Příspěvek je zaměřen na rozšíření slovní zásoby žáků-cizinců-začátečníků na téma Oblečení. Do tématu je začleněna gramatická i praktická část. Žáci si osvojí názvy základního oblečení. Navazují na příspěvek Tělo. Na jednotlivé části těla „oblékají“ příslušné oblečení. Volnou komunikativní a hravou formou si osvojí názvy pro základní části oblečení.
Součástí příspěvku jsou pracovní karty, s jejichž pomocí si žák osvojí základní pojmy částí oblečení. K jednotlivým kartám je připojena metodická část.
Příspěvek je součástí seriálu Čeština pro žáky-cizince: pracovní karty pro začátečníky. Téma Oblečení navazuje zejména na téma Barvy a Tělo, kdy žáci přiřazují k částem těla příslušné oblečení a k oblečení různé barvy. Gramatická část se rozvíjí o přídavná jména hezký svetr, moderní kalhoty, starý kabát a žáci si opakují přivlastňovací zájmena moje čepice, tvoje sukně.
Žáci si také zopakují sloveso mít. Dnes mám červené tričko, Jirka má zelené ponožky.
Cílová skupina: Žáci-cizinci, začátečníci
Časový nárok: 45 minut
Pro výuku je potřeba připravit různé typy oblečení. Jak formou obrázků, tak skutečných částí oblečení. Dále je nutné namalovat nebo vytvořit postavu člověka, která byla použita při seznámení s tématem Tělo – žáci přiřazují různým částem těla příslušné části oblečení (ruka – rukavice).
V příloze je deset pracovních karet, které představují různé části oblečení. Žák se nejdříve seznámí s konkrétním slovem (označením části oblečení), snaží se je vyslovovat. Po zvládnutí výslovnosti se žák snaží dané slovo napsat, doplňovat chybějící písmenka, až napíše celé slovo sám. Ve druhé části karty jsou slovu přiřazeny různé aktivity. Nejdříve si děti zopakují gramatiku (skloňování, vazby s přídavnými jmény, procvičování se slovesy). Dále se snaží slovo najít v básničce, poté ji celou za pomoci učitele přednést a klást důraz na osvojované slovo. Tak si žáci procvičí slovní zásobu i paměť.
Na závěr hodiny se žáci ke kartám vrátí a znovu se snaží slovo napsat a přiřadit odpovídající přívlastky nebo karta může sloužit jako omalovánky pro relaxaci.
Práce s kartami
Cíl: osvojení základních pojmů na téma oblečení
Cíl: přiřazování různých částí oblečení odpovídajícím částem těla
Cíl: používání přívlastků k částem oblečení, zároveň si žáci opakují časování slovesa mít
Cíl: procvičení paměti a zopakování si poznaných pojmů
U žáků je téma Oblečení velmi oblíbené, brzy si osvojí nová slova, přiřazují s radostí části oblečení patřičným částem těla. Popisování toho, co mají spolužáci na sobě, je pro ně zábavné, rádi si vymýšlejí tipy oblečení, které k sobě nejdou dohromady, zasmějí se a snaží se vymyslet vtipnější oblečení figuríny, spolužáka. Tím se rychle a správně naučí výslovnost a intonaci daného slova. Velmi dobře se při těchto aktivitách procvičí gramatika (sloveso být, mít a zájmena).
Žáci říkají básničku, učitelka pantomimicky předvádí, co se stalo. Pak opakují žáci hru po paní učitelce a snaží se zpaměti odříkat básničku.
Žáci nejdříve čtou básničku společně. Pak se rozdělí na chlapce a děvčata. Chlapci čtou první část říkanky, děvčata odpovídají druhou částí.
Paní učitelka říká básničku spojenou opět s pantomimou. První části žáci-cizinci již rozumějí: „Já mám nové kalhoty“, zdůrazní slovo boty a kapsa, kapsička.
Jeden žák stojí na jedné straně třídy, všichni ostatní na druhé. Samostatný žák říká říkanku ,,Pan čáp ztratil … barvičku např. zelenou“ Všechny děti, které mají na sobě něco zeleného, se za část oděvu chytnou a mohou projít na druhou stranu třídy. Ostatní chytá samostatný žák. Ty, které chytne, odříkávají říkanku s ním, až zbude opět jen jeden žák.
Po přečtení hádanky žáci zkoušejí všechny známé pojmy zakreslit. Učitel jim pomáhá. Až nakonec uhodnout, o kterou postavičku se jedná.
Učitel rozdá dětem Orfeovy hudební nástroje. Všichni čtou říkanku, jeden žák tleská, ostatní se snaží rytmicky říkanku a spolužáka doprovázet. Učitel vyťuká na jeden nástroj jiný rytmus a žáci se snaží říkanku říct v tomto rytmu.
U této karty se snaží žáci pouze o přesnou výslovnost a intonaci slov v básničce.
9. Ponožky
Po opakovaném přečtení básničky se snaží žáci řešit jednoduchou slovní úlohu. Když ji vypočítají, znovu zarecitují básničku a společně odpoví: „Pět stonožek potřebuje 500 ponožek.“
V této básničce má slovo rukavice duálový význam. Učitel si obléká nebo naznačuje oblékání rukavice na jednu a druhou ruku. Žáci si osvojí pojmy levá a pravá.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Čeština pro žáky-cizince: Pracovní karty pro začátečníky.
Ostatní články seriálu:
Článek je zařazen v těchto kolekcích: