Odborné články Základní vzdělávání Typy krajin České republiky
Odborný článek

Typy krajin České republiky

14. 4. 2008
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Ludmila Bílková

Anotace

Vyučovací hodina je založena na vyhledávání a třídění informací z textu do tabulky v pracovním listu a na následné interpretaci získaných informací.

Tato hodina je součástí širšího tematického celku Přírodní poměry ČR a měla by navazovat na dílčí témata Geologický vývoj území ČR a Povrch ČR.

1. část

Hodina začíná brainstormingem nad otázkou: „Jaká je česká krajina?" Žáci mají 2 minuty na to, aby zapsali všechny nápady - popisné, ne hodnotící. Ve dvojici sdílí své odpovědi, poté je sdělí celé třídě. Vyučující sepíše jejich nápady na tabuli. Doba trvání této části je 5 minut.

2. část

Následuje práce s textem (viz příloha č. 1) a pracovním listem (viz příloha č. 2). Úkolem žáka je pomocí textu a atlasu ČR vyplnit tabulku v pracovním listu a na základě údajů v tabulce odpovědět na otázky, které jsou uvedeny v příloze č. 2 pod tabulkou. Vyučující během samostatné práce obchází žáky, pomáhá jim s nejasnostmi, usměrňuje jejich práci k cíli. Časový limit pro tuto aktivitu je 20 minut.

Pro zvídavé či naopak zapomnětlivé žáky je dobré připravit informační plakáty, které mohou využít pro připomenutí údajů z textu a které se týkají například půdních typů, principu měření srážek apod. Postačí texty (viz příloha č. 3) vytisknout na formát A3 a rozmístit je ve třídě tak, aby byly přístupné každému žákovi.

3. část

Závěrečná část hodiny patří kontrole a ujasnění odpovědí na otázky z pracovního listu a vysvětlení daných geografických zákonitostí a podmíněností. Po kontrole nalepí žáci pracovní list do sešitu. Na úplný závěr se žáci vrátí k charakteristikám krajiny z brainstormingu. Nápady, které krajinu výstižně charakterizují, vysvětlí na základě nově získaných poznatků. Na tuto hodinu by mohla navazovat hodina týkající se tématu Podnebí ČR, žáci již mohou vycházet z informací, které zjistili v tabulce.

Literatura a použité zdroje

[1] – ŠTULC, M. Přírodní obraz Země . Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80–7168-189X..
[2] – ANDĚL, L.; JEŘÁBEK, M.; PEŠTOVÁ, J. Zeměpis 8 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha : Fraus, 2007. ISBN 80–7238-486–4.
[3] – et al. Česká republika – sešitový atlas pro ZŠ a víceletá gymnázia. Praha : Kartografie Praha, 2006. ISBN 80–7011-870–9.
Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
136.72 kB
PDF
Druhy půd
pdf
116.21 kB
PDF
Mozaika české krajiny
pdf
163.09 kB
PDF
Pracovní list - krajina v ČR

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Ludmila Bílková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

texty, pracovní listy, atlas ČR, informační plakáty