Ve stále větší míře by škola měla rozvíjet u žáka nejen stránku vědomostní, ale i sociální. Žák při vstupu do školy, ale i během školní docházky prožívá životní změny a musí se vyrovnávat s řadou pro něj dosud neznámých situací - vstup do nového neznámého kolektivu, navazování vztahů s vrstevníky apod. Těmito změnami bude jedinec procházet i v budoucím životě, bude poznávat častěji nové kolegy v zaměstnání, nové spolubydlící, chování různých lidí, s kterými bude navazovat kontakty. S. Hermochová uvádí: „Nedostatky v oblasti sociálních dovedností a rozvoje osobnosti jsou totiž jednou z hlavních příčin školského neúspěchu, protože ve svých důsledcích vedou k neschopnosti komunikovat, kooperovat, k pocitu osamocení, apatii, agresivitě i rozšíření dalších patologických jevů (kouření, šikana, drogy apod.)."
Má-li jedinec v současné době uspět, musí umět komunikovat, kooperovat, znát důsledky svého jednání, respektovat své spolužáky ve třídě a své chování přizpůsobit dnešnímu světu.
Do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání bylo zařazeno průřezové téma Osobnostní a sociální výchova, jehož smyslem je pomáhat každému žákovi utvářet praktické životní dovednosti.
„Osobnostní a sociální výchova je praktická disciplína zabývající se rozvojem klíčových životních - konkrétněji řečeno osobnostních a sociálních dovedností pro každý den. Či jinak řečeno: disciplína zabývající se rozvojem životních kompetencí v oblasti osobního života se sebou samou/samým a života v mezilidských vztazích." (Valenta 2006)
Každé průřezové téma v RVP ZV má své tematické okruhy, kterými musí každý žák základního vzdělávání projít. V tematické oblasti Sociální rozvoj je zdůrazněn tematický okruh Poznávání lidí. J. Valenta zdůrazňuje: „Téma důležité zejména, schází-li se nový kolektiv. Vzájemné poznání je pak opravdu závažným tématem pro to, abychom mohli otevírat témata další."
V tematickém okruhu Mezilidské vztahy se rovněž klade důraz na vztahy v žákovské skupině. Pracuje se tak s přirozenou dynamikou dané třídy jako sociální skupiny. Měl by se sledovat vývoj vztahů v žákovské skupině. „Učit žáky dovednostem pro život na bázi uvědomování si a reflektování komunikačních situací, sledování situací spolupráce i soupeření, uvědomování si způsobů a kvalit komunikace, tvorby menších podskupin a kvalit vztahů mezi členy, prosazování zájmů jednotlivců ve skupině apod." (Valenta 2006)
„Jednou z možností, jak pracovat se skupinovou dynamikou třídy, seznamovat nový kolektiv ve třídě, pracovat s ním a sledovat jeho vývoj v průběhu roku, a naplňovat tak uvedené tematické okruhy, je i zážitkový kurz, který využívá prvky zážitkové pedagogiky. Zážitková pedagogika využívá učení prostřednictvím zážitku, prožitku, učení na základě vlastní zkušenosti. Vyvolává situace, které žákovi umožňují odhalit nové oblasti, dosáhnout vědomosti, získat zkušenosti a možnosti poučení. Prožitek je určitá událost nebo prožití něčeho uceleného, co nám v proudu prožívání zřetelně vyvstává díky zvláštní intenzitě, obsahovosti nebo zvláštnosti. Prožitek se většinou odlišuje od zážitků běžného dne a znamená pro prožívajícího něco opravdu zvláštního." (Michl 1991)
Principy zážitkové pedagogiky podle Vážanského:
Výrazným prvkem, který vstupuje do zážitkového kurzu, je dobrodružství. Využívá se i řada legend, příběhů, které vytvoří příjemnou atmosféru, a aktivity se pro žáky stanou přitažlivější. Cílem zážitkových kurzů, které poskytuje řada občanských sdružení, je skupinu ve třídě stmelit, ovlivnit pozitivně atmosféru ve třídě, posílit skupinovou dynamiku ve třídě, naučit poznávat spolužáky, být k nim tolerantní, respektovat je. Má-li být ve výchově prožitkem dosaženo výchovných cílů a jejich uplatnění v praktickém životě, musí být program sestaven tak, aby obsahoval tyto důležité rysy (Neuman 1999):
Vybrané aktivity zážitkového kurzu
(realizované občanským sdružením Jules a Jim)
Camel trophy (CT)
Žáci jsou v týmech a vydávají se na dobrodružnou cestu, která je vyznačena krepovým papírem. Během cesty plní řadu náročnějších aktivit vyžadujících spolupráci. Týmu se měří čas za celkové putování.
Vybrané aktivity během putování
CT: Tým se vydal lesem a přichází k potůčku, kde teče už jen trochu vody.
Nosiči vody
Aktivita se týká zejména řešení problému, a rozvíjí tak zejména kompetenci k řešení problémů. V této aktivitě musejí žáci také spolupracovat a tvořivě myslet.
Kousek od potoka, asi tak 5 metrů, je na pařezu připravena prázdná nádoba, kterou musí tým naplnit vodou. K naplnění smějí členové týmu využívat jen improvizované nádoby, které najdou v přírodě. Je povoleno nosit vodu v dlaních.
1. Obrázek |
CT: Po naplnění láhve mohou dále pokračovat v běhu a plnit další aktivity.
Přemostění
Aktivita vyzdvihuje především stránku fyzickou, kde je důležitý cit pro rovnováhu a dobrou koordinaci rukou a nohou. Je zde důležitá odvaha a povzbuzení jednotlivce celou skupinou. Aktivita rozvíjí zejména kompetenci sociální a personální.
2. Obrázek |
CT: Když se přemostí celá skupina, může tým pokračovat v dalším putování. Je možné zastavit čas a udělat reflexi nebo nechat tým pokračovat v běhu a k této aktivitě se vrátit až v závěrečné reflexi.
Poznámka: zdůraznit bezpečnost, kolem překážky, zajistit bezpečný prostor a z každé strany zajistit dva žáky, kteří hlídají přecházení účastníka a mají natažené ruce před sebou.
Komentář: Při této aktivitě jsou účastníkovi na laně velikou oporou členové týmu, v tomto případě jeho spolužáci. Nejen že ho povzbuzují, dodávají mu odvahu, ale zajišťují i jeho bezpečnost a přebírají za něj odpovědnost. Při reflexi je zejména fyzicky slabšími žáky často zmíněno, že jim pomohla podpora členů týmu, že se jednotlivec snažil pro tým lano přejít a že si váží toho, že ostatní na něj „nekřičeli", dodávali mu odvahu a zajišťovali jeho bezpečnost. Žáci jsou často překvapeni, že úkol, který se jim zdál na začátku jako velmi obtížný, zvládli.
Pavoučí síť
Aktivita se týká důvěry ve skupinu. Zde je významná účast všech členů týmu. Žáci musí důvěřovat, že ostatní je udrží ve výšce asi tak 150 cm až 180 cm nad zemí, nepustí je a převezmou odpovědnost za jednotlivého spolužáka. Je zde rozvíjena kompetence k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální a pracovní.
3. Obrázek |
4. Obrázek |
CT: Po splnění úkolu se stopne čas putování, proběhne reflexe a účastníci následně mohou pokračovat v běhu.
Poznámka: při této aktivitě je důležité zdůraznit bezpečnost, kterou je důležité neustále připomínat při zvedání a prostrkování žáků.
Komentář: Žáci často udělají chybu, že v rychlém jednání bez rozvahy prolezou ti nejmenší největšími otvory (na větší žáky pak vyjdou ta nejmenší oka). Proto je zde důležité, aby se tým domluvil, členové vyjádřili svůj názor a vzájemně se všichni naslouchali a problém řešili společně. Žáci si pak uvědomí, že než začnou aktivitu plnit, je lepší se tzv. „zastavit", uvědomit si problém, najít nejvhodnější možné řešení a společně plnit aktivitu. Tuto chybu si někdy uvědomí až na základě reflexe, která proběhne po aktivitě. Na základě této zkušenosti se u žáků může rozvíjet i kompetence k učení. Tato aktivita je pro žáky silným zážitkem.
Reflexe
Po skončení každé aktivity probíhá reflexe, které se věnuje zvýšená pozornost a která je důležitou součástí zážitkové pedagogiky. Reflexe představuje systematické zhodnocení žákovy „konkrétní zkušenosti". Teorie uvádějí, že člověk si díky zkušenostnímu učení zapamatuje až 80 % z nových poznatků, oproti tomu účinek běžného sdělení je přibližně pouze 20 %.
5. Obrázek |
Reflexe pomáhá systematizovat zkušenost a zážitek, včlenit je do struktury stávající zkušenosti a tím obohatit naše prožívání a jednání do budoucna. Žáci by si během reflexe měli uvědomovat, co se s nimi během aktivity dělo, jak se cítili, co jim pomohlo apod. Jak se jim vedlo jako skupině při plnění akce, kde viděli během organizace obtíže a kde naopak ne. Měli by se zmínit i o organizátorovi během aktivity, jestli týmu pomohl, zda všem vyhovoval způsob jeho koordinace. Měli by vystihnout nutné změny, upozornit na chyby, které se vyskytly.
Důležité je, aby účastníci seděli při reflexi v kruhu, zaujímají tak totiž všichni stejnou pozici, vidí na sebe. Někdy mají žáci tendenci v průběhu reflexe z kruhu vystupovat, vylézat apod., narušuje se tím pak atmosféra během reflexe. Škola je nejen místem, kde se žák učí vědomostem, ale kde si osvojuje sociální dovednosti, které bude uplatňovat v životě. Je také místem, kde tráví velkou část času. Škola a školní třída by se tak měly stát místem, kam se žák bude těšit, kde mu bude dobře, kde bude mít své kamarády a kde bude žít tzv. „svůj školní život".
Ukázku programu třídenního kurzu, který nabízí občanské sdružení Jules a Jim pro základní školy, naleznete zde: www.julesajim.cz/files/ukazkovy-program-kurzu.rtf
Další použitá literatura a zdroje:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.