Odborný článek

Čaroděj zeměmoří

Anotace

Čaroděj zeměmoří volně navazuje na aktivitu Johanna - z pekla do ráje. Může být použita zcela samostatně a nemusí být spojována s projekcí filmu. Prostřednictvím interaktivní hry si žáci mohou více uvědomit hloubku tohoto problému a zamyslet se nad etikou věci. Při práci s pohádkovým textem z dětské knihy se žáci porovnávají s hlavním hrdinou a mapují tak své možnosti a schopnosti.
Úvod

Aktivita nazvaná Čaroděj zeměmoří je zaměřena na průřezové téma Osobnostní a sociální výchova (OSV). V rámci OSV vede žáky k porozumění a k utváření pozitivního postoje k sobě samým i druhým a napomáhá prevenci sociálně patologických jevů, jako je například šikana. Aktivita přirozeně integruje i vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace, protože je založena především na porozumění textu a na společné diskusi žáků. Vede žáky k tomu, aby dokázali vyjádřit své pocity, najít v textu podstatné informace a pojmenovat jeho hlavní myšlenku.

Příspěvek je navržen tak, aby se dal realizovat během jedné vyučovací hodiny, a to buď jako samostatný předmět v rámci OSV, nebo integrací do vzdělávací oblasti Člověk a společnost nebo Člověk a zdraví, se kterou tato průřezová témata úzce souvisí. Vhodný prostor nabízí především vzdělávací obor Výchova k občanství. Je také možné uplatnit ho v rámci širšího projektu na téma mezilidských vztahů, šikany a podobně. Příspěvek volně navazuje na aktivitu Johanna - z pekla do ráje; dá se však využít i samostatně, pokud žáky v jeho úvodu dostatečně seznámíme s problémem šikany.

Vlastní strukturovaný popis činnosti

1. Úvod hodiny

Pokud navazujeme na aktivitu Johanna - z pekla do ráje, tak si nejdříve společně připomeneme obsah filmu Johanna - z pekla do ráje a také myšlenky a závěry, ke kterým jsme dospěli v minulé hodině. V opačném případě s žáky na úvod obecně pohovoříme o tamatice šikany, abychom je na aktivitu připravili.

2. Práce s pracovním listem (35 minut)

Popis činnosti: ČARODĚJ ZEMĚMOŘÍ

Pomůcky: pracovní list pro každého, tužky

Cíle:

  • ujasnit si postoje k problematice šikany;
  • ujasnit si své pocity a situace, kdy mám strach.

Postup:

  • každý žák dostane svůj pracovní list s textem a úkoly; zadáme čas na zpracování;
  • žáky rozdělíme do malých skupin, ve skupinách své práce konzultují a společně doplňují (zejména úkol č. 2 a 3).

Reflexe: Při této aktivitě doporučuji reflektovat práci skupin i jednotlivců průběžně a vždy shrnout závěry k jednotlivým úkolům.

Každý žák má nejprve čas pracovní list vyplnit samostatně, postupně učitel spojuje žáky do skupin, v nichž své práce opět konzultují a doplňují.

3. Shrnutí

Probíhá společně, žáci se vzájemně vyjadřují k tématu, zdůvodňují své postoje.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
46.88 kB
PDF
Pracovní list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Lenka M. Pekařová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence občanské
  • "respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Sebepoznání a sebepojetí
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Mezilidské vztahy

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Pracovní list pro každého