Zaměření na tělesnou a enviromentální oblast. Pokládání základů ekologického cítění a povědomí dětí, posilování zdraví, a to jak po stránce tělesné (zvýšená aktivita dětí při pobytu na čerstvém vzduchu, otužování, slunění apod.), tak po stránce psychické (poznávání a posilování sebevědomí a sebeuvědomění sama sebe, podpora samostatnosti).
Při tomto pobytu jsou hravou formou zopakovány poznatky, znalosti a dovednosti, které si děti v průběhu roku osvojovaly, je vždy přihlédnuto k věkovým zvláštnostem dětí. Velkým pozitivem školy v přírodě je navázání velmi úzkých a pro děti stimulujících vztahů, upevnění již vzniklých přátelství, jak mezi dětmi samotnými, tak mezi dětmi a učitelkami.
Rodiče finančně zajišťují školu v přírodě. Pokud mají poznatky o možných výletech v lokalitě, poskytují nám informace, pomáhají přípravou masek a cen do soutěží.
Milé děti,
teď se hezky posadíme a já vám budu vyprávět pohádku o tajemném lese. Pozor, pozor, ale není to ledajaká pohádka. Je to pohádka o tajemném, kouzelném lese, kde žila malá lesní zvířátka a pohádkové bytosti. Všichni se měli moc rádi, pomáhali si a kouzelný les společně ochraňovali. Ale začneme pěkně od začátku.
V jednom městečku, které leží pod zeleným kopcem Cecemínem, a kterým klokotá potok Klokoč, žily úžasné a moc šikovné děti, které si spolu vyjely do pohádkového lesa. Moc se těšily do velkého lesního domu, jmenoval se Borný, a který byl v hlubokém borovém lese, plném pohádkových bytostí. Žili zde malí skřítkové, ve svém městečku Skřítečkově, a také luční víly, které se staraly o lesní zvířátka. Všichni se měli moc rádi a pomáhali si. Až jednou, kde se vzala, tu se vzala, nastěhovala se do kouzelného lesa zlá víla Bornice. Ta všechny obyvatele lesa moc a moc trápila. Představte si, že třeba strčila luční vílu Malvínku do potoka, a ta měla pak velikánkou rýmu. Také nebyla hodná na zvířátka. Pořád po nich házela šišky a snědla jim všechny borůvky, které v lese dozrály. A skřítkům? Ani se neptejte! Pořád a pořád jim ve Skřítečkově bourala jejich domečky, šlapala v zahrádkách po květinkách a zelenině. Když tohle všechno děti viděly, rozhodly se, že pomohou celému lesu.
Čáry máry ejchulá,
nebudu jak bambula.
Vílu pěkně vyprášíme,
do pohádky vyrážíme.
(Autor říkanky © Jelena Darášová)
V tomto okamžiku jsme děti vtáhli do pohádky a nyní postupně plníme naše cíle a záměry stanovené v projektu. Reagujeme na přání a nápady dětí a vkládáme je do činností a aktivit během pobytu.
Nabízené činnosti |
Dílčí cíle v činnostech |
Aktivity |
Námět a motivace |
Pohybové hry |
Podporujeme u dětí rozvoj hrubé motoriky, reakci na smluvený signál. |
Chůze do svahu a ze svahu, přelézání |
Průzkumná cesta do kouzelného lesa. Děti hledají pohádkové lesní kamarády. |
Jazykové aktivity, pohybové hry |
Vedeme s dětmi rozhovory |
Hry na dětském přírodním hřišti – přelézání, podlézání, přeskoky, lezení, klouzání |
Jak se děti správně chovají v lesním domě, v jeho okolí, kam smí a kam ne, na co si musí dávat pozor. Děti budují své koutky. |
Kognitivní činnosti |
Při pozorování lesního prostředí hledáme odpovědi týkající se otázek ochrany životního prostředí a ochrany živočichů. |
Pozorování ptačích hnízd, lesních mravenišť, lesních bylin |
Zlá víla Bornice chodí po lese |
Literární |
Podporujeme procvičování soustředění po určitý časový úsek. |
Poslech pohádek, pohádky na dobrou noc |
Pohádkovníček – Pohádky |
Sluchové hry |
Objevujeme a poznáváme zvuky v lese, na louce, po ránu a navečer. |
Poslech zvuků v přírodě |
Děti poslouchají a poznávají své lesní kamarády a odpovídají jim jejich řečí. DH Jaké zvířátko nebo ptáčka poznáte? |
Sociální hry |
Podporujeme a rozvíjíme paměťové schopnosti |
Zopakujeme s dětmi jejich jména, příjmení a název chaty, na které chatě jsme ubytovaní. |
Pohádkový lesní domeček |
Prožitkové hry |
Rozvíjíme v dětech povědomí o historii kolem nás, sledujeme rozdíly mezi minulostí a současností. |
Chůze do schodů a ze schodů v přírodním prostředí, pozorování okolní krajiny |
Výlet na skalní hrad Jestřebí |
Tematicky zaměřené hry |
Podporujeme u dětí samostatnost při rozvíjení her v přírodě na téma zvolené dětmi |
Hry s přírodním materiálem v lese či na louce, pozorování živé fauny a flóry |
Sluneční palouk, hry dle vlastní volby dětí |
Hry s vodou |
Rozvíjíme a upevňujeme v praktické činnosti poznatky o rozdílech vodních toků, jak se liší, jaký je v nich život |
Pozorování Máchova jezera, potoka na louce, brouzdání v potoce |
Okružní cesta parníkem po Máchově jezeře, děti na Slunečním palouku zachraňují vílu Malvínku, kterou začarovala víla Bornice |
Smyslové hry |
Rozvíjíme pozorovací schopnosti a dovednosti dětí rozvoj zrakové paměti |
Procházka do lesa, pozorování předmětů v lese, zapamatování si, co do lesa nepatří. |
Co nepatří do pohádkového lesa a co tam víla Bornice odhodila. |
Hudební |
Podporujeme rozvoj intonačních dovedností, odbouráváme zábrany |
Doprovod varhan, děti zpívají písně dle vlastní volby. |
Soutěž „Lesní hvězda“ |
Výtvarné, tvořivé |
Vytváříme s dětmi památníček zážitků ze školy v přírodě technikou kresby. |
Kreslení činností a zážitků dětí, na základě vlastní zkušenosti a prožitku |
Vytvoření knížky kreseb zážitků ze školy v přírodě |
Hudebně- -pohybové hry |
Podporujeme v dětech smysl pro pohyb v rytmu hudby |
Chůze v rytmu hudby se vzpřímeným držením těla |
Pyžamková módní přehlídka |
Diskotéka |
Upevňujeme rytmické cítění a radost z pohybových aktivit za doprovodu dětských písní. |
Dětská taneční hudba, tanec ve skupinách |
Dětská diskotéka, karneval |
Výtvarné hry |
Podporujeme odvahu ve výtvarném projevu při kresbě na velkou plochu v přírodě. |
Kreslení pohádek na velké zpevněné ploše před chatou – kresba barevnými křídami klacíky v jemném písku |
Veselý lesní dům |
Soutěže |
Podporujeme u dětí chuť do zdravého soutěžení, rozvoj orientačních schopností |
Pohybové, poznávací, praktické úkoly, které děti plní podle zadávaných úkolů, pohyb podle značené trasy |
Děti hledají poklad, který schovala víla Bornice do Pohádkového lesa |
Táborák |
Rozvíjíme zodpovědné |
Děti si samostatně opečou buřty, zajistit maximální bezpečnost. |
Lesní večeře, opékání buřtů na ohništi u chaty |
Oslava |
Vytváříme atmosféru radostného očekávání |
Kladné zhodnocení dětského úsilí, zpěv známých písní, rozdání a prohlídka diplomů a cen pro děti |
Veselý Pohádkový les |
Činnosti k posílení citových vztahů k učitelce |
Podporujeme v dětech kladné citové vztahy k ostatním dětem |
Před spaním pohlazení, písnička na usnutí pro každé dítě v postýlce |
Ukolébavky pro malé broučínky |
Skála uprostřed Máchova jezera (sedíme s dětmi na turistickém odpočívadle u jezera s nádhernou vyhlídkou na celé Máchovo jezero i Myší Hrádek)
Kdysi dávno, když ještě po lesích na koních jezdili rytíři ve zbroji s meči u pasu a chránili své poddané, měl uprostřed jezera postavenou tvrz rytíř Jindřich z Myšlína. Byl to moc hezký malý hrádek, postavený na skále a s břehem jej spojoval most ze dřeva. Rytíř Jindřich však nikoho neochraňoval, naopak loupil a obíral kupce, kteří tímto krajem projížděli z Prahy do Německa. Byl stále více nenasytný, lakomý a připadalo mu, že má zlata, stříbra, drahých kamenů málo, proto začal olupovat i chudé lidi, kteří měli jen slepice, kozy a obilí na mouku. Hrádek však stál v jezeře a tam měla svou říši i vodní královna Jezernice, která vše z podvodní říše pozorovala, a vůbec se jí to nelíbilo. Jeden jarní den, kdy rytíř vyjel na loupeživou výpravu, královna poslala myšky, aby se v hrádku zabydlely. Z polí a luk kolem rybníka se začaly sbíhat myši, přeplavaly na skálu a vnikly do tvrze. Byly malé, ale byly všude a byly jich tisíce. Vběhly do hrádku a vše, co tam našly, spořádaly. Nejprve zhltly obilí a zásoby, drahé kameny, zlato i stříbro naházely do jezera a zdi hrádku povalily. Loupeživému rytíři nezbylo nic, a tak musel se svou družinou odtáhnout do dalekých krajin, a už o něm nikdy nikdo neslyšel. Chamtivost, lakota a krádež byly potrestány.
Hrádku uprostřed jezera se pak časem začalo říkat Myší Hrádek a vesnička Myšlín dodnes nedaleko Starých Splavů existuje.
(Upraveno Jelenou Darášovou podle lidové pověsti)
![]() |
Tady stál Myší Hrádek |
(Autor © Jelena Darášová) |
(výlet na skalní hrad Jestřebí)
Hrad Jestřebí nechal postavit Jindřich Berka z Dubé. Nedaleko hradu stála před mnoha a mnoha věky vesnice Myšlín. Tam žil tenkrát rytíř se svou dcerou. Dívka byla krásná jako rozkvetlá růže, a proto chtělo získat její ruku hned několik rytířů. Otec se však obával o osud své dcery, měl ji velice rád, a proto ji nechtěl prvnímu, kdo si o ni řekne, dát. Dlouho přemýšlel, kdo z pánů by byl jeho milované dceři dobrým mužem. I pán z hradu Jestřebí si přišel jednoho dne říci o dívčinu ruku. Rytíř by mu ji rád dal, ale dcera jej nechtěla. Starostlivý otec však neměl ani tušení, jaké ho potká neštěstí. Jednou přijel do dvora muž v krásném brnění a prosil pána, aby mu dal dceru za ženu. Dívka si jej ale také odmítla vzít. Ještě té noci se stala strašlivá věc. Rytíř se vkradl do dívčina pokoje a unesl ji. Nikdo nevěděl, že rytíř je ve skutečnosti čert. Spící dívku pevně sevřel v náručí a odletěl s ní oknem. Pán z hradu Jestřebí se čerta tak vylekal, že hrad opustil a své poklady ukryl do skály pod hradem. Je to nedozírné bohatství, které však ještě nikdo nenašel.
(Upraveno Jelenou Darášovou podle lidové pověsti)
Čert se s Pannou Marií vsadil, kdo do rána postaví vyšší horu. Zvítězila Panna Marie, a tak vznikl Bezděz. Čerti porážku neunesli, usadili se na hradě a škodili, kde mohli. Naštvaný hradní pán se rozhodl je vypudit a uzavřel s čertem další sázku. Čert opět prohrál, protože nedokázal včas postavit zeď, která by obíhala celý hrad a přilehlé pozemky. Dodnes ale je občas slyšet, jak nasupený čert bloumá po zřícenině hradu.
(Upraveno Jelenou Darášovou podle lidové pověsti)
(procházka k bronzovému lvu u mlýna ve Starých Splavech)
Na skále nad Starými Splavy stál do nedávné doby veliký bronzový lev, který střežil lesy a louky v údolí. Tento lev byl nádherný a majestátně s nakročenou tlapou ochraňoval své okolí. Ale zlí lidé a vandalové ho stále ničili, až byl chudák bez ocasu a v tlapách měl veliké díry. Proto lidé lva ze skály odnesli, opravili ho a my se na něj podíváme u mlýna, kde si ho pro štěstí pohladíme.
(Autor © Jelena Darášová)
Hop, hop pes, máme tady les.
|
Hej, hej lesíček,
|
Běžel lesem zajíček, |
(Autor © Jelena Darášová)
![]() |
Pyžamková párty |
(Autor © Jelena Darášová) |
Vypravíme do lesa, ale ne proto, abychom v něm sbírali houby, maliny nebo borůvky, ale abychom se mohli proměňovat ve zvířátka, která tam určitě žijí.
V lese našlapujeme lehce a tiše, abychom nikoho nevyplašili. Když někdo uvidí zvířátko, ukáže ho ostatním (řekne koho a kde vidí), a my se v něj proměníme. Bude-li to srnka, vyzkoušíme, jak se v klidu pase na palouku, jak lehkými a dlouhými skoky umí zmizet, byla-li vyrušena. Bude-li to zajíc, vyzkoušíme, jak i při okusování trávy umí dávat pozor, zda odněkud nehrozí nebezpečí. Také on umí velice rychle utíkat, i když jeho skoky jsou drobnější.
Reflexe: Po návratu na chatu nakreslíme zážitky z lesa.
(Autor © Jelena Darášová)
![]() |
Jdeme hledat zvířátka |
(Autor © Jelena Darášová) |
(využijeme výletu na parník – okružní plavba po Máchově jezeře)
Slova zpíváme na melodii lidové písně Holka modrooká (děti chodí krokem a předvádějí námořníky).
My sme námořníci, každý máme pěknou loďku.
My sme námořníci, každý máme loď.
My sme námořníci, my se vody nebojíme.
My sme námořníci, nebojíme se.
Slova zpíváme na melodii lidové písně Jedna, dvě, tři, čtyři, pět, cos to, Janku, cos to sněd (děti předvádí pádlování).
Jedna, dvě, tři, čtyři pět, do loďky si sednem hned.
Pozor však dětičky, neplašte nám rybičky.
Pozor však, dětičky, neplašte nám rybičky.
Děti se chytnou za ramena a pohybem vpřed a vzad napodobují pohyb lodě.
Jedna, dvě, tři, čtyři, pět, dopředu a zase zpět.
Budeme za chvíli, od Vltavy na míli.
Budeme za chvíli, od Vltavy na míli.
Slova zpíváme na melodii lidové písně Pod dubem, za dubem (děti se chytnou za ruce a tančí).
Pod dubem, za dubem námořníček stál.
Přišlo tam děvčátko, on se mu jen smál.
A když začlo plakati, počal mu hned zpívati.
Aby ji potěšil, jablíčko jí dal.
A když začlo plakati, počal mu hned zpívati.
Aby ji potěšil, jablíčko jí dal
Slova zpíváme na melodii lidové písně Kalamajka mik mik mik
Děti utvoří kruh.
Kalamajka mik mik mik, veselý je námořník, tancoval by celý den, nikdy není zarmoucen.
|
Děti jdou do kruhu krok, přísun. Děti jdou z kruhu krok, přísun. Dají ruce v bok, poskočným krokem se otáčejí. |
Děti utvoří kruh.
Kalamajka pěkná věc,
|
Děti jdou do kruhu krok, přísun. Děti jdou z kruhu krok, přísun. Skokem poloha ve dřepu. Dají ruce v bok, poskočným krokem se otáčejí |
Písně děti znají již ze školky, hru hrají v přírodním prostředí v lese na břehu Máchova jezera.
(Upraveno Jelenou Darášovou na melodie lidových písní)
Podstata těchto cvičení spočívá ve střídavém uvolňování a napínání svalstva. Měli bychom však velmi dbát na to, aby nedocházelo k přepínání, stejně jako na to, aby mezi jednotlivými cviky bylo zařazeno krátké aktivizující „protřepání“ celého těla.
Leze, lze brouk, vítr do něj fouk, (lidová)
|
lezení ve vzporu klečmo,
|
Pocit svalového uvolnění můžeme dětem přiblížit například představou písečné pláže, na níž ležíme zcela uvolněni. Sluníčko nás příjemně hřeje a lehký vánek ovívá. Jsou-li děti skutečně uvolněné, zjistíme tak, že jim zespoda v místě kotníků nadzvedneme nohu. Je-li těžká, je svalstvo dostatečně uvolněné.
Svalové napínání a uvolňování různých částí těla:
![]() |
Stavíme lesní domky pro skřítečky |
(Autor © Jelena Darášová) |
Holubinka na paloučku, |
Malý hříbek spinká, |
Babce Holubince víla Bornice vysypala košíček s houbami. Děti jí pomáhají houby najít a společně pak určujeme houby jedlé a jedovaté (podborovák, hříbek, muchomůrka), upozorňujeme děti na nebezpečí při sbírání hub. Nasbírané houby můžeme nakrájet a společně je nasušíme.
(Autor © Jelena Darášová)
![]() |
Hledáme vysypané houby |
(Autor © Jelena Darášová) |
Bloudí malá bludička, |
Už nebloudí bludička. |
Víla Bornice chtěla, aby děti v lese zabloudily, a tak vyčarovala v lese veliké bludiště. Musí jím projít a najít správnou cestu ven. Pro děti připravíme v lese ze šišek labyrint a děti tímto labyrintem prochází jednotlivě tak, aby se dítě na začátku a na konci nevidělo (musíme proto využít stromků, keříků, malých skalek).
(Autor © Jelena Darášová)
Hodnocení provádíme průběžně, sledujeme, jak děti hry a činnosti zaujaly a jak se do nich zapojovaly. Byla jsem mile překvapena zájmem dětí o historii a tím, jak si následně pamatovaly děj i jeho detaily, které využívaly při vytváření své obrázkové knížky a následně při výletech.
Při tomto pobytu se opět ukázalo, jak je pro děti důležité mít klidné prostředí a příjemnou atmosféru beze spěchu. V tomto klimatu se pak velmi dobře posilovaly kladné citové vztahy mezi dětmi. Velké plus pro nás bylo i krásné počasí, které nám umožnilo využít pobyt stoprocentně v přírodě.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: