Odborné články Gymnaziální vzdělávání Netlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině
Odborný článek

Netlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině

20. 1. 2012
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Jaroslav Reichl

Anotace

Kmitavý pohyb je důležitou součástí fyziky, a proto by žáci měli chápat jeho fyzikální i matematický popis. Zaznamenáme-li časový průběh okamžité výchylky tělesa kmitajícího na pružině pomocí dataloggeru firmy Vernier, je možné zaznamenaná data velmi jednoduše analyzovat. Tato analýza přitom pomůže žákům ujasnit základní popis kmitavého pohybu.

S kmitavým pohybem se žáci mohou setkat nejen v hodinách fyziky a dalších, většinou odborných předmětů (elektrotechnika, zvuková technika, …), ale také v praxi (tlumiče automobilů a jízdních kol, různé dekorativní kmitající předměty či hračky, …). Proto je nutné, aby dobře pochopili základní fyzikální veličiny, které tento pohyb popisují, a jejich vzájemné souvislosti.

Jednoduchý experiment lze provést s pružinou a tělesem, které na ni zavěsíme a rozkmitáme. Okamžitou výchylku kmitajícího tělesa lze proměřit pomocí dataloggeru a čidla polohy firmy Vernier, které jsou na českém trhu dostupné a s nimiž se velmi jednoduše pracuje.

Vlastní popis experimentu a jeho vyhodnocení je uvedeno v připojeném souboru ve formátu PDF. Při psaní článku byly totiž využity matematické vztahy a jejich číslování a tyto prvky textu by ve formátu webové stránky nezůstaly v takové podobě, v jaké byly napsány.

Literatura a použité zdroje

[1] – Firma Vernier v České republice. [cit. 2012-01-20]. Dostupný z WWW: [http://www.vernier.cz/].
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
429.69 kB
PDF
Netlumené kmitání tělesa zavěšeného na pružině

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jaroslav Reichl
Komentář recenzenta
Velmi efektivní spojení fyzikálního experimentu s digitálními technologiemi.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

pružina, těleso vhodné hmotnosti, datalogger a čidlo polohy firmy Vernier, program LoggerPro (resp. LoggerLite)