Odborný článek

Jak se Řekové bavili

11. 12. 2006
Základní vzdělávání
Autor
Daniela Figránová

Anotace

Přeneseme se do antického světa olympijských her. Přečteme si zajímavý příběh dávného olympijského běžce a dotvoříme jeho závěr. Stranou nezůstanou ani některé informace o průběhu olympijských her ve starověkém Řecku.
Vlastní strukturovaný popis činnosti
1. Opakování předchozího učiva

Dobrovolníci si vyberou kartičku s pojmem, spolužákům ho charakterizují, ti pojem určí (různé pojmy s tématem starověkého Řecka, např. Olympia, Akropolis, Peršané, Solón, Knossos, antika, Sparta, Mínótaurus, Zeus, Peloponés, Xerxes, peplos).

Kartičky s pojmy leží na katedře obsahem dolů, žáci si je losují. Pokud pojem neumí vysvětlit, mohou ho vyměnit za jiný.

2. Práce s obrázky

Žáci si prohlížejí obrázky umístěné po třídě - Naši slavní olympionici (využila jsem obrázky z novin a časopisů - nalepila je na bílé papíry a rozvěsila po třídě). Společně na tabuli zapíšeme odpovědi na tyto otázky:

  • Co mají tito sportovci společného? (medaili z olympijských her)
  • Jaké znáš olympijské disciplíny?
3. Poslech

Následuje poslech audiokazety a vyplňování pracovního listu (viz příloha č.1). Společně zkontrolujeme.

4. Čtení textu s porozuměním, vymýšlení příběhu

Každý žák ve skupině dostane kopii nedokončeného příběhu (viz příloha č. 2), který poté společně dotvoří. Rozdělení rolí ve skupině - měřič času, mluvčí. Indicie umístěné na tabuli napovídají další vývoj děje (na tabuli jsem nakreslila zlomenou kost, napsala 4 roky a 1.). Žáci je mají do příběhu zapracovat v tom pořadí, jak jsou umístěny na tabuli.

5. Četba a hodnocení práce

Všichni si sedneme do kruhu a mluvčí skupin nahlas přečtou dokončené příběhy. Žáci třídí informace - v čem se naše závěry liší, co mají společného. Žáci hodnotí, který se jim líbil více a proč. Je možné z originálu přečíst skutečný závěr.

6. Reflexe

Na proužek papíru každý sám napíše:

  • jak se mu pracovalo ve skupině,
  • co se mu líbilo,
  • co se mu nelíbilo.

Literatura a použité zdroje

[1] – SÁBL, Václav. Olympijské pověsti a příběhy. 1. vydání. Praha : Olympia, 1980. 205 s.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
44.92 kB
PDF
Příloha č. 2
pdf
27.34 kB
PDF
Příloha č.1

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Daniela Figránová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kreativita
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

* výstřižky z novin a časopisů, tabule, fixy, papíry, kopie textů * audiokazeta - Starověk, jak ho možná neznáte