Odborné články Předškolní vzdělávání Jak zaznamenat individuální projev dítěte
Odborný článek

Jak zaznamenat individuální projev dítěte

31. 5. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Eva Opravilová

Anotace

V příspěvku je nabídnut námět na "chvilkové" pozorování s vymezeným záměrem a ukázkou způsobu, jak tyto postřehy jednoduše zachytit, popř. zaznamenat. Tento námět není míněn jako přímý vzor k nápodobě, ale především by měl být inspirací pro samostatnou tvořivou práci učitelky.

Zkuste si pravidelně vyčlenit čas na chvilky, v nichž se zaměříte na odhalení toho, co je pro činnost a jednání určitého dítěte typické. Můžeme je nazývat např. poznávací chvilky. Umožní nám lépe dítě v potřebných směrech poznat a následně mu připravit odpovídající vzdělávací nabídku, tj. vhodnou jak po stránce obsahu, tak i metody.

V těchto chvilkách jednotlivým dětem nabídneme různé dílčí didakticky zaměřené hry a činnosti. Pozorování dítěte v těchto situacích by vám mělo pomoci objevit, co je charakteristické pro psychické procesy, které jsou u každého dítěte víceméně stálé a neměnné, a odlišit je od deficitů, které vycházejí z nedostatku vzdělávacích podnětů a příležitostí. Vrozené dispozice musíme respektovat a měli bychom proto velice odpovědně zvažovat, kdy je vhodné je ovlivňovat a měnit. Dítě, kterému je vlastní pomalejší myšlení, může nutkavá pobídka neurotizovat stejně tak jako aktivitou překypující dítě soustavné tlumení. Naproti tomu opoždění z nedostatku podnětů a zkušeností bychom měli co nejdřív a nejúčinněji kompenzovat a ovlivňovat.

V navozené situaci, která vychází z přesně stanovených konkrétních záměrů, získáte spolehlivé údaje a ověříte si předpoklady o individuálních možnostech dítěte. Někdy je užitečné sledovat opakovaně jen jeden znak a prověřovat ho několikrát v obměňovaném zadání, aby se zjistilo, zda dochází k přenosu zkušeností a celkovému posunu. Většinou dokážeme sledovat i více znaků a jejich širší souvislosti.

Tuto metodu uplatníme tehdy, chceme-li se dozvědět například:

  • jak se dovede dítě soustředit a jak dlouho vědomě udrží pozornost;
  • jak dovede využít své předchozí zkušenosti, jak často žádá radu a pomoc;
  • jak nápadité a tvořivé je v přístupu k řešení úkolu;
  • jak pohotově a spolehlivě reaguje na pokyny a pravidla, která by mělo dodržet, nesnaží se je obcházet a šidit;
  • jak rychle a samostatně se dovede pro určité řešení rozhodnout;
  • zda umí předvídat důsledky svého rozhodnutí;
  • jak překonává překážky a snaží se zaujmout postoj k vlastním chybám;
  • zda je důsledné a usiluje i přes obtíže úkol samostatně dokončit;
  • jak snáší neúspěch a nezdar;
  • jak se slovně projevuje a spojuje své vyjádření s tím, co dělá.

Obsah zadání by měl navazovat na třídní vzdělávací program. Většinou se dá promítnout do nabídky nepřeberného množství herních aktivit, materiálů, didaktických listů, které jsou k dispozici anebo které si vytvoříte dle konkrétní potřeby sami.

Dále uvedeme konkrétní příklady, jak můžeme připravit určitou situaci pro záměrné pozorování dítěte a jak si svoje postřehy zaznamenat. (Jistou obdobou může být i takový postup, kdy ke stejnému účelu využijeme běžných situací a činností.)

Hra s didaktickým materiálem

Činnost: sestavování jednoduchých obrázků nebo útvarů z didaktického materiálu, stavebnicových prvků (volně, podle předlohy, na základě slovní instrukce apod.).

Čeho si budeme všímat, co budeme sledovat:

  • samostatnost;
  • soustředěnost a dokončení;
  • rychlost a celková kvalita činnosti;
  • rozlišování tvarů;
  • porozumění slovní instrukci.

Co budeme u dítěte vyhodnocovat:

  • samostatnost při skládání:
    • zcela samostatně bez pomoci
    • s částečnou pomocí
    • nedokáže obrázek složit bez přímé pomoci
  • soustředění a dokončení:
    • soustředí se a činnost dokončí
    • soustředí se méně, ale snaží se činnost dokončit
    • nesoustředí se, těká, činnost nedokončí
  • tempo, správnost, kvalita:
    • pracuje rychle a správně
    • pracuje pomalu a správně
    • pracuje rychle, ale s chybami
    • pracuje pomalu a s chybami
  • rozlišování tvarů:
    • rozliší všechny
    • rozliší některé (vyjmenovat které)
    • téměř nerozlišuje
  • porozumění slovní instrukci:
    • rozumí instrukci a dovede se podle ní řídit
    • řídí se instrukcí jen částečně
    • nerozumí instrukci, pracuje na základě systému pokus a omyl

Podle výsledků vyhodnocení si ověříte, jak na tom dítě je, co mu nečinní problémy a v čem naopak potřebuje vaši podporu a pomoc. Dle toho pak můžete upravit individuální vzdělávací nabídku.

Slovní projev

Situace: popis a vyprávění (podle obrázku, podle známé pohádky nebo příběhu, sestavování příběhu podle obrázků, dokončování vyprávěného nebo kresleného příběhu apod.

Čeho si budeme všímat, co budeme sledovat:

  • srozumitelnost slovního projevu
  • souvislé vyjadřování
  • plynulost a samostatnost vyprávění
  • porozumění textu
  • zachování posloupnosti a logiky vyprávěného
  • zapamatování textu

Vyhodnocení:

  • slovní projev je srozumitelný:
    • téměř vždycky
    • částečně (místy méně zřetelná artikulace)
    • téměř nesrozumitelný (špatná artikulace)
  • souvislost vyjadřování:
    • vyjadřuje se plynule a souvisle
    • vyjadřuje se s občasným přerušením a přestávkami, hledá slova a souvislosti
    • má zjevné těžkosti, hovoří zkratkovitě, v jednoslovných větách, nesouvisle
  • plynulost a samostatnost:
    • vypráví samostatně a plynule
    • vypráví s částečnou dopomocí, některé části pouze na základě otázek
    • reprodukuje pouze s pomocí odpovědí na otázky
    • nedokáže text reprodukovat ani s pomocí
  • porozumění textu:
    • skoro vždy rozumí tomu, o čem hovoří
    • občas nerozumí některé části textu
    • většinou textu nerozumí
  • zachování posloupnosti:
    • zcela
    • částečně, s drobnými mezerami
    • reprodukuje bez souvislostí, na přeskáčku
    • nechápe děj, vypráví chaoticky a zřejmě nerozumí souvislostem a vztahům
  • zapamatování textu (při opakování):
    • reprodukuje téměř doslova
    • reprodukuje s malými mezerami
    • reprodukuje jednotlivé věty nebo krátké časti textu
    • nedokáže si text vybavit

Podle výsledků vyhodnocení si ověříte, jak na tom dítě je, co mu nečinní problémy a v čem naopak potřebuje vaši podporu a pomoc. Dle toho pak můžete upravit individuální vzdělávací nabídku.

Z obou příkladů je zřejmé, že důležité je si rozmyslet a zvážit, co se chcete nebo potřebujete o dítěti dozvědět a zvolit k tomu odpovídající činnost. Stejně důležité je vytvořit či zajistit vhodné podmínky. Snažte se v těchto situacích vytvořit především přirozenou herní atmosféru, při níž si dítě počíná samostatně, uvolněně a podle možností aktivně a tvořivě. Zároveň by mělo mít pocit, že jste ochotní mu pomoci překonávat nezdary s pochopením a humorem. K případným radám přistupujte až tehdy, když si je dítě samo vyžádá nebo se zeptá. I v takovém případě je dobře neprozradit ihned řešení, ale spíše napovědět cestu k samostatnému postupu. Vůbec nevadí, když se dítě splete, protože i chybou se učí, ovšem jen tehdy, kdy na ni samo přijde, dovede ji vysvětlit a také napravit.

Při těchto příležitostech nechtějte dítě pouze hodnotit, nezávisle posuzovat a věcně popsat jeho činnost, ale hlavně se snažte citlivě a s porozuměním pochopit jeho osobitý způsob myšlení, charakteristické strategie chování, a tím také podmínky, které potřebuje k tomu, aby se mohlo přirozeně a volně projevit a cítilo se přitom dobře.

Autor
Eva Opravilová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Hodnocení žáků