosti. Výrazněji se zaměřuje na utváření a rozvíjení těch praktických dovedností a žádoucích osobních vlastností žáků, které jsou předpokladem pro jejich budoucí úspěšné začlenění do pracovního života. Připravuje žáky na přechod ze základní školy na školu střední a do zaměstnání, učí je přebírat osobní zodpovědnost za vlastní rozhodování a bez negativních důsledků přecházet z jedné životní fáze do druhé, rozvíjí jejich samostatnost při rozhodování a upevňuje jejich adaptační schopnosti v nezvyklých životních situacích.
Předmět rozšiřuje poznatky žáků o světě práce, přibližuje jim charakteristické znaky konkrétních povolání, existující pracovní příležitosti i reálné možnosti uplatnění absolventů základní školy na trhu práce, poskytuje jim dostatek příležitostí pro to, aby se naučili realisticky poznávat vlastní přednosti, možnosti a omezení ve vztahu k vybraným povoláním. Učí žáky orientovat se v důležitých profesních informacích a na základě dostupných informací se správně rozhodovat o volbě budoucího profesního zaměření a o výběru vhodného povolání, koriguje jejich představy a očekávání ve vztahu k vybranému povolání a ukazuje jim vhodné cesty vedoucí k dosažení stanovených profesních cílů.
Obsah předmětu Volba povolání by měl být sestaven tak, aby se věnoval následující problematice:
Při výběru obsahových prvků je třeba respektovat psychologické zvláštnosti žáků a výuku plánovat a organizovat v souladu s jejich rozvojovými a poznávacími možnostmi. Všechny výše uvedené okruhy je možné vzájemně kombinovat a vhodnou obměnou forem a metod práce průběžně opakovat.
Jelikož si žáci v průběhu výuky osvojují důležité dovednosti, je nutné v největší míře akcentovat praktickou orientaci obsahových prvků a při jejich prezentaci využívat činnostní a aktivizační vyučovací metody. Veškeré dovednosti by měli žáci získávat v rozmanitých činnostech; v této souvislosti se doporučuje střídání jednotlivých činností a časté zařazování skupinové a týmové práce. V průběhu činnosti by žáci měli získávat zkušenost s praktickou aplikací poznatků na modelových příkladech a s řešením problémových úkolů. Důležitým prvkem výuky je prevence negativních životních postojů a psychických selhání žáků v případě neúspěchu v povolání či v osobním vztahu a nácvik různých způsobů chování, jednání a reagování v životních situacích spojených se vstupem do zaměstnání.
Se zřetelem k vývojovým možnostem a předpokladům žáků by měl předmět Volba povolání vytvářet příležitosti a podmínky pro to, aby se u žáků vytvářely všechny klíčové kompetence od klíčové kompetence k učení až po klíčovou kompetenci pracovní. Na to jsou nastaveny cíle předmětu, aby žáci:
Žák:
Učivo
Učivo, tak jak je uvedeno v RVP ZV, škola rozšířila o další možnosti:
Informační zdroje:
HORSKÁ, V., ZEMÁNKOVÁ, H., a kol. Volba - příručka pro učitele. Most : Nakladatelství Hněvín, 2000.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.