Odborné články Speciální vzdělávání Prevence specifických poruch učení
Odborný článek

Prevence specifických poruch učení

1. 2. 2007
Speciální vzdělávání
Autor
Zdeňka Michalová

Anotace

Text se zabývá zjišťováním a způsoby reedukace SPU v předškolním, ale také základním vzdělávání. Jednotlivé metody reedukace SPU lze využít jak v přípravných třídách, tak i v úvodních ročnících 1. stupně. Lze z něj čerpat inspiraci jak pro individuální práci s dítětem v předškolním zařízení, v 1. a 2. ročníku základní školy, tak při cíleně zaměřeném kontaktu doma. To vše obzvlášť při akcentu podpory směřující k pozdější schopnosti komunikovat v cizím jazyce. S ohledem na budoucí potřebu cizojazyčné komunikace dítěte se SPU se jeví jako nezastupitelná a nenahraditelná cílená a strukturovaná spolupráce mezi dítětem se SPU, rodiči (rodinou) dítěte a učitelem, (speciálním pedagogem).

1. ÚVOD

Problematika specifických poruch učení není v dnešní době neznámým pojmem. Stále častěji se setkáváme s dětmi, které mají obtíže ve čtení, v psaní, v pravopise, ale i v počítání. Dostanou-li se na odborné vyšetření, například do pedagogicko-psychologické poradny, ony problémy získají většinou konkrétní rozměr v podobě diagnózy dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie.

Rodiče jsou často tímto zjištěním zaskočeni a potřebují získat informace, odborné konzultace i důležitý nadhled nad celou situací tak, aby byli schopni svému dítěti nejen účelně pomáhat, ale i náležitě ho podporovat.

Ona zmiňovaná podpora spočívá mimo jiné i v pomoci se zvládnutím cizího jazyka. Bez něj se v dnešní době naše děti skutečně neobejdou, dyslektiky nevyjímaje. Potřeba a pozdější schopnost komunikovat v cizím jazyce úzce souvisí mimo jiné i se vstupem naší republiky do Evropské unie.

A právě u dětí se specifickou poruchou učení je třeba si uvědomit veškerá specifika, která s osvojením cizího jazyka souvisejí a která je možno zvládnout pouze za úzké spolupráce dítěte, rodičů a učitele.

Klademe si otázky:

  1. Co lze udělat již v předškolním věku, aby osvojení jazyka pro děti s poruchami učení bylo alespoň relativně zvládnutelnější?
  2. Která skupina dětí se SPU problémy se zvládnutím cizího jazyka skutečně má?
  3. U kterých dětí s dyslexií osvojení cizího jazyka výrazným problémem není?
  4. Jaké hry pomáhají k rozvíjení jazykových dovedností?
  5. Do jaké míry a jakými metodami lze s dětmi v rámci přípravy na výuku a výuky samotné pracovat?

O hledání a nalézání cest při hledání odpovědí pojednává následující text.

2. CO JSOU SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ

Volně řečeno, jedná se o takovou skupinu obtíží, které se projevují při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání, matematiky. Veškeré tyto obtíže mají individuální charakter a vznikají na podkladě takzvaných dysfunkcí centrální nervové soustavy.

Z hlediska vývoje ona dysfunkce označuje funkci neúplně vyvinutou, to znamená, že v níže uvedených pojmech znamená předpona dys- nedostatečný, nesprávný vývoj dovednosti. Druhá část názvu je přejata z řeckého označení té dovednosti, která je postižena.

Níže uvedené poruchy jsou těmi, které se úzce promítají i do případně dalších obtíží při osvojování cizího jazyka.

DYSLEXIE - snížená schopnost naučit se číst běžnými vyučovacími metodami (přiměřenými rozumové úrovni), typické jsou obtíže v rychlosti, správnosti, porozumění čtení.

Specifické chyby při čtení:

  • snížená schopnost spojovat psanou a zvukovou podobu hlásek;
  • nedostatek schopnosti diferencovat optické obrazy; obtížné rozeznáváni tvarů, záměna podobných písmen, tf, se, zrcadlově podobné útvary, pbd;
  • záměna zvukově blízkých hlásek, znělosti, nerozlišení měkké - tvrdé slabiky, di - dy, nerozlišování sykavek;
  • nedodržení pořadí, nedostatečná schopnost pravolevé orientace, inverze, sen - nes;
  • nedostatečná analyticko - syntetická schopnost, obtíže při spojováni písmen do slabik, slov;
  • vynecháváni písmen, slabik, částí slov, problém číst skupiny souhlásek;
  • nedodržení délek, vynechání interpunkce;
  • dvojí čtení;
  • nejistota, těžkopádnost;
  • domýšlení - kompenzace - umí text zpaměti, orientuje se podle klíčových slov;
  • neporozumění, čtení bez porozumění.

DYSORTOGRAFIE - specifická porucha pravopisu (týká se jen určitých jevů, ne celkové schopnosti zvládnout gramatiku).

Příklady specifických chyb:

  • záměna tvarově podobných písmen (tiskacích, psacích...);
  • záměna zvukově blízkých hlásek, znělosti;
  • nerozlišování sykavek;
  • nerozlišování měkkých - tvrdých slabik di,ti, ni, dy, ty, ny;
  • chyby ve zvukových celcích - přehazování, vynecháváni, přidávání písmen, slabik;
  • nedodržení délek samohlásek, vynecháni interpunkce;
  • problémy ve slabikách se slabikotvornými r, l;
  • špatné rozlišování konce slova, věty;
  • umí gramatickou poučku ústně, neumí ji použít v písemné podobě.

DYSGRAFIE - specifická porucha grafické stránky projevu, neschopnost napodobit a zapamatovat si tvar písmen.

Příklady specifických chyb při psaní:

  • obtížné zapamatování tvarů písmen;
  • nestejná velikost písmen. nedodržování linie;
  • přepisování, obtížné spojování;
  • záměna tvarově podobných písmen (tiskacích, psacích...).

DYSMÚZIE - snížený smysl pro hudbu, neschopnost zapamatovat si, vybavit, reprodukovat melodii a rytmus.

3. PODPORA JAZYKOVÉHO A MYŠLENKOVÉHO ROZVOJE DÍTĚTE V PŘEDŠKOLNÍM VĚKU

Pro rozvoj řeči mohou rodiče a učitelky v mateřských školách vykonat skutečně mnoho.

Vyjadřování

Musíme poskytnout dítěti co nejvíce možností k souvislému vyprávění o pozorování, o zážitcích, o jeho úvahách. Již od útlého věku je třeba dbát na to, abychom s dětmi mluvili zřetelně, pomalu, v krátkých, ale úplných větách.

Výslovnost

Je důležité mít na paměti, že se dítě učí správné výslovnosti napodobováním řeči lidí, se kterými je v neustálém kontaktu. Vývoj jeho výslovnosti probíhá pozvolna. Zhruba v pěti letech by dítě mělo umět vyslovovat správně všechny hlásky a mluvit ve větách.

Slovní zásoba

Jedná se o důležitou oblast pro úspěšný začátek dítěte ve škole. Slovní zásobu dítěte rozvíjíme zcela přirozeně tím, že s ním při různých denních příležitostech cíleně komunikujeme. Hovoříme s ním na společné vycházce, při nákupu v obchodě, rozprávíme nad obrázkovou knížkou, encyklopedií. Prohlížíme s dítětem společně časopisy přiměřené jeho věku, které ho budou podněcovat k vyprávění.

Povzbuzujeme dítě k otázkám, jsme rádi, když se s námi dělí o své postřehy a pozorování. Tím přispíváme i k aktivnímu rozvoji jeho myšlení, které je v tomto období silně spjato s konkrétními představami. Proto je důležité, aby dítě v daném období skutečně získalo co nejvíce konkrétních a správných představ o věcech a jevech v nejbližším okolí.

Nemá-li dítě v předškolním věku dostatek příležitostí k získávání nových zkušeností a zážitků, opožďuje se i jeho vývoj řeči a myšlení. Pro vývoj řeči potřebuje dítě aktivní kontakt nejen s dětmi, ale i s dospělými.

4. NÁMĚTY PRO PRÁCI U DĚTÍ SE SPECIFICKÝMI VÝVOJOVÝMI PORUCHAMI UČENÍ (SPU)

4.1 Specifické obtíže u dětí s vývojovými poruchami učení či u dětí s projevy těchto poruch:
4.1.1. Oblast zrakového vnímání
  • diferenciační schopnosti (útvar, jemné rozdíly)
  • přesnost a rychlost zpracování
  • zraková paměť
  • zraková analýza a syntéza
  • oční pohyby
4.1.2. Oblast sluchového vnímání
  • sluchová analýza a syntéza
  • sluchová diferenciace - tzv. fonematický sluch
  • reprodukce rytmických struktur - tzv. audiomotorická koordinace
  • rozpoznávání délek
  • sluchová paměť
4.1.3. Časoprostorová orientace
  • orientace v prostoru
  • orientace pravolevá (rozlišování pojmů pravá, levá, vpravo, vlevo)
  • orientace v čase (pojmy, užití, organizace)
4.1.4. Oblast řeči
  • výslovnost
  • artikulační neobratnost
  • specifická asimililace sykavek
4.1.5. Oblast jemné motoriky
  • motorika mluvidel
  • jemná motorika rukou
  • vizuální motorická koordinace (spolupráce oko-ruka)
  • koordinace pohybů

5. PŘÍPRAVNÉ OBDOBÍ REEDUKACE SPU

Jedná se o první fázi nápravné péče, specifické obtíže odstraňujeme individuálně, a to podle typu a rozsahu, resp. hloubky poruchy.

5.1. Zrakové vnímání
5.1.1. Rozpoznávání jemných rozdílů - diferenciační schopnosti
  • v řadě stejných prvků označit jeden odlišný
  • v řadě různých prvků označit ten, který je vůči ostatním vzhůru nohama
  • v řadě prvků označit prvek zrcadlově obrácený
  • v řadě různých prvků označit dva stejné
  • v souboru dvojice najít takové, kde dva prvky nejsou stejné
  • ve skupině prvků vyhledat podle vzoru příslušný prvek
5.1.2. Analýza a syntéza tvarů
  • skládání rozstříhaných obrázků
  • dokreslování obrázků
  • překreslování určitého vzoru zakresleného v síti
  • vybrat z množství jevů podstatné věci
5.1.3. Odstraňování záměn podobných tvarů písmen
  • obtahování předepsaných tvarů (tiskacích i psacích) na hrubém povrchu prstem (jemný smirkový papír)
  • psaní tvarů písmen (tiskacích i psacích) na hrubém povrchu prstem (tácek s rýží, krupicí, pískem)
  • obtahování tvarů písmen (tiskacích i psacích) psacím náčiním na velké ploše
  • modelování tvarů písmen
  • doplňování písmen v textu
  • domýšlení nedokončených písmen
  • odhadování písmen psaných dítěti do dlaně, na záda, na hřbet ruky (bez zrakové opory)
  • vyhledávání, zaškrtávání inkriminovaných písmen v textu
  • rychlý a přesný postřeh písmen
  • fixace písmen pomocí obrázkové abecedy (nejlépe s citovým nábojem)
5.1.4. Procvičování rychlého postřehu písmene, slabiky, slova
  • rychlost zpracování, využití okénka
  • cvičení na rozšiřování zrakového rozpětí
5.1.5. Procvičování zrakové paměti
  • zapamatovat si exponovaný obrázek, nakreslit jej, popsat
  • postupně zkracovat časový limit exponování
  • překreslit sérii krátce exponovaných obrázků, věcí
  • pokračovat v započatém systému řazení prvků, střídání geometrických tvarů (např. korálky)
  • Kimova hra
5.1.6. Cvičení očních pohybů
  • řazení prvků - dokreslování, vybarvování
  • čtení se zatrháváním slabik pomocí obloučků (tzv. hnízdečkování)
  • čtení s ukazovátkem
  • čtení s okénkem (postupné odkrývání nebo zakrývání textu)
  • čtení se záložkou nebo pomocí prstu (ukazování po řádku, nikoliv pod řádkem)
5.1.7. Vnímání figury a pozadí
  • z bohaté sítě vybrat a obtáhnout určitý obrázek (skrytý obrázek, kočka hledá myš apod.)
5.1.8. Využití her
  • Loto, Pexeso, Puzzle a podobné skládanky, mozaiky aj.
5.2. Sluchové vnímání
5.2.1. Procvičování poznávání slabik ve slově
  • vytleskávání, určování pořadí slabik, zvedání ruky či poskok na vyslovení předem určené slabiky v řadě jiných apod.
5.2.2. Schopnost sluchové analýzy a syntézy
  • sluchové hádanky, začínáme od slabik, v případě výrazných obtíží si nejprve pomáháme zrakovou oporou - výrazná výslovnost, dítě sleduje naše rty, opakuje, skládá z trojrozměrných písmen (např. stavebnice ABC), pak teprve postupně přecházíme pouze na sluchovou cestu.
5.2.3. Sluchové rozlišování hlásek zvukově podobných, jejich správná výslovnost
  • v případě výrazných obtíží si nejprve vypomáháme výraznou výslovností před zrcadlem
5.2.4. Diferenciační schopnosti - postihování jemných rozdílů
  • slabiky: ba-da, pa-da, sa-ža
  • slova: bum-dum, šek-žek
  • měkčení: dým-dím, tik-tyk
5.2.5. Nácvik rytmické reprodukce
  • využití bzučáku, Orffovy nástroje, písničky, básničky (říkanky)
5.2.6. Cvičení akustické pozornosti
  • slyšíš budík, hlas, zvuk, hry - Tichá pošta, Na papouška
  • udělej krok, když uslyšíš domluvené slovo
  • hra "Amálka má ráda mléko"
  • poslech četby rušený zvuky z okolí (využití magnetofonu)
  • poslech správného čtení
  • pauzy, intonace
5.3. Časoprostorová orientace
5.3.1. Orientace v prostoru
  • nacvičování základních pojmů (nahoře, dole, uprostřed, před, za, hned před, hned za, mezi, pod, vedle, u)
  • pomocí výše uvedených předložek vést dítě k popisu polohy objektů vzhledem k vlastní osobě
  • určování vzájemné polohy dvou různých objektů (např. Pod stolem je židlička)
  • rozhodovat o vzájemné poloze dvou objektů (Je - není něco v tašce)
  • situování objektů - kde předmět leží - např. ve třídě
  • manipulace s různými předměty podle místa určení
  • zakreslování jednoduchých obrázků podle diktátu (zakresli na výkres do pravého rohu nahoru míček)
5.3.2. Orientace v čase
  • pořadí hlásek ve slově, sluchem urči první, poslední
  • užití pojmů: dnes, zítra, hned, jindy, pozítří
  • orientace v týdnu, měsících, ročních obdobích
  • znalost relativního trvání časových úseků (co je delší - jeden týden nebo sedm dní)
  • sled událostí - vypravování, řazení děje
5.3.3. Pravolevá orientace
  • orientace na tělesném schématu
  • orientace v ploše (napravo, nalevo)
  • orientace v prostoru
  • orientace na těle druhé osoby
  • orientace vzhledem k jiným objektům
5.4. Oblast řeči
5.4.1. Kontrola a úprava vad výslovnosti
5.4.2. Cvičení artikulační obratnosti
  • vyslovuj t,d,n - zrychluj
  • vyslovuj baba, baba - zrychluj
  • mn, mn, mi, ni, mi, ni
  • čertík: bl, bl, bl
  • zpěv: dli dli dli
  • míč: kutullulu
  • auto: tydýt, tydýt
  • procvičování výslovnosti: obtížná slova, zvl. složeniny (lokomotiva, nejnepříjemnější)
  • procvičování výslovnosti slov i slovních spojení, vět
5.4.3. Dechová cvičení
  • cvičení melodie hlasu při čtení věty oznamovací, tázací, rozkazovací
  • cvičení jedním dechem
  • je, jo, jeje, to je moje, to je tvoje
  • Je, je, je, je, co se děje tam na vršku u Matěje?
  • zkusit opakovat i několikrát na jedno nadechnutí
  • řekni co nejvíce slov jedním dechem
5.4.4. Odstraňování specifické asimilace sykavek
  • správná výslovnost sykavek
  • slova, kde leží vedle sebe hlásky akusticky blízké (švestky, sušenka, žížala, cvrčci, šašci, suší; věty: Na stromě visí suché švestky)
5.4.5. Využití říkadel, rozpočitadel, pomalý přednes básniček, vytleskávání rytmu řeči, vytleskávání rytmu podle vzoru
5.5. Oblast jemné motoriky
5.5.1. Motorika mluvidel - pohyblivost jazyka, gymnastika tváří, rtů, svalstva obličeje - jazykolamy
5.5.2. Procvičení jemné motoriky rukou / modelování, hry, mačkání, navlékání plodů, těstovin, základy šití
5.5.3. Zrakově - motorická koordinace (oko - ruka)
  • spojování dvou obrázků ležících proti sobě (auto - garáž aj.)
  • navlékání korálků, řazení prvků, stavebnice
  • čtení po slabikách a doplňování obloučků
  • čtení s okénkem
5.5.4. Koordinace pohybů
  • pohyb podle předešlého schématu
  • pohyb s hudbou
  • jednoduchá sestava

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zdeňka Michalová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět