Charakteristika integrovaného bloku | Příspěvek představuje využití projektové metody při přípravě školy v přírodě. Plánování celého projektu se opírá o téma, které nabízí dětem seznámení s novým prostředím a získání neobvyklých prožitků ze společného života se zvířaty, především s koňmi. |
Očekávané výstupy |
|
Organizace řízení učební činnosti | skupinová |
Organizace prostorová | škola v přírodě |
Organizace časová | 1 týden |
Věková skupina | 5–6 let |
Uskutečnit pobyt v přírodě pro děti předškolního věku tak, aby si nestýskaly, aby měly radost, a aby něco nového poznaly. Chceme, abychom všichni získali báječné zážitky.
Prvním krokem je společná schůzka všech dospělých:
Spolupráce s rodiči:
Co se týče dalších a dalších organizačních věcí, typu, co si vezmeme s sebou, kdy přesně pojedeme, kdo pojede, co budeme vařit, v tomto článku nebudeme rozebírat, budeme si již věnovat samotnému již tedy pedagogickému programu, resp. pedagogickému projektu.
Při přípravě aktivit na školu v přírodě si nejdříve ověříme, kam vlastně jedeme a jaké nás čeká prostředí. Zjistili jsme, že objekt statku U Horáků, který se nachází v krásné scenérii Českého Meránu na Sedlecko-Prčicku, je zaměřen na chov koní a jezdectví, nabízí tak mnoho příležitostí pro přímý kontakt se zvířaty a s přírodou.
Zdá se, že podmínky máme ideální a při tvorbě vzdělávacích nabídky se jich budeme snažit plně vyžít. Na pobyt jede 20 dětí (5-6 let), tři učitelky, kuchařka a zdravotnice v jedné osobě. Při plánování jsme se dohodli na tom, že kdo co navrhne, si také zrealizuje, k tomu se také váže rozpis služeb. Dále jsme se dohodli, že připravíme nabídku činností orientačně, dětem ji před odjezdem představíme, a doplníme o jejich nápady a necháme ji flexibilní tak, abychom mohli pružně reagovat při vlastní realizaci. Snažíme se ale si činnosti připravit tak, aby na sebe přirozeně navazovaly, aby měly společný smysl.
Podle charakteristiky skupiny si připravíme činnosti, zohledňujeme jejich dovednosti a potřeby a zájmy. Děti sledujeme v jejich vzdělávacích pokrocích, ale i v dalším období průběžně a výsledky zaznamenáváme do záznamových archů, to je první pramen analýzy. Druhým jsou výsledky ankety pro rodiče, kteří nám sdělí třeba to, co jsme nepostřehli nebo neměli příležitost u dítěte poznat.
Výsledek: Skupina dětí je homogenní, všechny děti jsou z Prahy, rodiče dětí s alergií raději pobyt zrušili (je dobré dětem ještě nic neříkat, pokud nemáme souhlas rodičů, aby nedošlo k situaci, kdy se musí dítěti oznámit, že nemůže jet). Tato skupina dětí si ráda hraje s kostkami a ráda cvičí apod.
Co je tedy naším pedagogickým záměrem, a jaká jsou přání dětí?
Úvod - vzdělávací nabídka (činnosti a aktivity programu školy v přírodě):
Myšlenková mapa činností: máme k dispozici sedm dní, resp. celých šest dní a jedno odpoledne, jsme omezeni časem a podmínkami, z formálního hlediska použijeme pro zápis činností tabulku, abychom se mohli v jednotlivých aktivitách dobře orientovat.
Pomocí brainstormingu „chrlíme" nápady činností, aktivit, poté je uskupíme, roztřídíme. Jsme si vědomi, že řízený program musí být vyvážen i volnými aktivitami, kdy si děti mohou dělat, pod naším dohledem, co chtějí - skákat, běhat, válet se, kreslit si, stavět, ale třeba se i dívat na film (samozřejmě o koních); ve chvilkách odpočinku čteme příběhy a pohádky o koních, či jiných zvířatech.
Všechny činnosti a aktivity jsou motivované zvířecí tématikou; jsou postupně do tabulky doplňovány nejen před odjezdem, ale i v době realizace (je potřeba si zajistit vhodné pomůcky pro každou alternativu). Časový harmonogram upravíme na místě.
Činnost |
Typ |
Konkrétní činnost |
Poznámky, pomůcky |
Vycházka |
Poznávání stromů, rostlin |
|
Přírodní prostředí, atlas rostlin |
Pohybové aktivity |
Stopovaná
|
Rozdělení do dvou družstev, jedno nechává za sebou stopy, aby ho druhé našlo |
Obrázky zvířat, obrázky stop, krepák, tužky, fixy, papír |
|
Poklad |
Hledáme poklad, jdeme po značkách, plníme různé úkoly |
Krabice, krepák, zavařovací sklenice; tempery, nůžky, lepidla |
|
Překážková dráha |
Překonávání přírodních překážek - během, chůzí, přelézáním |
Libovolná, podle prostředí lesa |
|
Opakování pohybových her, které děti znají ze školky |
|
|
|
Na stanoviště |
Pět stanovišť se sportovní disciplínou |
Hod šiškou na cíl; přejít kládu; oběhnout strom; podlézt křoví; člunkový běh |
Tvořivé dovednosti |
konstruktivní |
Stavba mechových domečků u pařezu |
Lopatičky |
|
výtvarné |
Kresba zvířat - koní apod. (pastelem) |
Papíry, pastely |
|
|
Kresba oblíbeného zvířete Přímo v terénu, naživo |
Podložky na papíry, pastelky |
Práce s knihou |
Prohlížení encyklopedií |
V knize o koních si prohlížíme obrázky - co koně jedí, k čemu jsou užiteční apod. |
|
|
Poslech příběhu |
|
Kniha Černý blesk a jiné příběhy |
Nácvik písniček a básniček |
Viz zásobník |
|
|
Táborák |
|
Večerní zpívání u ohně |
Předem dohodnutá bezpečnostní pravidla |
Grafomotorické činnosti |
Labyrinty; počítání, prostorová orientace, |
Připravíme si - ofotíme, či vlastnoručně vyrobíme pracovní listy |
|
Jízda na koních |
Rozpis jízd bude připraven s majitelkou koní |
|
|
Péče o zvířata |
|
Krmení |
Spolupráce s majitelkou |
Poznávání zvířat |
Název, kde žije, čím se živí, je nám k užitku, název mláďat, popis zvířete apod. |
Jak se jmenují (jejich vlastní jména) |
Práce s obrázky, poznávání ve stájích |
Hodnocení projektu
Součástí hodnocení je i zpětná vazba cílů a záměrů, ale i činností. Podle požadavků RVP PV má každý integrovaný blok zasahovat více či méně každou vzdělávací oblast a měl by rozvíjet všechny klíčové kompetence - více či méně. Proto se při společné schůzce před odjezdem podíváme na to, zda máme všechny oblasti pokryté jak z hlediska cílů, tak z hlediska činností. Součástí nabídky jsou i úvodní a závěrečné aktivity, které do projektu neodmyslitelně patří, i s nimi počítáme.
Kritéria pro hodnocení realizace projektu:
Kritéria pro hodnocení dětí:
Nástroj - rozhovor, analýza kresby.
Co bychom zlepšili propříště (pedagogická opatření)? Na základě výsledků hodnocení můžeme konstatovat, co bylo vhodné, co příště zlepšit, na co jsme zapomněli, co se nám povedlo.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.