Odborný článek

Život ptáků

Anotace

Zajímavou formou přiblížíme žákům s mentálním postižením život ptáků v našich podmínkách. Žáci se seznámí s životním prostředím ptáků a uvědomí si vliv člověka na přírodu.

Cíl

Cílem tohoto projektu je seznámit žáky s ekosystémy, s životním prostředím ptáků a dovést je k uvědomění si vlivu člověka na přírodu.

Projekt „Život ptáků“ je zaměřen na realizaci průřezového tématu environmentální výchovy ve spojení s pracovní činností, výtvarnou výchovou, přírodopisem a českým jazykem. Projekt by měl vést žáky k ekologickému myšlení, vnímání různých ekologických problémů a uvědomit si vztah člověka k přírodě.

Časová dotace: měsíc březen

Cílová skupina: 11-12 let

Internetová učebna

1. část

Motivace: Co všechno víme o ptáčcích žijících v našich přírodních a klimatických podmínkách?

Průběh:

Žáci si v hodině přírodopisu vyhledají na internetu plán budky, mohou si i sami tento plánek vytvořit a najdou její obyvatele. Zjistí veškeré informace o daném ptáčkovi, kdy hnízdí, čím se živí, zda u nás přezimuje či nikoli, popíší jak ptáček vypadá, namalují obrázek. Získané informace zpracují na list papíru, který zataví do fólie.

Autor
Autor © Jiřina Dovalilová

Školní dílna

2.část

Motivace: Připravíme ptáčkům nové bydlení.

Průběh:

Žáci se rozdělí do skupin podle materiálu z kterého chtějí vyrábět budku. Pro snadnější výrobu pracují ve dvojicích. Připraví si různé materiály, postupují podle dohodnutých pravidel a dodržují pracovní postupy.

Autor
Autor © Jiřina Dovalilová

Školní zahrada

3.část

Žáci pověsí budky na plot na školní zahradě, pod budku zavěsí informace o obyvateli.

Projekt může sloužit jako pomůcka k přírodovědě.

Žáci si ověřili dovednosti a doplnili znalosti ze života ptáků.

Autor
Autor © Jiřina Dovalilová
Autor
Autor © Jiřina Dovalilová

Reflexe

Projekt je pro žáky s lehkým mentálním postižením, proto je také tak přizpůsoben. V různých modifikacích je možno použít i pro žáky na prvním stupni běžné základní školy, ale i pro žáky druhého stupně základní školy.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
691.41 kB
Dokument
Plánek budky

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Bc. Jiřina Dovalilová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence pracovní
  • dodržuje zásady bezpečnosti, ochrany zdraví, hygieny práce, ochrany životního prostředí a společenských hodnot a uplatňuje je při pracovních činnostech
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k učení
  • používá základní pojmy z různých vzdělávacích oblastí
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá problémové situace, rozpozná problémy a hledá nejvhodnější způsob řešení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Environmentální výchova
  • Vztah člověka k prostředí
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy
  • Základní vzdělávání - lehké mentální postižení
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna, Exkurze

Nutné pomůcky:

dřevo, papír, keramická hlína, ruční nářadí, barvy, spojovací materiál, internet- google – ptačí budka wikipedia, atlas ptáků