Po skončení aktivity by si měli žáci uvědomit, že jedním ze základních principů MHP je i zákaz krutého či ponižujícího zacházení či trestání. Žáci zároveň na základě předkládaných textů zjistí, že tento princip byl v nedávné době několikrát porušen. Podstatné je také to, že se žáci zamyslí nad důležitostí tohoto principu.
Lekce je určena především pro žáky od 2. ročníku střední školy, kteří jsou zvyklí pracovat s texty. Aktivitu je možno zařadit do výuky společenských věd, případně zeměpisu, ale také do společenskovědního semináře a obdobných předmětů. Na aktivitu je potřeba cca 45 minut, záleží na tom, zda chce učitel blíže rozebírat konkrétní příklady. Pro žáky je třeba připravit předem nakopírované texty – nejlépe pro každého vlastní, aby s nimi mohli během hodiny pracovat a vpisovat si do nich poznámky.
Realizace
V závěrečné fázi výuky je zařazena metoda volného psaní na téma Proč je princip „Nikdo nesmí být podroben krutému či ponižujícímu zacházení či trestání“ důležitý? Žáci své texty odevzdají na konci hodiny. Vyučující může další hodinu některé části textů přečíst (pokud není jejich autor proti), případně může připsat komentáře do žákovských prací. Následovat by mělo obecné zhodnocení žákovských prací z úst učitele. Pokud jsou ve třídě žáci-cizinci, je vhodné zvážit uvedení některých příkladů s ohledem na případné zkušenosti a vzpomínky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Mezinárodní humanitární právo ve výuce.
Ostatní články seriálu:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025