Příspěvek vznikl v rámci projektů pořádaných o.s. Aisis.
Demonstrační pokus ve fyzice - dva žáci si zatelefonují, signál se běžně bez problémů šíří prostředím. Prezentují ostatním žákům problém, kam schovat (uložit) jeden ze zapnutých mobilů tak, aby nepřijal signál. Mohou reagovat na návrhy spolužáků, nebo sami uložit mobil do předem připravených krabic s víkem - dřevěné, plastové, plechové, a pokusí se prozvonit. Zjistí, že v uzavřené plechové krabici (např. plechovka od barvy) se signál nepřijme (Faradayova klec). Tím demonstrují schopnost různých materiálů propustit elektromagnetické záření (900/1800 MHz), nebo možnost snížení intenzity signálu v komplexu železobetonových staveb či nedostupnost signálu např. v metru atd. Místo plechovky možno pečlivě zabalit mobil do staniolu, alobalu. Žáci by mohli i kouzlit, kdyby si připravili napohled stejné krabice, jednu plechovou, druhou papírovou.
Doporučuji vše předem vyzkoušet.
Přínos
Vlastní aktivita žáků v hodině, jeden z mála pokusů na ZŠ ze sdělovací techniky.
Úloha mobilního telefonu v aktivitě
Mobil jako vysílač a přijímač elektromagnetického záření, pomůcka k demonstraci šíření záření.
Další aplikace ve fyzice
Aplikace v dalších předmětech
Matematika
Využití matematických her, např. Total - na displeji se zobrazí čtyři čísla, páté číslo jako výsledek; máme zapsat matematické operace, které povedou k výsledku - rychlé zadávání příkladů žákům při procvičování (zjistit dopředu, jaké hry mají žáci na mobilech).
Informatika
Využití mobilu při výkladu Internetu a Outlooku.
Zasílání emailu z mobilu, možnost výzkumu doby přenosu zprávy z mobilu do schránky v různých sítích, v různých časech, na různé servery.
Stupeň vzdělávání a období vzdělávání | 2. stupeň |
Rozvíjené klíčové kompetence | Kompetence k učení – samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti Kompetence k řešení problémů – samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy/ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů. |
Organizace řízení učební činnosti | skupinová |
Organizace prostorová | školní třída |
Organizace časová | do 45 minut |
Vyučovací metoda | aktivizující – heuristická |
Nutné pomůcky a prostředky | mobilní telefon, různé krabice (např. dřevěná, plastová, plechová) |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025