Odborný článek

Rada rozhoduje

12. 6. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Marek Mičienka

Anotace

Náplní této lekce je diskutovat s žáky o vlastnostech etické reklamy. Po skončení lekce by měli žáci vědět, jaké jsou základní znaky neetické reklamy, a měli by se seznámit s postupy, jak se lze neetické reklamě bránit.

Média jsou v demokratických společnostech spojována se svobodou projevu. Přitom i v demokraciích omezuje - tedy reguluje - chování médií celá řada nejrůznějších formálních i neformálních vlivů. Tyto vlivy mají charakter pravidel, která musí dodržovat média i lidé, kteří v nich pracují. Pokud jde o vlivy působící na média „zvenku", označujeme je souborně jako regulace. Vedle nich existuje i autoregulace, tedy vlivy, které si vytvářejí sama média a lidé, kteří je vlastní nebo v nich pracují. Do regulace patří především pravidla chování médií daná zákony a činnost orgánů, jejichž existence ze zákonů vyplývá. Do autoregulace patří rozličná redakční pravidla „správného chování", etické kodexy, doporučení, zásahy dozorčích rad apod. Právě etickým principům, konkrétně v reklamě, se věnuje tato aktivita. Náplní této lekce je diskutovat s žáky o vlastnostech etické reklamy. Po skončení lekce by žáci měli vědět, jaké jsou základní znaky neetické reklamy, a měli by se seznámit s postupy, jak se jí bránit.

I. Úvod

Zeptáme se žáků:

  • Vzpomenete si na nějakou reklamu, která se vám nelíbila?
  • Myslíte si, že by měla v reklamě platit nějaká omezení? Proč?
  • Omezili byste tvůrce reklam? Jak?
II. Etika v reklamě

Po úvodní diskusi žáky krátce seznámíme s existencí Rady pro reklamu (www.rpr.cz). Jedná se o nestátní organizaci, která byla založena z podnětu zadavatelů reklam, reklamních agentur a médií. Má sloužit především veřejnosti. Každý, kdo má výhrady k jakékoli reklamě, má možnost podat stížnost. Jedním z orgánů této Rady je arbitrážní komise, která rozhoduje o stížnostech podaných na reklamy. Základní etická pravidla shrnuje Kodex reklamy. Jeho cílem je napomáhat tomu, aby reklama byla především pravdivá, slušná a čestná. Na základě posouzení stížnosti vydává Rada rozhodnutí, které může vyústit v doporučení stáhnout reklamu, která je v rozporu s kodexem. Rozhodnutí Rady mají charakter doporučení.

Princip fungování Rady pro reklamu můžete vysvětlit na kauze billboardu se spícím ministrem Karlem Schwarzenbergem. Více např. zde: zpravy.idnes.cz/...

III. Závadná, nebo nezávadná reklama?

Předmětem následující diskuse bude kontroverzní reklama, kterou najdete v příloze 1 . Kontroverzní reklamu by měli mít všichni žáci neustále na očích po celou dobu diskuse.

Vytvořte tři skupiny o stejném počtu žáků. První skupina bude vystupovat jako výrobce reklamy a jejím úkolem bude vymyslet argumenty, proč je reklama nezávadná. Druhá skupina představuje stěžovatele a má za úkol zdůvodnit, proč je reklama závadná. Třetí skupina zastupuje členy Rady pro reklamu, kteří by měli zvážit (ne)závadnost reklamy na základě vlastního posouzení. Této skupině rozdejte přílohu 2 Kodex reklamy, aby byla na jednání lépe připravena. Úkolem každého člena skupiny je připravit se na obhájení argumentů své skupiny.

Poté vytvořte trojice tak, aby v nich byl jeden zástupce z každé skupiny (výrobce, stěžovatel a člen Rady). V trojicích pak proběhnou minijednání, která řídí člen Rady. Jeho úkolem je na základě argumentů rozhodnout o (ne)závadnosti reklamy. Rozhodnutí zapisujte a pak společně diskutujte o argumentech, které zazní. Na závěr můžete prezentovat rozhodnutí Rady a diskutovat o rozdílech mezi rozhodnutími žáků. Rozhodnutí Rady o této reklamě najdete v příloze 3 s názvem Rozhodnutí.

Klíč k reklamě

Stížnost proti reklamě byla zamítnuta. Arbitrážní komise rozhodla, že obsah reklamní kampaně se pohybuje na hranici pravidel etického Kodexu reklamy. Stížnost byla zamítnuta s tím, že Arbitrážní komise doporučuje zadavateli, aby ve svých dalších reklamních kampaních citlivě nakládal s motivy reklamy a zároveň věnoval zvýšenou pozornost užití média.

IV. Reflexe

Na závěr diskutujte:

  • Jak na vás reklamy působily?
  • Zapamatovali byste si je? Přesvědčily by vás?
  • Proč vznikají takto kontroverzní reklamy? Co je jejich cílem?
V. Domácí úkol

Zadejte žákům za úkol sledovat po dobu jednoho týdne reklamy v různých médiích. Měli by zkusit najít takové, které podle nich porušují nějaké etické principy. Pomůckou může být Etický kodex reklamy v příloze. Jednu z reklam, kterou žáci objeví, vyberte a společně sepište stížnost na Radu pro reklamu. Lze využít přímo formulář na www.rpr.cz. Společně s žáky počkejte na rozhodnutí Rady. Zajímavým a atraktivním způsobem tak žáci mohou poznat fungování tohoto autoregulačního orgánu.

Literatura a použité zdroje

[1] – MIČIENKA, M.; JIRÁK, J. et al. Základy mediální výchovy pro učitele. Praha : Portá, 2007.
[2] – BURTON, G.; JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno : Barrister&Principal, 2001.
[3] – JIRÁK, J.; KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003.
[4] – rozumět médiím. [cit. 2009-07-20]. Dostupný z WWW: [www.rozumetmediim.cz].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
204.1 kB
PDF
příloha1
pdf
95.7 kB
PDF
příloha2
pdf
106.45 kB
PDF
příloha3
Autor
Marek Mičienka

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Mediální výchova
  • kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pracovní listy, ukázky plakátu k projednávání