Zajímavé a netradiční nápady na hry můžeme využít i ve výuce geometrie na 1. stupni. Každá hra je již připravena tak, že ji stačí pouze stáhnout a vytisknout. Vše je doplněno o podrobné popisy činností. Hry jsou přibližně seřazeny podle obtížnosti.
Kouzelný čtverec (1 list)
Hrátky s barevnými čtverečky. Žáci mohou skládat různé vzory, tvary atd. Podrobnější popis jednoho z možných úkolů přímo v materiálu.
Obsazování domečků (2 listy)
Pomůcky: 3 hrací kostky a hrací kameny (figurky) různých barev. Hráči hází kostkami a obsazují domečky, které na sobě mají číslo, jež odpovídá součtu těch, které hodili na kostkách. Podrobnější popis uvnitř.
Pexeso - včelky (2 listy)
Po rozstříhání čtvercových kartiček (na polovině z nich jsou klasická čísla a na druhé různé počty včeliček) hrajeme klasické pexeso.
Hledání pokladu (3 listy)
Stolní hra s plánkem rozvíjející orientace na ploše pro 2 - 4 hráče. Pomůcky: kostka a figurky. Detailní popis pravidel uvnitř.
S figurkou po síti (2 listy)
Každý před sebe dostane herní plán formátu A4 obsahující čtvercovou síť. Od startovního políčka se pak hráč pohybuje dle pokynů učitele (nahoru, doleva…). Podrobnější pokyny naleznete na druhém listu.
Geometrické domino (2 listy)
S vystříhanými kartičkami se hraje domino podle klasických pravidel. Žáci si zopakují geometrické pojmy bod, přímka, čtverec, válec, šestiúhelník a další.
Hry s trojúhelníky (1 list)
Popisy 3 her, které lze na základě využití trojúhelníků hrát pouze s papírem a tužkou s žáky na 1. stupni.
Geometrické pexeso (3 listy)
Na každém z listů naleznete 24 čtvercových kartiček, na kterých jsou vyobrazeny v černobílém provedení geometrické tvary (nutnost rozlišovat vnitřní barvu i pozadí). Ty pak lze využít buď jako klasické pexeso nebo na různé další aktivity (rozdělování podle různých kritérií, někdo z žáků pomalu přesně popisuje jednu z vyložených karet a ostatní musí co nejdříve uhodnout, která to je atd.).
Tangramy (2 listy)
Podle čar (velkého nebo malého obrazce) se vystříhají různé geometrické tvary, které dohromady tvoří čtverec. Žáci mohou pak skládat právě tento čtverec nebo další obrázky podle mnoha přiložených vzorů, příp. mohou vymýšlet své vlastní. Zajímavé je též doplnění tvorby barvami. Při skládání musí být dodržována dvě základní pravidla:
1) do obrázku musí být využity všechny dílky
2) strany jednotlivých částí se musí dotýkat (ale ne překrývat!)
Tangramy lze také skládat přímo online na internetu, některé z mnoha možností naleznete např. zde:
www.bosounohou.cz/tangram
www.tangram.i-p.com
www.gieson.com/Library/projects/games/matter
nlvm.usu.edu/en/nav/frames_asid_268_g_1_t_3.html
www.sciagi.sarnet.pl
Bingo (1 list)
Zde naleznete předlohy ke hře bingo. Žáci dostanou po jedné kartičce se čtvercem 3 x 3 a na výběr např. 15 termínů z právě probírané látky. Každý si jich vybere devět a do jednotlivých políček na kartičce si je napíše nebo nakreslí (v geometrii je jistě vhodnější kreslení). Učitel pak postupně říká termíny z nabídky. Kdo má název na svém listu, škrtne si ho. Vítězí buď žák, který má všechna políčka škrtnutá, nebo se mu podaří proškrtat některou řadu z řádků, sloupců či úhlopříček (pravidla domluvíme předem).
Informační zdroje:
www.4teachers.de
www.blume-programm.de/ab/boerse
www.klassenarbeitenboerse.de
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích:
Národní pedagogický institut České republiky © 2025