Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Zlatý fond her IV. - Facebůčci, Hadi z ráje a Hajaja
Odborný článek

Zlatý fond her IV. - Facebůčci, Hadi z ráje a Hajaja

22. 4. 2014 Gymnaziální vzdělávání
Autor
kolektiv autorů

Anotace

Článek popisuje tři hry z knihy Zlatý fond her, které jsou zaměřeny na formování osobnosti, utváření týmových vazeb a zvyšování efektivity týmů. Kniha je již čtvrtým dílem úspěšné série, která se zabývá zážitkovou pedagogikou (Prázdninová škola Lipnice), kniha je určena instrukturům zážitkových a teambuildingových kurzů, pedagogům a vedoucím volnočasových aktivit pro mládež a dospělé.

FACEBŮČCI

Barbora Černíková, Nikola Frollová, kurz Loading 2011

Cíl

Vtipné sdílení prvního dojmu o ostatních. Zamyšlení se nad tím, jak  si tvoříme první dojmy o druhých a také čím my sami přispíváme k tomu, aby si ostatní udělali první dojem o nás.

Charakteristika

Seznamovací hra inspirovaná sociální sítí Facebook.

Fyzická zátěž: 1–2
Psychická zátěž: 1
Čas na přípravu: 1 hod.
Čas na hru: 1 hod.
Instr. na přípravu: 2
Instr. na hru: 3
Počet hráčů: 10 –30
Věková kategorie: 12+
Denní doba: libovolná
Roční období: libovolné
Prostředí: libovolné
Materiál: profilové fotografie hráčů, lepidlo, tužky, psací podložky s provázkem pro pověšení, vytištěné prázdné FB profily, lana, hudba

Libreto

V roce 2050 vědci nadšeně informují o nových formách života, které pracovně nazývají „facebůčci“. Jsou to malí, modří, vypasení živočichové, zhmotnění ve virtuálním světě. Jsou extrémně vhodní k přenosu informací, a tak už se může upustit od používání poštovních holubů i České pošty. Obojí bývalo dosti nepřesné a hlavně pomalé. Facebůčci jsou přátelští živočichové, kteří žijí v tlupách, dávají si žádosti o přátelství, tyto žádosti následně potvrzují. Jejich hlavní zálibou je otevřeně a pravdivě psát ostatním na „zeď“, co si o nich myslí. Na první pohled se umí bezvadně odhadnout, aniž by si cokoli museli říkat (ani vlastně mluvit neumí). Uživatelů, facebůčků, neustále přibývá. V současné době jich bylo zaznamenáno přes několik milionů v různých zemích.

Realizace hry

Hráči si na záda za krk pověsí desky se svým prázdným facebookovým profilem a nalepenou fotkou. V profilu má každý předtištěných cca 20–25 kolonek typu nejoblíbenější film, hudba, jídlo, zvíře, životní motto, hobby 1, hobby 2 apod. Jsou rozděleni na dvě skupiny, kdy jedna skupina stojí na kratší straně a druhá na té delší. Každý z nich je vyzván, aby si rozmyslel,
jakým tempem a jakým stylem se bude pohybovat.

Facebůčkům trochu „hrabe“, takže je dobré hráče naladit, aby byli ve stylech chůze opravdu bez zábran. Pohybují se ve vymezeném poli tvaru obdélníku stále po jedné linii. Hráč nemůže změnit ani tempo ani styl chůze, dokud na někoho nenarazí. Pakliže se s někým srazí, vyplní druhému do profilu jednu informaci podle vlastního výběru. Následně si vymění směry a mohou změnit tempo a styl chůze. Jakmile má hráč vyplněný celý profil, může vystoupit z herního pole.

Hra končí v okamžiku, kdy všichni hráči mají vyplněné své profily. Po této části hry následuje setkání ve skupině, kdy si hráči mají čas přečíst, co o nich ostatní napsali. Po přečtení sdělí, jaká informace o nich byla pro ně nejzajímavější, nejpřekvapivější, co se trefilo a co bylo úplně mimo, a poté věci uvádějí na pravou míru.

Metodické poznámky

Program je dobré zařadit na začátku kurzu, aby se dalo ještě dobře pracovat s prvním dojmem, aby hráči nebyli už ovlivněni tím, co společně zažili a jak se poznali.

Instruktoři se mohou také začlenit do hry a být další „facebůčci“.

Diskuse se může protáhnout, mnohdy je velmi zábavná. Je dobré zadat konkrétní úkoly, např. vyberte, co na vás sedí, vyberte každý 3 úplně netrefené kolonky apod. Je potřeba si stanovit čas a povídání moderovat, aby se všichni dobře slyšeli a právě tím reálně poznávali.

Přílohy

Plánek herního pole
Ukázka linií chůze jednotlivých facebůčků a také změny směru po srážce a výměně informací.


Plánek herního pole v barevném provedení a prázdný profil pro facebůčky je také ke stažení na www.psl.cz/zfh-poklady.

HADI Z RÁJE

Olajda Prokešová, Láa Habásko, Radka Zounková, Dita Podhadská, kurz Interes 2012

Cíl

Trénink efektivní práce s časem. Úvaha o tom, které věci nás brzdí v naší cestě za cílem a které nám naopak pomáhají.

Charakteristika

Pohybová hra. Hráči postupně absolvují 3 × 7 stanovišť, na kterých se musí rozhodnout, zda obětují energii vyjádřenou barevnými korálky a pokusí se za to získat nějaký bonus.

Fyzická zátěž: 3
Psychická zátěž: 2
Čas na přípravu: 1 hod.
Čas na hru: 2,5 hod.
Instr. na přípravu: 1
Instr. na hru: 5
Počet hráčů: 5–30
Věková kategorie: 16+
Denní doba: za světla (optimálně brzy ráno)
Roční období: libovolné
Prostředí: prostor v okolí střediska (nejlépe členitý terén, les, louka)
Materiál: šestistěnné kostky (8 ks), misky (8 ks), zalaminované instrukce a cedulka MASÁŽ, dobroty na tácku, výběr novin a časopisů, káva, čaj, limonáda, notebook s mobilním připojením

Libreto

V životě se často setkáváme se situacemi, kdy se musíme rozhodnout. Představte si, že stojíte před náročným úkolem (např. napsání diplomové práce). Soustředíte se na práci a vtom vám zavolá kamarád, že se s vámi potřebuje sejít. Zvažujete. Znamená to, že přijdete o několik hodin, které by se vám tolik hodily na práci a vrátíte se domů unaveni z kamarádova povídání? Nebo vám naopak rozhovor s kamarádem dodá další chuť do práce a přinese příjemné odreagování? Co nám dodává energii a co nás zdržuje?

Realizace hry

Hráči jsou soustředěni v místnosti, kde dostanou následující zadání: Vaším úkolem je absolvovat v co nejrychlejším čase cestu za svým cílem. Ta vaše začíná určitý den v týdnu a trvá tři týdny. Dny v týdnu jsou symbolizovány stanovišti s pojmenováním podle dnů v týdnu a jsou rozmístěny v kruhu, jehož středem je místo, kde se právě nacházíte.

Příklad: Začíná-li vaše cesta v pondělí, běžíte jako první na pondělí, pak na úterý, a tak dále až do neděle, odtamtud vyrazíte znovu na pondělí a tak pořád dokola, dokud každé ze stanovišť nenavštívíte třikrát. Znamená to, že vaše poslední stanoviště bude neděle. Poté se vracíte zpět na základnu.

Každý den vás čeká nějaká událost, která vám může dodat energii nebo vám ji naopak ubrat. Je potřeba si uvědomit, které činnosti vám při cestě za cílem energii vezmou a které vám zase energii dodají. Řádně se proto rozhodněte, jak se svou energií naložíte a kolik vám jí zbude.

V případě, že vám dochází energie, můžete si zajít na masáž, kde získáte 5 energií. Na masáž lze chodit opakovaně, jen mezi jednotlivými návštěvami musí uběhnout alespoň 3 dny, tzn. když půjdete na masáž po pondělí, další návštěvu můžete vykonat nejdříve po čtvrtku.

Energie je symbolizována korálky, kterých každý z vás jich teď hned obdrží 21.

Hráči pak vyrážejí na trať a postupně absolvují níže uvedená stanoviště:

PONDĚLÍ:

  • Na místě je instruktor s dobrotami a hrací kostkou.
  • Nabízí hráčům za 1 energii dobrotu, pokud si ji hráč vezme, hodí si kostkou: 1, 2 – po dobrotě vás bolí žaludek, smůla, přišli jste o svou energii; 3, 4 – nic moc, získáváte zpět 1 energii; 5, 6 – dobrota vám dodala  energii, získáváte 2 energie.

ÚTERÝ:

  • Na místě je nádobka na korálky a hrací kostka.
  • Na cedulce je napsáno: Hoď si kostkou a podívej se na výsledek: 1, 2 – při cestě za tvým cílem se ti rozbilo auto a přicházíš o 3 energie; 3 – při cestě za tvým cílem se ti rozbilo kolo a přicházíš o 2 energie; 4 – při cestě za tvým cílem sis půjčil kolo a získáváš 2 energie; 5, 6 – při cestě za tvým cílem se ti podařilo chytit autobus a získáváš 3 energie.

STŘEDA:

  • Na místě je instruktor s novinami a časopisy.
  • Slibuje zapůjčení tiskovin na 2 minuty za 1 energii. Pokud to hráč využije, hodí si kostkou 1–4 – čtení vás sice příjemně rozptýlilo, ale teď hurá do práce, nezískáváte zpět žádnou energii; 5–6 – dozvěděli jste se zajímavou informaci, která vám pomůže v cestě za problémem, získáváte 2 energie.

ČTVRTEK:

  • Na místě je instruktor s dobrým pitím (čaj, limonáda) a hrací kostkou.
  • Za 1 energii nabízí hráčům dobré pití dle volby, pokud si ho hráč vezme, hodí si kostkou: 1, 2 – po pití se vám chce na záchod, což vám získanou energii sebere, smůla, přišli jste o svou energii; 3, 4 – nic moc, získáváte zpět 1 energii; 5, 6 – nápoj vám dodal energii, získáváte 2 energie.

PÁTEK:

  • Na místě je nádobka na korálky a hrací kostka.
  • Na cedulce je napsáno: Hoď si kostkou a podívej se na výsledek: 1, 2 – při cestě za svým cílem spolupracuješ s hlupáky a přicházíš o 4 energie; 3, 4 – při cestě za svým cílem přicházíš o důležitá data a přicházíš o 2 energie; 5, 6 – při cestě za svým cílem ti pomůže kamarád a získáváš 2 energie.

SOBOTA:

  • Na místě je instruktor s mobilem a notebookem.
  • Za 2 energie nabízí hráčům možnost mrknout se na web či mobil, pokud hráč přijme, hodí si kostkou: 1–5 – váš čas strávený u PC či telefonu byl prokrastinací (odkládáním důležitých úkolů), takže nezískáváte nic; 6 – díky zajímavému e-mailu či SMS jste si ušetřili práci, získáváte 3 energie.

NEDĚLE:

  • Na místě je instruktor s hrací kostkou.
  • Nabízí hráčům, že je obejme a pohladí, pokud investují 2 energie. Hráč si hodí kostkou: 1–3 – objetí ti dodalo 3 energie; 4–6 – při objetí se kamarád rozplakal a vy ho musíte uklidnit, vložená energie se vám nevrátí.

Když hráči skončí svou třítýdenní cestu za svým cílem, postupně se vracejí na základnu.

Metodické poznámky

Následnou reflexi lze zaměřit na plánování a práci s energií, odolávání „lákadel“ a na to, co nám bere čas a kde naopak energii čerpáme.

HAJAJA

Hanka Mikešová, Ivo Farský, Adaptační kurz pro žáky ZŠ 2008

Cíl

Rozvoj fantazie, kreativity, neverbální komunikace.

Charakteristika

Hra určená pro týmy, které ve vymezeném čase mají za úkol poznat podle kresby co nejvíce pohádek (názvů filmů, titulů knih).

Fyzická zátěž: 2
Psychická zátěž: 1
Čas na přípravu: 15 min.
Čas na hru: 70 min. (15 min. pravidla, 55 min. vlastní hra)
Instr. na přípravu: 1
Instr. na hru: 3
Počet hráčů: 20
Věková kategorie: 10+
Denní doba: nejlépe v podvečer
Roční období: libovolné
Prostředí: uvnitř i venku
Materiál: názvy pohádek, flipové či balicí papíry, fixy, pastelky, CD s pohádkovými melodiemi, přehrávač

Realizace hry

Hráči jsou rozděleni do týmů, které mají svá depa, kde je k dispozici papír (flipový či balicí) a psací potřeby (nejlépe fixy). Na stanovišti A je instruktor, který má k dispozici lístky s názvy pohádek.

Na daný pokyn vyběhne z každého týmu vždy jeden hráč do stanoviště A, kde si vylosuje název pohádky. Lístek si přečte, zanechá jej na stanovišti A a běží zpět do svého depa. Tady pomocí jeho kresby musí členové týmu uhodnout přesný název pohádky. Hráč, který kreslí, nesmí mluvit, pomáhat si pantomimou ani ve své kresbě používat písmena a čísla. Jakmile skupina pohádku uhodne, běží další hráč skupiny pro nový název. V místě A zároveň oznámí instruktorovi, o jaký název pohádky v minulém kole šlo. Je-li to dobře, může si vytáhnout nový lístek. Pokud hráč pohádku nezná, může si vytáhnout jiný lístek a původní lístek instruktor vrátí zpět mezi ostatní, na které ještě dojde.

Hra končí vypršením časového limitu či uhádnutím všech titulů.

Metodické poznámky

Jeden až dva instruktoři se pohybují mezi hráči a kontrolují dodržování pravidel, např. mlčení toho, kdo kreslí atd.

Počet možností odmítnout pohádku a vrátit ji zpět do osudí lze omezit.

Jednotlivé týmy mohou soupeřit mezi sebou. Co uhodnutý název, to bod. Hru ale může hrát i celá skupina – rozdělená na týmy – proti času. V limitu 55 minut má např. uhodnout 99 titulů atd.


Materiál byl poskytnut zdarma nakladatelstvím Portál z publikace Zlatý fond her IV.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
kolektiv autorů

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • aktivně spolupracuje při stanovování a dosahování společných cílů
  • Gymnázium
  • Kompetence sociální a personální
  • přispívá k vytváření a udržování hodnotných mezilidských vztahů založených na vzájemné úctě, toleranci a empatii
  • Gymnázium
  • Kompetence k řešení problémů
  • je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran

Průřezová témata:

  • Gymnaziální vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Spolupráce a soutěž

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě, Vycházka do přírodního prostředí

Nutné pomůcky:

viz článek

Vazby na materiály do výuky: