Tento dvouhodinový blok jsem původně připravila pro třetí a čtvrtou třídu spojené v jednu k osvojení a procvičení témat: Jak rostu, Jak se vyvíjím, Etapy lidského života. Bohužel jsem zatím neměla možnost realizace. Pokud někdo budete mít možnost lekci vyzkoušet v praci, budu ráda, pokud se se podělíte o své zkušenosti. Časové rozvržení závisí na tom, zda žáci běžně pracují v kooperativních skupinách, nebo je to pro ně novinka.
Během tohoto vyučovacího bloku pracují žáci ve skupinách - týmech. Jedná se o týmy, které pracují v průběhu celého školního roku ve stejném složení. Pokud tomu tak není, učitel se může rozhodnout, zda utvoří skupiny sám a zda budou homogenní, či heterogenní.
Kooperativní výuka je založena na pěti zásadách:
Další specifikum je, že při kooperativní činnosti plníme nejen cíl věcný, ale i sociální. Více viz Kasíková, 2005.1
Vážení přátelé, milý týme,
mám pro vás úkol opravdu nelehký.
Lépe řečeno, mám pro vás více úkolů. Protože jste tým, musíte spolupracovat.
1. úkol pro tým
A.
1. člen vašeho týmu přečte následující text s názvem Alenka tak, abyste jej všichni tři dobře slyšeli, přitom však nerušili ostatní skupiny. Po přečtení zapisovatel vypíše (v případě potřeby mu pomohou nápovědy) všechny podtržené pojmy do následující tabulky (včetně těch, které jsou v úvodním textu za oslovením: Vážení přátelé,...). K příslušným již vypsaným pojmům v tabulce dopisuje vědec jejich význam. Využije pomoci knihovníka, který má k dispozici encyklopedie z třídní knihovny, a také spojku s učitelem v případě nejasností či problémů. Vědec by měl mít hlavní slovo, ale nezapomíná se radit s ostatními členy týmu.
B.
Poznámka k rolím: V každém úkolu se budou vaše role měnit. Co tyto role obnášejí, vám napoví jejich názvy.
Rozdělení rolí pro úkol č. 1:
1. člen = čtenář, nápověda, spojka s učitelem v případě potřeby
2. člen = zapisovatel, knihovník a nápověda
3. člen = vědec, nápověda
2. úkol pro tým
Alenka, která se nám před chvílí narodila, už hodně, ale opravdu hodně vyrostla, ba dokonce zestárla. Ve svém dlouhém a úspěšném životě si prožila mnoho krásného i méně krásného. Prošla všemi životními etapami, s nimiž se člověk ve svém životě setká.
A.
Vaším dalším úkolem bude nalézt, označit, vypsat a určit roky, kdy tato etapa probíhá. Čtenář přečte text Alenčin příběh a v textu barevně podtrhne názvy etap života člověka. Zapisovatel tyto názvy vypíše do tabulky pod příběhem a vědec k nim napíše přibližný věk člověka, který se v tomto životním období nachází. Mohou mu pomoci nápovědy.
B.
Rozdělení rolí pro úkol č. 2:
1. člen = zapisovatel a nápověda
2. člen = vědec, nápověda
3. člen = čtenář a nápověda, spojka s učitelem v případě potřeby
3. úkol pro tým
A.
V následující tabulce je nutné doplnit určité informace. Do prvního sloupce nalepit názvy etap lidského života tak, jak jdou po sobě, do druhého sloupce vlepit věk, ve kterém etapy probíhají, a správně je přiřadit, a do posledního sloupce musíte nalepit obdélníčky s jednoduchými popisy etap a opět je přiřadit ke správné etapě a rokům.
Střihač stříhá všechny obdélníčky. Vědec určuje, kde se mají jednotlivé obdélníky do tabulky vlepit. K dispozici má nápovědy. Ve chvíli, kdy všichni tři ze skupiny souhlasí s rozhodnutím vědce ohledně vlepení obdélníku do tabulky, je lepič nalepí.
B.
Rozdělení rolí pro úkol č. 3:
1. člen = vědec a nápověda
2. člen = lepič a nápověda
3. člen = střihač, nápověda, spojka s učitelem v případě potřeby
4. úkol pro tým
Rozdělte si role. Jeden z vás bude Alenka, druhý máma Jana a třetí táta Zdeněk. Společně si vyberte jedno z období života Alenky. Nesmí jí však být více než 20 let. Sehrajte společně jednoduchou a krátkou scénku, ve které budou vystupovat všichni tři členové rodiny.
Vyberte si jakoukoli situaci, např. rodinná oslava, nakupování, u lékaře, na dovolené... Pracujte společně. Můžete si váš krátký příběh napsat i na papír. Vytvořit si jednoduchý scénář. Pozor, nejste v rolích, musíte se na práci sami dohodnout.
Nabídka závěrečných otázek:
Skupiny a jejich členové před spolužáky prezentují svou práci a ostatní jejich dílo zhodnotí.
1KASÍKOVÁ, H.: Učíme (se) spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005. ISBN 80–239–4668–4.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025