Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Moduly pro CLIL výuku na 1. stupni ZŠ
Odborný článek

Moduly pro CLIL výuku na 1. stupni ZŠ

7. 4. 2010
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Kamila Sladkovská

Anotace

V rámci evropského projektu Obsahově a jazykově integrovaná výuka pro žáky 1. stupně ZŠ vznikají obsahové moduly pro cizojazyčnou výuku na 1. stupni základních škol. Moduly připravené v německém a francouzském jazyce lze využít v rámci integrované výuky nebo v projektovém vyučování. Moduly jsou k dispozici všem učitelům, kteří je mohou využít ve svých hodinách.

V rámci projektu Obsahově a jazykově integrovaná výuka pro žáky 1. stupně ZŠ (Inhaltsorientiertes frühes Fremdsprachenlernen, Content-Based Teaching for Young Learners) iniciovaném Evropským centrem pro moderní jazyky (ECML) v rakouském Grazu vznikají obsahové moduly pro cizojazyčnou výuku na 1. stupni základních škol. Moduly, které lze využít v rámci integrované výuky nebo v projektovém vyučování, naleznete pod odkazem: http://eplc.ecml.at/.

V příloze tohoto příspěvku je ukázka modulu „Užitková zvířata a jejich produkty” v německém (viz přílohy 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) a ve francouzském jazyce (viz přílohy 9, 10, 11, 12, 13, 14).

Po registraci na uvedených webových stránkách se můžete tamtéž přihlásit a dostanete se přímo ke všem pracovním listům modulů, které jsou k dispozici v německém a francouzském jazyce.

Materiály si můžete stáhnout a začít je používat. Pokud materiály skutečně uplatníte ve Vašich hodinách, vyplňte a odešlete dotazník, který je ve francouzské a německé verzi rovněž přílohou tohoto příspěvku (viz přílohy 15, 16). Dotazník hodnotí použití materiálů projektu ve Vašich hodinách. Za vyplnění dotazníku předem děkujeme! Dotazník zašlete na adresu:

Renate Krüger
Universität Erfurt, Philosophische Fakultät
Nordhäuser Str. 63
D-99089 Erfurt

Nabízené moduly jsou určeny pro cizojazyčnou výuku, která se opírá o obsah nejazykových vyučovacích předmětů. Přidanou hodnotou modulů je rozvoj interkulturní kompetence, kdy se žáci učí poznávat rozdíly a podobnosti své a cizí kultury. Moduly, které se dále dělí na jednotlivé sekvence, jsou členěny podle jednotlivých témat. Jedná se o všeobecně známá témata, která se týkají každého z nás. Jazyk je zde vnímán jako prostředek, na jehož základě se dostáváme k novým informacím a poznatkům.

Témata modulů jsou uzpůsobena věku žáků na 1. stupni ZŠ:

  • ovoce a zelenina
  • zvířata u nás, u Vás a ještě někde jinde
  • neobyčejná zvířata
  • stěhovaví ptáci
  • hlemýžď, malé, ale zajímavé zvíře
  • vlk se vrací domů
  • užitková zvířata a jejich produkty
  • bydlení
  • řeka
  • proměny v přírodě
  • já a ostatní
  • květiny
  • svátky

Formy modulu byly vybrány zcela úmyslně, protože zahrnují pracovní listy a materiály pro dané téma a sledují vývoj tohoto tématu napříč několika vyučovacími předměty. Všechny moduly zahrnují obsahy z  vyučovacích předmětů jako je vlastivěda, přírodověda, hudební výchova, výtvarná výchova, tělesná výchova a matematika.

Co všechno moduly ve výuce umožňují?

  • rozvíjejí většinu průřezových témat
  • utvářejí interkulturní kompetenci
  • podporují schopnost přesného pozorování, porovnávání, samostatné práce žáka atd.,
  • žák je při práci s moduly ústřední postavou
  • umožňují realizaci vnitřní diferenciace ve třídě
  • téma modulu propojuje učební osnovy vyučovacích předmětů a cizího jazyka
  • motivují učitele cizího jazyka spolupracovat s učiteli ostatních vyučovacích předmětů
  • téma modulu je pro žáka většinou nové anebo již známé, ale žák si tak prohlubuje předchozí znalost

V roce 2010 byla zahájena diseminace projektu. Všechny moduly by měly být ve školách v několika evropských zemích odzkoušeny a vyhodnoceny dotazníky. Souběžně budou dotvářeny některé z modulů a některé nové dokonce vzniknou. Na základě výsledků hodnocení budou moduly upraveny či přepracovány.

Očekává se, že jednotlivé moduly budou především doplněny o aspekty kultury dané země. Čeští učitelé mohou přispět připomínkami – např. k typicky českým stravovacím návykům jak dětí, tak i dospělých, běžným svátkům, a to včetně fotografií, vlastních materiálů, textů, rozhovorů s dětmi, rodiči nebo učiteli ze základních škol.

Pro více informací průběžně sledujte výše uvedené webové stránky.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
23.44 kB
Dokument
Příloha 1 – Einleitung_Tiere
doc
37.11 kB
Dokument
Příloha 10 – Descriptif d´act
doc
11.67 MB
Dokument
Příloha 11 – Doc1_FJ
doc
11.85 MB
Dokument
Příloha 12 – Mat1_FJ
doc
11.7 MB
Dokument
Příloha 13 – Mat2_FJ
doc
1.48 MB
Dokument
Příloha 14 – Mat3_FJ
pdf
83.98 kB
PDF
Příloha 15 – Fragebogen
pdf
83.01 kB
PDF
Příloha 16 – Questionnaire
doc
502.93 kB
Dokument
Příloha 2 – Nutztiere und Ihre Produkte_Beschreibung
doc
89.84 kB
Dokument
Příloha 3 – Dok1_NJ
doc
11.67 MB
Dokument
Příloha 4 – Dok2_NJ
doc
23.44 kB
Dokument
Příloha 5 – Dok3_NJ
doc
11.85 MB
Dokument
Příloha 6 – Material1_NJ
doc
11.7 MB
Dokument
Příloha 7 – Material2_NJ
doc
1.48 MB
Dokument
Příloha 8 – Material3_NJ
doc
22.46 kB
Dokument
Příloha 9 – Introduction_animaux

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Kamila Sladkovská

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Multikulturní výchova
  • Multikulturní společnost

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Článek pro obor:

Cizí jazyk 1. stupeň