Na tabuli je připravena šifra, jejím řešením je „kapr obecný“. Žáci vypočítají příklad, výsledek označuje pořadí písmena v abecedě. Žáci jsou předem seznámeni s tím, že v abecedě nepočítáme s háčky atd. (příloha č. 1).
Následuje společná diskuse, popřípadě tvorba myšlenkové mapy na téma symboly Vánoc.
Každý si vybere svůj oblíbený symbol Vánoc a podle toho vytvoří skupinky, ve kterých budou dále pracovat (stromečky, zvonečky, svíčky, dárky) (příloha č. 2).
Na podlaze jsou vytvořeny čtyři rybníčky, ve kterých „plavou kapříci“ – v jednom rybníčku dvoukiloví (každý kapr má na sobě příklad na dělení dvojciferného čísla), ve druhém tříkiloví (dělení trojciferného čísla), dále až pětikiloví kapříci. Žáci si podle svých schopností vyberou kapříka, o kterém si myslí, že jej „uloví“ – vypočítají. Výsledek dělení zapíší na kapříka. Buď si sami vypočítaný příklad zkontrolují podle připraveného řešení (žáci by měli být na takový způsob práce zvyklí), nebo příklady zkontroluje učitel. Za každého uloveného (správně vypočítaného) kapříka získají peníze, které poté mohou použít k dalšímu nákupu. Za dvoukilového kapříka získají 50 Kč za tříkilového 75 Kč, čtyřkilového za 100 Kč a pětikilového za 125 Kč (příloha č. 3). V této části výuky je kladen důraz na individualizaci, slabší žáci si vybírají jednodušší příklady, kdežto nadaní žáci si mohou vybrat příklady, které zatím ještě neprobírali (algoritmus řešení je stejný, pouze počítají s vyššími čísly).
Dále pokračují ve své práci ve skupinách, spočítají, kolik peněz získali všichni členové skupiny dohromady. Za utržené peníze si pak mohou koupit vánoční stromečky. Jsou jim nabídnuty různé možnosti nákupu stromků. Jejich úkolem bude v nabídkách se zorientovat, vybrat si pro sebe tu nejlepší, uvážit svoje finanční možnosti na nákup stromečku (kolik peněz vydělali za ulovené kapříky) a koupit si vánoční stromeček. (příloha č. 4)
Následuje společné vyhodnocení na kroužku – skupiny vysvětlí, který stromek si koupili a proč.
Jednotlivé skupinky dostanou na proužcích papírů napsané věty na téma kapr obecný. Ty rozdělí do sloupců ANO X NE podle toho, zda jsou věty pravdivé, či nikoliv. Teprve poté jsou vyzvání, aby si pročetli text, který může být rozstříhán a umístěn na chodbě. Každý zástupce skupinky si přečte jednu část textu, vrací se do skupinky a podle získaných informací poopraví rozdělení vět. Následuje společná kontrola úkolu (příloha č. 5 a 6).
Závěr výuky: hodnocení a sebehodnocení v kroužku.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: