„Jedině děti vědí, co hledají.“
Antoine de Saint-Exupéry
Věková skupina: 4,5 – 6,5 let
Integrovaný blok: SVĚT KOLEM NÁS
Tématický celek: PODZIM ČARUJE
Námět činnosti: JAKÉ ŠATY MAJÍ STROMY
Obsah
Zážitkového pole dětí v pojetí artefiletiky
1. Vztah mezi námětem a formou
a) vnější kontexty
V rovině hledání vztahu mezi námětem a formou
V rovině recepce hodnot přírody a kultury
V rovině imaginace a myšlení
b) vnitřní kontexty
V rovině principů výrazové tvorby
V rovině hledání vztahu námětu a formy
V rovině recepce hodnot přírody a kultury
2. Vztah uvnitř hmoty
a) vnitřní kontexty
V rovině činnostní
V rovině dovednostní
V rovině znalostní
3. Sociální a kulturní hodnoty úkolu
a) vnitřní kontexty
V rovině sociální
V rovině hodnot
V rovině rekreační
1. Vztah mezi námětem a formou
a) vnější kontexty
V rovině hledání vztahu mezi námětem a formou
- vnímat výrazové vlastnosti barev
- přepsat jejich vnitřní představu barvou (plošně i prostorově) = barevné kompozice podzimního listí
V rovině recepce hodnot přírody a kultury
- schopnost výtvarného pojetí reálného obrazu (využívat přirozené motivace - iniciace)
- různorodé pobyty v přírodě
- práce s ilustracemi dětských knih
- seznamování s reprodukcemi malířů
- nahodilé i cílené vyhledávání barevných kompozic
V rovině imaginace a myšlení
- zamýšlet se nad rozdíly vnímaných barev a jejich kombinacemi, a to variacemi reálného, viděného, či umělecky vyfoceného nebo namalovaného
- „ponořit“ se do reprodukcí nebo fotografií, jež napomáhají ztvárnění vzniklé představy
- „ponořit“ se do barevnosti ilustrací dětských knih, jež napomáhají ztvárnění vzniklé představy
- prostřednictvím pohádkových námětů, či viděného objektu „odkrývat“ myšlenkové zdroje, které lze v přenesené formě zobrazit (práce s ilustracemi autorů dětských knih, např. Julie Svobodová, Petr Štefek, Josef Paleček, Ota Janeček, Helena Zmatlíková)
- prostřednictvím činností a aktivit s přírodním materiálem iniciovat představivost a fantazii
|
1. Podzimní chaloupka U tří medvědů |
Autor © Radmila Michlíčková |
|
2. Ježek listnatý |
Autor © Radmila Michlíčková |
|
3. Podzim v zahrádce |
Autor © Radmila Michlíčková |
b) vnitřní kontexty
V rovině principů výrazové tvorby
- nesoustředit se na dokonalost tvarů a reálného ztvárnění, ale umět klást důraz na barevnost a expresívnost z prožitku, na vlastní originalitu (autenticitu projevu), např. práce s přírodninami na téma Podzimníčci
V rovině hledání vztahu námětu a formy
- „přepisovat“ výtvarnou formou představu prostředí zobrazovaného námětu
V rovině recepce hodnot přírody a kultury
- iniciovat spontánní senzibility podnětným prostředím, rozvíjet výtvarnou citlivost, např.: spontánní i cílené pobyty v přírodě
|
4. Podzimníčci I |
Autor © Radmila Michlíčková |
|
5. Podzimníčci II |
Autor © Radmila Michlíčková
|
|
6. Podzimníčci III |
Autor © Radmila Michlíčková |
2. Vztah uvnitř hmoty
a) vnitřní kontexty
V rovině činnostní
- objevovat výrazové vlastnosti podzimních barev
- vytvářet kompozice teplých barev (barev podzimu)
- odlehčeně malovat štětcem
V rovině dovednostní
- osobitě dělit představu (kontrast podzimních barev)
V rovině znalostní
- seznamovat se (MD), procvičovat a upevňovat si (SD) základní i specifické výtvarné pojmy (MD – mladší děti, SD – starší děti)
3. Sociální a kulturní hodnoty úkolu
a) vnitřní kontexty
V rovině sociální
- učit se vzájemné empatii (jak k osobnosti každého z dětí, tak k jejich vytvořeným dílům)
- učit se citu pro jedinečnost výtvarného projevu druhého (chránit jeho city, vnímat a chránit jeho hodnoty)
V rovině hodnot
- chránit dobro, spravedlnost a pravdu
- hledat a objevovat jejich podobu v přírodě a společnosti současně
V rovině rekreační
- nacházet ve výtvarné činnosti duševní relaxaci - ozdravění mysli (chránit duševní zdraví dítěte)