Školní zralost I
ŘEČ A KOMUNIKACE
Komunikace s dospělým, výslovnost, slovní zásoba, porozumění instrukci
Učitel vysleduje během setkání a řešení jednotlivých úkolů.
Dítě během setkání zarecituje část básně nebo zazpívá část písně. Kromě řeči učitel také sleduje i sluchovou paměť.
Učitel před dítě rozloží karty s obrázky, dvě karty spolu vždy souvisí – tvoří významovou dvojici. Dítě tvoří dvojice a popíše, proč spolu souvisí. Např. „lopatka a smetáček“ – „Je to náčiní na úklid. Smetáčkem meteme na lopatku smetí a vyhodíme do koše." Učitel dítěti podle potřeby předvede jednu až dvě vzorové ukázky.
Učitel před dítě rozloží karty s obrázky, na kterých jsou zobrazeny protiklady. Začne větu: „Dědeček je starý x vnouček je ...“ Dítě doplní protiklad. Pokud se mu daří, může protiklady vyhledávat samo. V obtížnější variantě dítě rozlišuje protiklady bez vizuální opory (např. nízký – ..., tmavý – ...).
Pozná a pojmenuje nesmysl na obrázku
Učitel před dítě rozloží karty s obrázky. Na každém obrázku je nějaký nesmysl, který by mělo dítě rozpoznat. Např. „Auto má místo kola čtverec, na jabloni roste modré jablko, letadlo má křídla, stolu chybí noha.“ apod.
Na předloženém obrázku dítě popisuje, co vše vidí. Učitel může dítěti dopomoci větami: „Já vidím ...“ Učitel sleduje, zda si dítě všímá obecných věcí nebo i detailů; tvoření vět, slovní zásoby.
Moje zkušenost: Děti rády popisují pohlednice nebo vlastní např. rodinné fotografie.
Učitel před dítě rozloží karty s obrázky, dítě si vždy jednu vybere – např. kartu s obrázky s ovoce. Obrázky pojmenuje („jablko, hruška, banán“) a hledá jedno společné slovo („ovoce“).
JEMNÁ MOTORIKA
Provlékačka:
Dítě jednou rukou provléká, druhou rukou vyvléká. Učitel sleduje obě ruce.
Zavřená dlaň a dokáže po jednom otevírat prsty
Dítě má zavřenou dlaň, po jednom otevírá prsty. Nejdříve jedna ruka, poté druhá.
Otevřená a dlaň a dokáže ťukat prsty o palec
Dítě má zavřenou dlaň, postupně ťuká prsty o palec. Ruce se vystřídají.
Dlaň leží na lavici, prsty ťukají do desky
Dítě má položenou dlaň na lavici, prsty jedné ruky postupně ťukají do desky. Poté druhá ruka.
Rolička od toaletního papíru – dlaně
Učitel zadává dítěti cca 10–20 úkolů pro horní končetiny. Důležitá je rychlá, pohotová reakce dítěte. Poté zadá několik úkolů, u kterých dítě používá oči – opět jde o rychlou, pohotovou reakci. Je-li dostatek času, lze zařadit ještě aktivity na dolní končetiny, případně aktivity pro uši. Učitel si u jednotlivých aktivit zapisuje, kterou ruku či oko dítě použilo.
HORNÍ KONČETINY
- Bouchnutí do stolu
- Vytahování kapesníčků z krabičky
- Ozvučná dřívka (sledujeme dřívko, které je nahoře)
- Navlékání korálků
- Dítě si sáhne na hlavu
- Ostrouhání pastelky
- Vyndávání pera z penálu
- Vkládání drobných předmětů do lahvičky
- Dítě ukazuje, jak daleko dosáhne
- Dítě staví věž z lega
OČI
Focení
Dítě maketou dětského fotoaparátu (nebo fotoaparát vyrobený z papíru) několikrát „fotí“ maminku, kamarádku, obrázek v rohu apod.
Dalekohled
Dítě se několikrát podívá do krasohledu, makety dalekohledu, papírového dalekohledu.
Doporučená literatura:
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Diagnostika dítěte předškolního věku. Computer Press, Brno 2008. ISBN 978-80-251-1829-0.
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Rozvoj grafomotoriky. Computer press, Brno 2006. ISBN 80-251-0977-1.
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.: Školní zralost. Computer press, Brno 2010. ISBN 978-80-251-4.
- LINC, V.: Tabulky ke čtení. Klett, Praha 2007. ISBN 978-80-86906-85-0.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H.: Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Nakladatelství D+H, Praha 2007. ISBN 978-80-903869-3-8.
- PÁVKOVÁ, B.: Zlomíš si jazýček. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2513-7.
- RAABE, J.: Metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: 1999. Motorické listy pro předškolní vzdělávání, květen 2000. PhDr. Ivana Rádková, CSc. – Hry s prsty (náměty pro rozvoj jemné motoriky)
- SYNEK, F.: Říkáme si s dětmi. Praha: ArchArt, 2004. ISBN 80-86638-04-9.
- STARÁ, E., STARÝ, M.: Žvanda a Melivo. Euromedia Group, Praha 2008. ISBN 978-80-242-3888-3.